امکان ندارد از محلی عبور کنید که انسانی پیش از شما از آنجا عبور کرده باشد و آثاری از زباله در مسیرتان مشاهده نکنید، مخصوصا زباله ای به نام کیسه نایلون.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، کیسه نایلون ثمره پیشرفت و تکنولوژی و یادگار این دوران برای آیندگان است. یادگار شومی که تا سال های سال فرزند فرزندانمان نیز می توانند آن ها را در طبیعت مشاهده کنند.

از زمان تولید اولین کیسه نایلون تا به امروز، تعداد زیادی نایلون در دنیا تولید شده و توانسته جای سبد و زنبیل های مادربزرگانمان را بگیرد. دیگر در کشور مانند ایران از زنبیل و پاکت های کاغذی خبری نیست و نایلون در هر مغازه ای به وفور یافت می شود.

دو سه کیلو میوه ای که در هفت هشت کیسه پلاستیکی قرار داده می شود

یکی از سبزی فروشی های بجنوردی در گفت و گو با ایسنا گفت: در گذشته مردم برای حمل خریدهای انجام شده از سبد و زنبیل استفاده می کردند و اقلام خریداری شده را در آن جایی می دادند.

وی افزود: اما در حال حاضر برای خرید هر قلم از کالای خریداری شده باید از یک کیسه پلاستیکی استفاده شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی مشتریان که برای خرید چند قلم میوه به میوه فروشی مراجعه می کند اصرار دارند تا هر نوع از میوه آن ها در داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده شود این درحالیست که می توان تمامی آن ها را در درون یک کیسه جایی داد.

وی بیان کرد: سبزی فروشی ها در گذشته سبزی ها را دور یک یا دو برگ روزنامه و یا قصابی های گوشت را به دور روزنامه می پیچیدند و در اختیار مشتری قرار می دادند اما هم اکنون نمی توانند این امر را انجام دهند و اگر چنین اقدامی انجام شود ممکن است مشتری ناراحت شود.

این سبزی فروش بجنورد تصریح کرد: گاهی اوقات مشتری ها برای خرید دو سه کیلو میوه، سبزی و صیفی هفت تا هشت پلاستیک استفاده می کنند.

کیسه‌های پلاستیکی کوچک متعدد که به جای کیسه‌های مخصوص زباله استفاده می‌شود

یکی از خواروبارفرشی های بجنوردی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: بسیاری از کاالاهای خریداری شده نیاز به کیسه پلاستیکی ندارد اما برخی از شهروندان اصرار دارند تا آن ها را در کیسه پلاستیکی جایی دهیم.

وی تصریح کرد: حتی در بسیاری از مواقع مشتریان از ما می خواهند تا یک جنس کوچک را در یک کیسه پلاستیکی بزرگ قرار دهیم که اغلب شهروندان از این کیسه ها برای جا دادن زباله های منازل خود استفاده می کنند تا مجبور نشود پول برای خرید کیسه های زباله دهند.

وی تاکید کرد: این درحالیست که شهروندان می توانند با داشتن یک کیسه پلاستیک بزرگتر تمامی اجناس خود را در آن جایی دهند و از استفاده از کیسه های پلاستیکی متعدد و کوچک خودداری کنند.

وی گفت: در حال حاضر در بسیاری از نانوایی ها مشاهده شده که کیسه های پلاستیکی قرار داده اند و مشتریان نان های خریداری شده خود را در درون آن کیسه ها قرار می دهند.

وی افزود: آن زمانی که مردم با سبد و زنبیل و یا سفره پارچه ای به نانوایی می رفتند گذشت و دیگر اثری از این موارد نیست.

وی ادامه داد: اگر سری به دوشنبه بازار این شهر بزنید به خوبی می بینید که از دست هر شخصی که به این مکان مراجعه کرده، 10،12 کیسه پلاستیکی آویزان شده این درحالیست که می توان با استفاده از کیسه های پارچه ای، زنبیل از استفاده از این همه کیسه پلاستیکی خودداری کرد.

