ابراهیم وار امروز در پیشگاه تو زانو می زنم و اسماعیل وار سر به سینه قربانگاه می گذارم باشد تا از این آزمون سربلند بیرون آییم و در این روز باشکوه، خاطره عشق و ایثار حضرت ابراهیم، اسماعیل و هاجر را تجدید کنیم.

به گزارش ایرنا امروز حاجیان در منا ایستاده اند به یاد روزی که اسماعیل به قربانگاه رفت، سراپا تسلیم محض و مالامال از عشق و تعبد و دل از غیر دوست برداشت و محو جمال و دیدار یار شد و ابراهیم دل از همه قید و بندها رها کرد و در عشق الهی محو شد. امروز می گوییم، زمزمه می کنیم، التماس می کنیم و از تو می خواهیم که بارالها دل هایمان را و جانمان را خالص کن تا بی هیچ وابستگی و تعلقی فقط تو را بجوییم و فقط از تو کمک بخواهیم.

امروز حج به اوج خود رسیده و باید دید همراه  آن چه قربانی می کنیم، تا چه اندازه تعلقات خود را گردن زده ایم. آیا از آب و نان و فرزند و ثروت و نام و مقام هم بریده ایم؟

عید قربان روزی است که با پای دل و با قدم جان باید باید از خود گذشت و آن چه قربانی می شود باید آن داشته هایی باشد که دل کندن از آن سخت است و همانند قربانی هابیل که که پذیرفته شد و خلوصی این چنین شایسته قربانی کننده ای است که بعد از رمی جمره و سنگ باران شیطان های درون، روانه قربانگاه می شود تا یگانگی خدا را اقرار کند و نه این که از گوشت و خون قربانی به خدا نمی رسد، بلکه آنچه به حساب خدا درمی آید، تقوا است.

 آری قربانی و عید قربان رمز فداکاری و از خود گذشتگی و جان دادن در راه محبوب و حد نهایی تسلیم در برابر معبود است و گفتن این که هم چنان که خون این قربانی را در راه تو می ریزم، حاضرم بی هیچ درنگی از جان خود نیز بگذرم و خون خود را تقدیم پیشگاه کنم و «متاع قلیل» را بدهم تا «نعیم مقیم» را داشته باشم.

و اکنون منا نظاره گر آن است که آن هایی که پای در راه پر رمز و راز  و انسان ساز حج گذاشته اند، این زمین مقدس را چگونه الهی می کنند و چگونه الهی می شوند.

 اکنون از کعبه و طواف یار به زمینی رسیده ایم که هاجر و ابراهیم و اسماعیل در آن گام برداشته اند و به قربانگاه از خود گذشتن رسیده اند و این جاست که به معشوق می پیوندیم.

در کعبه، پیمان ایمان و تسلیم می بندیم و در منا ایمان و وفای به این عهد و پیمان خود را ثابت می کنیم و صدای لبیک خود را به آسمان می رسانیم و این جاست که که باید انتخاب کنیم تا انتخاب شویم انتخاب کنیم که راه هابیل و ابراهیم را طی کنیم یا اسیر وسوسه های شیطان های درون و بیرون باشیم و این جا این ارض مقدس منا نام دارد و این آزمون بزرگ عید قربان عید هابیل و ابراهیم و همه مومنان خداجوی است.

ب/ 6042

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.