خراسان شمالی جزیره ای از سوغات ترش و شیرین و صنایع دستی اقوام مختلف است که هر یک می تواند رهاوردی کم نظیر برای مسافران و گردشگران به این استان باشد و همچنین به سایر کشورها صادر شود.

 تولیدات سوغات و صنایع دستی این خطه با تنوعی کم نظیر شهرتی جهانی دارد اما نبود برند مانع اقتصادی شدن این کالاها در این استان شده است.

آبنبات بجنورد مرکز استان خراسان شمالی در سال های گذشته به صورت محدود به کشورهایی همچون روسیه، اندونزی و امارات متحده عربی به صورت محدود و بعضا چمدانی صادر شده است اما برای گسترش نیاز به برندسازی دارد.

هر چند این محصول در سالیان اخیر با اجرای طرح خوشه صنعتی آبنبات با شرکت ذینفعان در چند نمایشگاه داخلی عرضه شده است اما، به علت نداشتن برند هنوز صادرات آن به صورت انبوه و با نام تجاری مخصوص انجام نشده است.

اما تولید کنندگان آبنبات بجنورد، باید در صادرات محصول خود به خارج از کشور همت بیشتری نشان دهند که علاوه بر برندسازی حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی باعث تبلیغ محصول و فرهنگ سازی برای استفاده آبنبات می شود.

آبنبات باید به کشورهایی که ذائقه غذایی شیرین پسند دارند مانند کشورهای عربی صادر شود.

آبنبات بجنوردی
شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی همواره با سوغات آبنبات خود که به شکرپنیر نیز معروف است، کام مردم این دیار و حتی مسافران را شیرین کرده و هرگاه از این شهر نامی برده می‌شود ناخودگاه طعم آب نبات آن در کام می پیچد.

آبنبات بجنورد را از خمیر کش‌ داده شده شکر که موجب سفید شدن رنگ آن می‌شود، تولید می‌کنند.

این خمیر را از قالب‌های مخصوص و در اندازه‌های دو سانتیمتر مکعبی عبور داده و پس از خشک شدن در کمتر از یک ساعت در پاکت های پلاستیکی نیم تا یک کیلوگرمی بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌کنند.

خمیر آبنبات به مغز گردو، مغز پسته، هل، دارچین و زنجبیل، پودر لیمو، کنجد، گل محمدی، انواع گیاهان دارویی، قره قروت ، پودر نارگیل،  زرشک و سایر مواد مغذی و معطر نیز آغشته و آبنبات‌هایی به همین نام روانه بازار می شود که در استان های مجاور خراسان شمالی، ب ویژه در خراسان رضوی طرفداران زیادی دارد.

در سطح شهر بجنورد شمار زیادی مغازه آبنبات فروشی وجود دارد که در کارگاه های آبنبات سازی این شهر ماهانه حدود ۶۰۰ تن آبنبات تولید می‌ شود و بنابر این می توان گفت که شغل بسیاری از اهالی شهر به نحوی با این صنعت در ارتباط است.

با وجود اینکه این سوغات شیرین طرفداران زیادی دارد اما چرخه کارگاه های تولید آبنبات در این خطه به خوبی نمی چرخد.

قیمت گذاری نادرست چالش پیش روی کارگاه‌های آبنبات

مدیرعامل شرکت تعاونی آبنبات یقین بجنورد به مشکلات پیش روی آبنبات سازان بجنورد اشاره کرد و از مهم ترین مشکلات موجود را بیمه  و قیمت گذاری نامناسب برای این محصول عنوان کرد.

حسین کرباسی افزود: در این زمینه عدم همکاری مسئولان ضربه سنگینی به واحدهای تولیدی آبنبات بجنورد وارد کرده است.

وی در رابطه با قیمت گذاری نامناسب این محصول اظهار داشت: در این خصوص پیشنهاد می شود قیمت آزاد گذاشته شود و  با تشخیص مصرف کننده باشد.

رضا فدایی، مدیر اتحادیه آبنبات سازان بجنورد نیز یکی از مهم ترین سوغات شهر بجنورد را آبنبات اعلام کرد و از مشکلات این صنف تامین ماده اولیه تولیدی و قیمت گذاری نامناسب  عنوان کرد.

وی تاسیس بازارچه سوغات بجنورد را یکی از پیشنهادات مهم برای توسعه و شناخت بیشتر سوغات استان بویژه آبنبات ذکر کرد و خواستار راه اندازی این بازارچه در سطح شهر بجنورد شد.

