محمدرضا قلی پور، که پنجشنبه به مناسبت ۱۷ مرداد، روز خبرنگار، در خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی حضور یافته بود، اظهار داشت: ایرنا در این استان توجه ویژه ای به حوزه عشایری دارد و در این خصوص بسیار پیگیر عمل می کند.

وی افزود: عشایر خراسان شمالی دارای جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر هستند که در مناطق مختلف این استان و همچنین مناطق ییلاقی مراوه تپه در استان گلستان مستقر هستند که رسانه ایرنا به این جمعیت توجه ویژه ای دارد و مسائل آنان را از نظر دور نمی دارد.

وی اظهار داشت: خانوارهای عشایری این استان دارای مشکلات مختلفی هستند که خبرگزاری جمهوری اسلامی در این استان همیشه پیگیر این کمبودها و نارسایی های حوزه عشایری بوده است و این موضوعات را تا به نتیجه رسیدن دنبال می کند.

قلی پور، ایرنا را رسانه ای قابل اطمینان خواند و افزود: اخبار این خبرگزاری جامع و موثق است و این امر موجب شده تا اداره کل امور عشایری ایرنا را پشتوانه رسانه ای خود دانسته و با این رسانه ارتباط بیشتری داشته باشد.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

۷۰ درصد دام پرواری عشایر این استان در دیگر مناطق کشتار و عرضه می‌شود.

هم اکنون سالانه ۲۰۰ هزار رأس دام مازاد توسط خانوارهای عشایری این استان تولید می‌شود که متأسفانه بدون ایجاد زنجیره ارزش افزوده از استان خارج می‌شود.

عشایر این استان با تولید سالانه هزار و ۵۰۰ تن گوشت، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور و ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی به لحاظ جمعیتی در رده ۱۵ و در بخش تولید فراورده‌های دامی در رده ۱۲ کشور قرار دارد.

سرانه دام خانوارهای عشایری این استان با ۱۵۶ رأس دام از میانگین کشور با ۱۱۳ رأس بیشتر است.

هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‎ ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

۳۰۰۷/۵۱۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.