این خواروبارفروش اظهار کرد: مدتی است که برای استفاده کمتر از کیسه های پلاستیکی، کیسه های پارچه ای نیز وارد بازار شده است که برخی از مردم این طور تصور می کنند که استفاده از این کیسه ها متعلق به قشر مرفه جامعه است و تمایلی به استفاده از آن ندارند.

مردم خراسان شمالی استقبال چندانی از کیسه های پارچه ای نداشته اند

محمدرضا وحدت مدیر عامل شرکت مردم نهاد پیوند مهر بخش اترک در خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: امروزه یکی از چالش های مدیریت شهری، موضوع پسماندها و به ویژه  استفاده بی رویه از پلاستیک و انباشت ظروف و کیسه های پلاستیکی در طبیعت است که متاسفانه این موضوع، سبب آلودگی زیست گاه های شهری و محیط زیست شده است.

وی افزود: ایران با تولید 500 تن پلاستیک در روز یکی از 10 کشور اول دنیا در زمینه استفاده از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف است و هر خانوار ایرانی به طور متوسط روزانه سه کیسه پلاستیکی استفاده می کند که تنها  10 درصد از این کیسه ها بازیافت می شوند و  90 درصد این کیسه ها  در دامن طبیعت رها می شوند  .

وی ادامه داد: اگر هر خانوار ایرانی فقط یک کیسه پلاستیکی در هفته کمتر مصرف کند  از ورود یک میلیارد کیسه پلاستیکی در سال به چرخه محیط زیست جلوگیری می شود .

وحدت اظهار کرد: در مورد بطری پلاستیکی طبق آمار بصورت میانگین هر ایرانی 17 لیتر آب بسته بندی شده در سال مصرف می کند، به عبارتی سالانه بیش از یک میلیارد و 300 هزار بطری یک لیتری ( میانگین بطری یک و نیم لیتری و نیم لیتری )  وارد چرخه زباله  می شود و در مورد سایر ظروف یکبار مصرف پلاستیکی هم امارها بشدت نگران کننده است .

وی تصریح کرد: در گذشته مردم از زنبیل، سفرهای پارچه ای و کیسه های پاکتی برای خریدها و از ظروف دائمی برای جایی دادن مواد غذایی خود استفاده می کردند اما متاسفانه بیشتر این موارد جای خود را به کیسه های پلاستیکی داده است.

وی با بیان اینکه این انجمن مردم نهاد چند سالی است که موضوع تهیه کیسه های پارچه ای و فرهنگ سازی استفاده از آن را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: استقبال شهروندان تهرانی از کیسه های پارچه ای تولید شده در این سمن بیش از مردم خراسان شمالی بوده است.

وحدت افزود: بیشتر حساس بودن مردم تهران بر روی پسماند و یا ایجاد حساسیت زیاد مسئولان این شهر بر روی مسائل زیست محیطی شاید از عوامل استقبال بیشتر آن ها از این کیسه ها بوده است.

وی ادامه داد: یا اینکه مردم مجبور نیستند به هنگام خرید پولی برای خرید کیسه های پلاستیکی بپردازند و یا اینکه رقم خیلی ناچیزی بابت آن پرداخت می کنند از علل تمایل استفاده از کیسه های پلاستیکی در این استان است.

وی تصریح کرد: اما اگر همین هزینه های ناچیز را روی یکدیگر قرار داد، از هزینه خرید کیسه های پارچه ای بیشتر می شود.

مدیر عامل شرکت مردم نهاد پیوند مهر بخش اترک در خراسان شمالی در ادامه تاکید کرد: روزانه هر فرد سه کیسه پلاستیکی مصرف می کند و به طور متوسط با مصرف کیسه پارچه ای از مصرف 1.5 کیسه پلاستیکی کاهش می یابد.

وی با اشاره به راه اندازی پویش مصرف کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی گفت: این پویش از 15 خرداد ماه سال جاری آغاز و هنوز هم ادامه دارد.

به گفته وی از تاریخ 15 خرداد روز جهانی محیط زیست تا تاریخ 21 تیرماه روز جهانی بدون پلاستیم حدود هفت هزار کیسه پارچه ای از انجمن مردم نهاد خریداری شده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.