علی کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پروژه‌ها در بخش گردشگری، شامل مجتمع های گردشگری، اقامت‌گاه های سنتی، کافه سنتی و سایر تاسیسات گردشگری است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۱ موافقت اصولی برای اجرای پروژه های گردشگری استان صادر شده است افزود: یکی از ظرفیت های توسعه گردشگری، تقویت فعالیت های واحدهای بومگردی است و در این زمینه،  در سال های ۹۷ و ۹۸، بیش از  ۶۰ میلیارد ریال برای توسعه بومگردی در روستاهای استان تسهیلات پرداخت شده است.  

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه اقامت گاه های بومگردی استان امسال به طور چشمگیری توسعه می یابد اظهار داشت: شمار اقامت گاه های بومگردی استان از ۳۳ اقامت‌گاه در وضعیت کنون به ۵۰ اقامت‌گاه در پایان امسال افزایش می یابد.  

کاظمی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت هایی که برای توسعه گردشگری در این استان وجود دارد رهبر معظم انقلاب در سفر خود به این استان، یکی از اولویت های مهم برای توسعه این منطقه را گردشگری عنوان کردند و البته در سند توسعه استان هم گردشگری به عنوان اولویت دوم برای توسعه استان مورد توجه است.  

وی گفت: سالانه ۱۵ میلیون مسافر و گردشگر از این استان گذر می کنند اما از این پتانسیل به خوبی استفاده نشده است البته رونق گردشگری نیازمند وجود برخی زیر ساخت ها است که این زیرساخت ها در این استان ضعیف است.

وی خاطرنشان کرد: اگر اصفهان و فارس به عنوان استان های مقصد گردشگری معرفی می شوند و گردشگری در آن استان ها رونق دارد، به علت وجود زیرساخت ها است البته پس از سفر رهبری و تاکید بر رونق گردشگری این استان، حساسیت های لازم ایجاد شده و اتفاقاتی رقم خورده است اما برای رسیدن به وضعیت خوب و مطلوب، کارهای انجام نشده بسیار است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: برای توسعه کشاورزی، چهار پنج دستگاه دخیل و درگیر هستند اما برای توسعه گردشگری باید نهادها و دستگاه های زیادی که شاید شمار آن به ۲۴ دستگاه برسد، باید پای کار باشند تا اهداف محقق شود.

کاظمی با تاکید بر اینکه برای توسعه گردشگری باید زیرساخت ها فراهم باشد افزود: توسعه حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، توسعه دانشگاه ها، فعال بودن فرودگاه  حتی تقویت و توسعه ظرفیت های پزشکی و درمانی و ورزشی هر کدام به نوبه خود زمینه ساز توسعه گردشگری در هر منطقه است که خراسان شمالی در هر کدام از آن دچار عقب ماندگی و کمبود است.  

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: استان های بزرگ و با پیشینه گردشگری، در زمینه های مختلف،  برخوردار و قوی توسعه یافته اند و به همین لحاظ می توانند به راحتی برای جذب گردشگر  برنامه ریزی کنند اما در استان خراسان شمالی با وجود ظرفیت ها هنوز رسیدن به اهداف و جایگاه مطلوب،  زیرساخت ها مهیا نیست.

خراسان شمالی حلقه اتصال شمال و شرق کشور است و سالانه بیش از ۱۵ میلیون مسافر از آن، گذر می کنند.  این استان با دارا بودن ۸۶۳ هزار نفر جمعیت و در حالی که ۷۵ درصد مساحت آن را منابع طبیعی تشکیل داده است، سرزمین اسب و ابریشم و چشمه و کوه و جنگل است و روستاهای زیبا، آبشارها و چشمه های آبگرم بستر مناسبی برای تقویت بومگردی، اکوتوریسم، توریسم درمانی و گردشگری فرهنگی است.

زندگی ۴۴ درصد از مردم این استان در روستاها ظرفیت بومگردی استان را ارتقا می دهد و هشت شهرستان خراسان شمالی هر یک مهد فرهنگ ها و قومیت هایی است که جاذبه گردشگری استان محسوب می شوند.

آثار کشف شده در این استان نشان از قدمت تاریخی کهن آن دارد. محوطه باستانی معروف به پهلوان و تپه حیدران جاجرم، قدمتی بیش از ۱۲ هزار ساله دارند. قدیمی‌ترین اثر باستانی پابرجای قبل از اسلام «بنای سنگی اسپاخو»  در غرب شهرستان مانه و سملقان در ۵ کیلومتری شمال شاهراه آسیایی در روستای اسپاخو نیز دلیل دیگری بر صحت این ادعا است.

این استان، از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال با کشور ترکمنستان و از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم‌جوار است و داشتن مرز خارجی به طول ۳۰۱ کیلومتر از ویژگی های مهم آن است.

۷۱۸۵/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.