به گزارش ایرنا محمدعلی شجاعی روز چهارشنبه در نشستی با سرکنسول ترکمنستان در مشهد، افزود: البته اکنون نیز ما با این کشور دوست و همسایه ارتباط داریم اما می توان آن را گسترش داد.
وی اظهار کرد: خراسان شمالی این آمادگی را دارد که در حوزه های مختلف، به ویژه کشاورزی، گردشگری و صادرات خدمات فنی و مهندسی با این کشور مراوده داشته باشد.
وی افزود: در حوزه کشاورزی مزیت های زیادی داریم و مباحث گردشگری بین این استان و ترکمنستان را هم می توان گسترش داد.
شجاعی با بیان اینکه در حوزه های ورزشی و علمی نیز برای پذیرایی از اردوهای ورزشی و دانشجویان ترکمنستان آمادگی داریم، گفت: در حوزه ای چون گردشگری سلامت هم از صفر تا صد ورود گردشگر سلامت را با بهای کارشناسی تضمین می کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت توسعه گردشگری بین دو منطقه، افزود: در این زمینه تا کنون قدمی برداشته نشده اما این آمادگی را داریم که در این مسیر یک خط پروازی برقرار کنیم.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی گفت: برای بازگشایی معبر مرزی و بازارچه مشترک خود را متعهد می دادنم که آنچه را که می توانم در خاک خود انجام دهم.
شجاعی افزود: بسته برنامه ها و پیشنهادهای خراسان شمالی برای بهبود و بهتر شدن مراودات با ترکمنستان فردا ارائه می شود و انتظار داریم در مدت معلومی، به این بسته پاسخ داده شود.

* 2 منطقه اشتراکات بسیاری دارند
سرکنسول ترکمنستان در مشهد هدف از این دیدار را رفع برخی موانع و مشکلات موجود در زمینه مراودات تجاری و فرهنگی بین دوطرف دانست و گفت: ترکمنستان و خراسان شمالی دارای مشترکات فرهنگی، قومی و تاریخی بسیاری هستند که می تواند به تبادلات اقتصادی و فرهنگی بین دو منطقه کمک کند.
الیاس غایپ اف افزود: درخواست دارم پیشنهادهای خراسان شمالی به صورت مکتوب ارائه شود تا آنرا با مقامات مرتبط مطرح کرده و پس از حدود یکماه پاسخ آنرا اعلام کنیم.
وی افزود: به صفر رساندن زندانیان از اقداماتی بود که انجام شد اما به مرزنشینان اجرای مقررات و ضوابط تبیین و تفهیم شود تا با نادیده گرفتن قوانین مرزی، مشکل جدیدی به وجود نیاید.
وی در ادامه به افزایش پوشش گیاهی در منطقه مرزی نیز اشاره کرد و افزود: با گرم شدن هوا و خشک شدن این علف ها احتمال آتش سوزی افزایش می یابد که لازم است برای این مشکل و جلوگیری از خسارات آن، تدابیر و راهکارهای لازم بین 2 منطقه اندیشیده شود.
غایپ اف به مذاکرات خود با استاندار آخال ترکمنستان اشاره کرد و افزود: استاندار آخال اعلام آمادگی کرد تا در مباحث فرهنگی با خراسان شمالی، به عنوان استان همسایه، همکاری کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست این استان را آماده همکاری در زمینه های علمی گردشگری و فرهنگی و نیز پذیرش دانشجو از کشور همسایه اعلام کرد و افزود: تسهیل در صدور روادید و پروانه گذر مرزی از دیگر درخواست های خراسان شمالی است.
ولی الله حیاتی، افزود: با توجه به نبود مرز باز، گاه چوپانانی که دام آنان برای تعلیف وارد خاک ترکمنستان می شود، دستگیر می شوند که اگر چه بین مرزبانی ها همکاری هست اما اگر این همکاری بیشتر و این موارد در همان مرزبانی حل و فصل شود شاهد طولانی شدن پروسه نخواهیم بود.
به گزارش ایرنا، سرکنسول ترکمنستان در مشهد، در سفر دوروزه خود به خراسان شمالی با فعالان اقتصادی این استان نیز دیدار کرد.
استان خراسان شمالی دارای 301 کیلومتر مرز مشترک زمینی با کشور ترکمنستان است.
ب/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.