حسن زاده یکی از تولید کنندگان آبنبات بجنورد نیز با بیان این که نرخ گذاری نامناسب قیمت آبنبات کمر تولید کنندگان این صنف را خم کرده است، گفت: این مهم باعث شده مسیر تولید این محصول برای آبنبات سازان با مشکل مواجه شود زیراکه باتوجه به افزایش قیمت ها  استفاده مواد اولیه برخی واحدهای تولیدی برای کیفیت بهتر محصول متفاوت است و نرخ گذاری ثابت صرفه اقتصادی برای آبنبات سازان ندارد.

وی  پیشنهاد  ایجاد المانی از آبنبات بجنورد به عنوان یکی از سوغات معروف استان در یکی از میادین اصلی سطح شهر بجنورد کرد و خواستار برگزاری جشنواره آبنبات بجنورد به صورت سالانه به منظور توسعه بیشتر و شناخت بهتر این برند برای جذب  توریست ها و گردشگران به استان شد.

جشنواره شهر آبنبات در خراسان شمالی برگزار می شود

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان شمالی از برگزاری جشنواره ای تحت عنوان جشنواره شهر آبنبات در سال جاری خبرداد و اظهارداشت: در برگزاری جلسات متعدد از سوی اتاق بجنورد در باب اهمیت برندینگ آبنبات بجنورد و رفع موانع و مشکلات موجود این صنف، برنامه ریزی شده جشنواره مذکور دربجنورد برگزار شود.

مریم محروقی زمان برگزاری این جشنواره را هفتم شهریورماه اعلام کرد و افزود: این جشنواره با همکاری سایر واحدهای تولیدی آبنبات ساز بجنورد و دستگاه های مرتبط برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت دراین جشنواره برنامه های مختلف و متنوعی با حضور داوران کشوری در خصوص برند سازی، بازار فروش و تبلیغات پیش بینی شده است.

محروقی بر اهمیت موضوع برندینگ آبنبات بجنورد تاکید کرد و افزود: به  منظور محقق شدن این موضوع پیشنهاد می شود تمامی برندهای آبنبات بجنورد تحت یک برند واحد شناخته شود.  

مدیر دوشنبه های توسعه استان گفت: به همین منظور در راستای تسهیل در روند فعالیت های این صنف و رفع برخی از موانع، مشکلات و مسائل پیش رو واحدهای تولیدی آبنبات بجنورد کمیته ای تحت عنوان کمیته تخصصی آبنبات تشکیل شده است.
محسن عظیمی یکی از اهداف اصلی این کمیته را موضوع برندینگ آبنبات بجنورد عنوان کرد و بر ضرورت اهمیت این موضوع تاکید کرد.

وی افزود: این مهم زمانی میسر می شود همراهی، هماهنگی، اتحاد و همبستگی ازسوی  واحدهای تولیدی آبنبات بجنورد برای توسعه این صنف  انجام گیرد.

پیمان تفضلی یکی از مدرسان حوزه کسب و کار استان  نیز بر شناسایی پتانسیل ها، توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه این استان تاکید کرد و از  آبنبات بجنورد به عنوان یکی ازسوغات معروف و  پتانسیل های بالقوه  استان یاد کرد.
وی همچنین به استقبال خوب دیگر استان ها از این محصول اشاره کرد و بازاریابی و  تبلیغات بیشتر آبنبات بجنورد از سوی واحدهای تولیدی و مسئولان متولی را یک ضرورت دانست.

تفضلی با تاکید بر اهمیت پیشنهاد برند واحد از سوی آبنبات سازان بجنورد برای شناخت بیشتر این محصول اظهارداشت: برند واحد منجر به قوی کار کردن این محصول خواهد شود و لازمه این کار اتحاد، همبستگی و یکپارچگی واحدهای تولیدی است.

واژه شکر پنیر حذف شود

 قاسم مهرنیا، یکی از فرهیختگان و پیشکسوت حوزه شعر و ادب  استان به تاریخچه شهر بجنورد و قدمت حدود ۱۰۰ سال آبنبات بجنورد اشاره ای کرد و گفت: درگذشته تولید آبنبات در سطح شهر بجنورد محدود بود ولی امروزه خوشبتختانه شاهد افزایش تولید  این محصول در طعم های مختلف، بسته بندی های شکیل  هستیم که این مهم نیازمند همکاری بیشتر برای صادرات این محصول به دیگر کشورهای دنیا است.  

