به گزارش ایرنا؛ محمدعلی شجاعی روز دوشنبه در نشست فعالان حوزه زنان و خانواده و سازمان های مردم نهاد و همایش رد پای آب اظهار داشت: این شورا  بدون باندبازی یا جناح‌گرای و باید از تمام گروه ها در شهرستان ها شکل گیرد و پیشهادهای برگرفته از شورای شهرستان ها در شورای استان بررسی شود تا خروجی لازم را داشته باشد.

وی از بخش زنان به عنوان حوزه‌هایی یاد کرد که امور آن نیاز به اجرایی و عملیاتی شدن طرح ها و برنامه ها دارد و افزود: زنان باید با سماجت در میدان بمانند و محکم بایستند تا کارها درست انجام شود.

شجاعی از بخش خصوصی به عنوان تنها مسیر درمان کشور یاد کرد و گفت: زنان باید بدانند جایگاه آنها گرفتنی است و باید در این راه جدی باشند.

وی یادآور شد: در این میان باید هر استان نسخه خاص خود را در برنامه‌ها داشته باشد تا بر اساس فرهنگ منطقه برنامه های خود را اجرا کنند.

شجاعی نرخ باسوادی زنان در استان را ۷۸.۶ درصد و در کشور ۸۴.۲ درصد اعلام کرد و یادآور شد: نرخ باسوادی در زنان شهری استان چهار درصد و در زنان روستایی نیز ۶ درصد کمتر از کشور است.

وی افزود: همچنین درصد پوشش تحصیلی زنان در مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی در خراسان شمالی ۴۳ درصد و در کشور ۶۱ درصد و نرخ تحصیلات دانشگاهی دختران روستایی استان ۲۵ درصد و در کشور ۷۰ درصد است.

استاندار خراسان شمالی افزود: این آمار بدین معنا است که برای افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان باید به بحث تحصیلات آنها توجه بیشتری شود تا بیشتر متوجه امور باشند و فرزندی را تربیت کنند که بتواند در آینده استان مشارکت خوبی اشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم اگر زنان باسواد شوند خودش متوجه خواهند شد که رفتارشان در خانواده باید چگونه باشد تا به پیشرفت جامعه کمک کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به طرح مساله سازمان های مردم نهاد در مجلس، اظهار داشت: در زمان کنونی چاره ای جز رفتن به سمت این سازمان ها نداریم.

دکتر عبدالرضا عزیزی با تاکید بر استفاده از ظرفیت عظیم مردمی، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون باید ۳۰ درصد حاکمیت به زنان اختصاص داده شود که در این راستا باید زنان این حق خود را به دست آورند.

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان شمالی نیز در ادامه نشست با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت استان را بانوان تشکیل می دهند، گفت: هم اینک نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان به ویژه در روستاها بالا است.

ملیحه یغمایی بر تقویت مشاغل خرد و خانگی در روستاها و ایجاد زیرساخت ها برای جلوگیری از ترک تحصیل دختران بازمانده از تحصیل و تجهیز و ساخت مدارس برای جداسازی دختران و پسران تاکید کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح تاب آوری زنان در  سه سال گذشته خاطرنشان کرد: در این طرح دو هزار زن مورد پویش قرار گرفتند که از این تعداد ۱۰ درصد وارد چرخه توانمندسازی و برای ۲۰۰ زن نیز مشاغل خانگی ایجاد شده است.

وی یادآور شد: در این میان با توجه به افزایش پرونده های خشونت به دادگستری نیاز است برای تاب آوری زنان اقدامات ویژه انجام شود.

یغمایی گفت: در دو سال گذشته طرح های آموزش فنی و حرفه ای برای ۷۰۰ نفر از زنان اجرا شد ولی نیازمند ادامه این مسیر هستیم.

وی از نیازمندی های بانوان استان را ایجاد سالن های اختصاصی بانوان دانست و افزود: از ابتدای دولت تدبیر و امید پنج پارک بانوان در استان ایجاد شده و مابقی شهرستان ها نیز نیازمند ایجاد این پارک هستند.

در این نشست که با حضور معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده رئیس جمهور برگزار شد از طرح آموزشی بانوی آب رونمایی شد.

۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.