در جملاتشان همدیگر را هم‌خانه خطاب کرده و می‌گویند: اینجا همه‌چیز شراکتی است، یک‌جورهایی سعی می‌کنند معامله پایاپای باشد؛ به قول مرد جوان برد - برد و من در دفترچه‌ام می‌نویسم: دو سر باخت!

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، «مجبور نیستم میلیون‌ها تومان خرج هزینه زندگی و جهیزیه بدهم و تازه زندگی را آغاز کنم که انتهایش طلاق است بلکه به‌جای آن خیلی راحت و آسوده باکسی که دوستش دارم زیر یک سقف زندگی می‌کنم هر وقت هم‌ دلم نخواست می‌گویم خداحافظ.»

افرادی که این هم باشی را دارند از آن با ترس ولرز به عنوان ازدواج سفید یاد می کنند اما همین احتیاط و ترس خودش به‌اندازه کافی نشان می‌دهد که نمی‌شود نام این ارتباط را «ازدواج» گذاشت؛ چیزی که هنوز برایش در فرهنگ ایرانی - اسلامی نام و نشانی پیدا نشده است. این واژه وارداتی و این فرهنگِ غربی همخانه بودن نه «ازدواج» است و نه «سفید» چون هیچ ازدواج قانونی و شرعی شکل نمی‌گیرد و ثبت نمی‌شود و پایان این سبک زندگی مجردی هم آسیب‌های جدی فرهنگی و اجتماعی است که بیشتر سیاه است تا سفید.

در ازدواج سفید مسئولیت پذیری وجود ندارد

یکی از آقایان بجنوردی که تجربه ازدواج سفید را داشته در گفت و گو با ایسنا، گفت: بیشتر افرادی که به سمت و سوی ازدواج سفید می روند افرادی هستند که زمینه ازدواج رسمی برای آن ها بنا به علل مختلف فراهم نبوده است.

وی با اشاره به اینکه با وجود اینکه مزدوج بوده ازدواج سفید را نیز داشته است، افزود: متاسفانه جامعه دیدگاه بدی نسبت به مردانی که برای بار دوم و یا سوم می خواهند به صورت رسمی ازدواج کنند، دارد و همین امر سبب شده تا برخی از مردها به سوی ازدواج سفید متمایل شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد به مردی که برای بار دوم ازدواج کرده را با دست نشان می دهند و تا ماه ها از وی با بدی یاد می کنند.

وی اظهار کرد: تعدادی از افراد به دلیل مباحث مالی و برخی از افراد نیز به علت مباحث عاطفی تصمیم بر ازدواج سفید(با هم باشی) می کنند.

وی با بیان اینکه در ازدواج سفید هر شخص برای خود کار و هزینه می کند، توضیح داد: در این ازدواج چیزی که وجود ندارد مسئولیت است در نتیجه تاکیدی بر تامین هزینه های زندگی از سوی مرد وجود ندارد و هزینه کرد پول در این زندگی از سوی خانم و یا آقا دلبخواهی است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر توقع برخی از خانم ها به لحاظ پوشش، خوراک، مسافرت و ... آنقدر بالا رفته که افراد نمی تواند با شخص دیگری به صورت رسمی ازدواج کنند بنابراین برای اینکه پولی هزینه نکنند، نوع زندگی باهم باشی را دارند.

افسردگی از آسیب های ازدواج سفید

دکتر علیرضا زارعی مدیر مرکز مشاوره تخصصی خانواده نواندیش در بجنورد در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: ازدواج سفید موضوعی است که در ایران رسمی و پذیرفته شده نیست.

وی با اشاره به اینکه ازدواج سفید آسیب های مختلفی را به همراه دارد، افزود: زمانیکه مرد و یا زن بعد از پایان دوره با هم باشی، اقدام به ازدواج رسمی با افراد دیگه کنند ممکن است برای همیشه به طرف مقابل خود شک داشته باشند و بدبینی در آن ها وجود داشته باشد که شاید وی نیز این راه را در گذشته رفته باشد.

زارعی ادامه داد: افسردگی از دیگر آسیب های این نوع از ازدواج است چراکه همیشه این ترس وجود دارد که شاید این پشتیبان را از دست دهد.

وی اظهار کرد: ترس از بچه دار شدن از دیگر پیامدهای این نوع از باهم باشی است چراکه بچه های حاصل از این ارتباط هیچ جایگاه و پشتیبانی در جامعه نخواهند داشت.

وی تنوع طلبی زن و یا مرد را یکی دیگر از علل انجام ازدواج سفید

محمد علی روحانی معاون پیش گیری دادستان بجنورد در ادامه گفت و گو با ایسنا، گفت: متاسفانه یکی از عواملی که موجب شده تا ازدواج سفید در جامعه رواج پیدا کند ارتباط های خارج از عرف میان دختر و پسر و یا زن و مرد است.

وی افزود: از سوی دیگر برخی از دختر و پسرها قبل از ازدواج با یکدیگر دوستی هایی داشته که بعد از ازدواج همین رابطه های قبل از ازدواج موجب شده تا بین آن ها بی اعتمادی به وجود آید و ایجاد بی اعتمادی در بین زوجین موجب سرد شدن روابط بین آن ها می شود.

روحانی ادامه داد: در بسیاری از موارد روابط سرد میان زن و شوهر موجب می شود تا مرد با یک زن دیگر و زن با مرد دیگری به صورت پنهانی ارتباط برقرار کنند و ارتباط باهم باشی میان آن ها به وجود آید.

وی تنوع طلبی زن و یا مرد را یکی دیگر از علل انجام ازدواج سفید در میان برخی از زوجین و یا دختر و پسرها اعلام و اظهار کرد: عدم رفع نیازهای عاطفی و جنسی زوجین از دیگر عوامل بروز این مشکل است که موجب می شود تا فرد برای رفع نیازهای عاطفی و یا جنسی خود به این سو گرایش یپدا کند.

به گفته این مقام مسئول عدم تامین مالی از سوی فرد از دیگر عواملی است که موجب می شود تا فرد تن به ازدواجی دهد که باید به صورت مخفی و موقت باشد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از مردها بر این امر معتقد هستند از آنجاییکه دین اسلام به آن ها اجازه داده که می توانند چند زن را به همسری برگزینند به همین علت در صورت عدم امکان ازدواج رسمی مجدد می توانند به صورت غیر رسمی ازدواج کنند؟ گفت: خداوند در دین اسلام بیان کرده که مرد می تواند در صورتی که بتواند میان زوجین عدالت برقرار کند تا چهار همسر را برگزیند و در ادامه فرموده است از آنجاییکه نمی تواند عدالت را برقرار کند باید یک زن را انتخاب کند و این امر نشان دهنده آن است که گرمی خانواده ها به یک همسری است، نه به دو همسری و چند همسری.

معاون پیش گیری دادستان بجنورد افزود: از سوی دیگر در دین اسلام به افرادی اجازه داده شده که می توانند با زنی به صورت صیغه ای محرم شود که توانایی زندگی دائم را به علت عدم توانایی مالی نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مردها به خوبی می دانند این باور که دین اسلام به تمامی آن ها در هر صورت اجازه داده تا چندین زن را به همسری برگزینند، اشتباه است اما برای اینکه به هدف خود برسند این باور اشتباه را بیان می کنند.

وی با تاکید بر اینکه ازدواج سفید توسط یکی از زوجین موجب ضربه به بنیان خانواده وارد می کند، تصریح کرد: ازدواج سفید تبعاتی همچون سردی زوج با یکدیگر همچنین موجب ایجاد سردی میان فرزندان و والدین می شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.