وی بر استفاده واژه آبنبات بجنورد به جای شکر پنیر تاکید کرد و خواستار اهمیت این موضوع از سوی واحدهای تولیدی آبنبات و مسئولان متولی این امر شد.

وی اظهارداشت: در هر کجای کشور این محصول تولید شود به تولید آبنبات بجنورد نمی رسد.

امیر گواهی یکی از کارشناسان حوزه استانداری خراسان شمالی نیز با بیان این که نباید به تک تک محصولات استان بی تفاوت بود، گفت: احیا و  معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه استان بایستی بیشتر معرفی شود که این مهم همکاری، هماهنگی و اتحاد را می طلبد.

وی به برخی از اختلاف نظر ها موجود واحدهای تولیدی آبنبات بجنورد اشاره کرد و گفت: هنوز این اختلافات در برخی واحدهای تولیدی وجود دارد و تا زمانی که به اتحاد وحدت نظر نرسیم با مشکلات مواجه هستیم.

گواهی همچنین در رابطه با عنوان واژه نادرست شکر پنیر به جای آبنبات بجنورد گفت: برای حذف این واژه نادرست  نیازمند اتحاد و همبستگی واحد از سوی واحدهای تولیدی این صنف هستیم.

 یکی از کارشناسان دفتر استانداری خراسان شمالی نیز با بیان این که خوشبختانه آبنبات بجنورد در اکثر شهرهای استان های  کشور شناخته شده است، گفت: برای شناخت بیشتر نیازمند رعایت استانداردهای لازم از جمله اتحاد در  بسته بندی بر اساس ذائقه، کیفیت و استفاده از برند جغرافیایی است.

امین کلاته با بیان اینکه  یکی از باکیفیت ترین محصول خاورمیانه آبنبات بجنورد است، گفت: زیراکه بهترین و با کیفیت ترین تولید محصولات گیاهان دارویی مربوط به استان خراسان شمالی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بر شناسایی سریعتر موانع موجود دراین صنف تاکید کرد و خواستار معرفی و انتخاب  کارشناس مختص آبنبات در حوزه این معاونت برای پیگیری و تسریع در رفع مشکلات موجود این صنف شد.  

دکتر علی یوسفی افزود: به منظور پیگیری و اقدامات موثر در رفع مشکلات این صنف نهاد های مرتبط و تصمیم گیر و نهادهای نظارتی و یک نماینده از استانداری در جلسات حضور داشته باشند.

وی پیشنهاد برگزاری نشستی مشترک با رسانه ها با حضور آبنبات سازان بجنوردی  و مسئولان مرتبط به عنوان برند استان داد  و گفت: هم اکنون باید برای شناخت بهتر با صنعت و تاریخچه آبنبات نشست های مطبوعاتی را آغاز شود.  

وی گفت: برای انعکاس بهتر این محصول از طریق فضای مجازی با هماهنگی و مدیریت اداره کل ارشاد  وارد شوید تا جلوی تبلیغات سو از این محصول گرفته شود.  

وی پیشنهاد ساخت تندیسی از آبنبات بجنورد در میادین سطح شهر به عنوان سوغات معروف استان داد  و همچنین خواستار ورود اساتید دانشگاه در بحث صنعت غذا و دارو در حوزه آبنبات شد.

و با تاکید بر حذف واژه نادرست شکر پنیر از آبنبات بجنورد افزود: نباید صنعت غذا در کنار صنعت ساختمان قرار گیرد بلکه باید جایگاه خاص خود این محصول حفظ شود.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی از  آبنبات بجنورد به عنوان یکی از سوغات اصیل بجنورد یاد کرد و گفت:  به دلیل کیفیت ممتازی که دارد از آوازه و شهرت به سزایی برخوردار است.  

محمد صمدی بر اهمیت معرفی آبنبات بجنورد در سایر استان های کشور تاکید کرد و خواستار حضور بیشتر این صنف در نمایشگاه های داخلی و خارجی به جهت معرفی بیشتر آن شد.

وی با بیان اینکه صادرات منجر به رونق اقتصادی استان و کشور می شود گفت: در این زمینه بایستی  تولید کنندگان آبنبات بجنورد تلاش بیشتری برای صادرات محصولات خود داشته باشند.

۳۰۰۷/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.