به گزارش ایرنا، روستاییان می گویند که مسئولان با لوله گذاری، به صورت موقت تردد در راه های سیل گرفته را میسر کرده اند اما این پل های موقت با بارندگی ها و سیلاب، شسته می شود و راه دوباره بسته می شود.
آنها افزودند: لوله گذاری دوباره، دو سه روزی طول می کشد و در این مدت راه مسدود و ارتباط ها قطع است.
روستاییان استان می گویند 2 ماه از وقوع سیل های مخرب خراسان شمالی گذشته است و در این مدت کارشناسان بنیاد مسکن برای ارزیابی خسارت ها در روستاها حضور یافته اند اما هنوز تسهیلات دست آنان را نگرفته است البته مسئولان بنیاد مسکن هم می گویند دولت در این مدت بی خیال نبوده و خوشبختانه تسهیلات در زمان کوتاهی از وقوع حادثه، ابلاغ شده است.
عضو شورای اسلامی روستای قزلرقلعه بالا گفت: کارشناسان بنیاد مسکن برای ارزیابی خسارت ها در روستا حضور یافته اند اما هنوز اقدامی برای عملیات بازسازی مناطق آسیب دیده انجام نشده است.
آخوند آق، اظهار داشت: برای جبران خسارت ناشی از تلفات دام، هنوز اقدام خاصی انجام نشده است و جهادکشاورزی هنوز در این باره کاری نکرده است.
وی افزود: مشکل اصلی ما راه دسترسی است و اولویت ما ایجاد پل برای حل مشکل بسته شدن راه ها است.
وی با بیان اینکه با سیلابی شدن رود، راه دسترسی روستاها قطع می شود اظهار داشت: دستگاه های متولی نسبت به لوله گذاری و ایجاد پل موقت اقدام کرده اند اما این پل ها در هر سیلاب تخریب می شود و بازسازی این پل های موقت هم چند روز طول می کشد.
عضو شورای اسلامی روستای قزلرقلعه بالا خاطرنشان کرد: در سیلاب هفته جاری هم پل های موقت تخریب شد و مردم با تراکتور عبور داده می شوند و البته عبور و مرور بانوان با این شرایط سخت است.
دهیار روستای یومق از شهرستان مانه و سملقان در این باره گفت: بارندگی ها و سیل در سال جاری به بیش از 110 واحد مسکونی خسارت زده است که 60 واحد مسکونی تخریبی است.
امان محمد خواجه اظهار داشت: علاوه بر آن شمار زیادی از انبارها، آغل، محل نگهداری دام و علوفه خسارت دیده و یا به طور کامل تخریب شده است.
وی در باره اقدامات انجام شده برای بازسازی مناطق سیل زده گفت: کارشناسان بنیاد مسکن برای ارزیابی خسارت ها در روستا حضور پیدا کرده اند و نسبت به برآورد خسارت اقدام شده و مراحل دریافت وام بازسازی در دست پیگیری است اما جهاد کشاورزی هنوز برای جبران خسارت های دام اقدامی در این روستا انجام نداده است.
وی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی و مهم مردم، بسته شدن راه دسترسی به هنگام سیلاب است اظهار داشت: در روستاهای اطراف، تلفن همراه آنتن ندارد و به همین علت در زمان حادثه سیل، اطلاع رسانی برای طلب امداد، به سختی انجام شد و امدادها دیرهنگام به دست مردم رسید.
وی افزود: اگر مشکل آنتن دهی نبود و یا اینترنت گوشی ها جواب می داد، ارتباط برقرار می شد و برای امداد از نهادهای مختلف کمک می خواستیم و شاید حضور نیروهای امدادی هم زودتر امکان پذیر می شد.
دهیار روستای یومق گفت: قطع شدن راه های ارتباطی با سیلاب، مشکل مهم مردم این منطقه است، پل های موقت برای برقراری ارتباط اجرا شده است اما با هر سیل، پل ها شسته می شود و هر بار دو روز طول می کشد تا دوباه پل موقت ایجاد و ارتباط برقرار شود.
دهیار روستای کهنه جلگه هم در این باره گفت: ایجاد پل و حل مشکل تردد، خواسته اصلی مردم است.
آخوند قربان دردی شایگان اظهار داشت: قطع شدن راه ها در سیلاب، امدادرسانی ها را با مشکل جدی روبه رو کرد و امدادگران نتوانستند راحت در مناطق حادثه دیده حضور یابند، اگر این مشکل حل شود، بسیاری از دغدغه ها پایان می یابد.
بخشدار جرگلان هم گفت: هنوز رودهای این منطقه سیلابی است و در بارندگی ها، دبی آب بیشتر می شود و راه های بسته می شود.
پولاد نجاهی اظهار داشت: حل مشکل برقراری ارتباط و ساخت پل خواسته اصلی روستاییان است و این امر باید در اولویت بازسازی ها قرار گیرد.
بر اساس این گزارش، در سیل های اخیر 2 محور اصلی، هشت محور فرعی و 88 محور روستایی بسته شده بود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در این باره گفت: خسارت سیل به راه ها، تاسیسات زیربنایی راه و ابنیه فنی این استان بیش از چهار هزار و 377 میلیارد ریال برآورد شده است.
علی اصغر بدیعی مقدم اظهار کرد: سیل به بیش از 180 کیلومتر از راه های اصلی و فرعی استان خسارت زده است.
وی خاطرنشان کرد: این خسارت ها از شهرستان مختلف بود اما بیشترین آن از شهرستان مانه و سملقان گزارش شده است.
وی با اشاره به اینکه سیل به راه های اصلی و فرعی و روستایی خسارت وارد کرده است افزود: در این مدت، راهداران به صورت شبانه روزی نسبت به لایروبی، پاکسازی و ریزش برداری مسیرها مبادرت داشتند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی اظهار کرد: به منظور تامین و ارتقای ایمنی راه ها، راهداران اقدامات لازم انجام دادند.

* ابلاغ تسهیلات
معاون امور بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: در بارندگی ها و سیل امسال 6 هزار و 900 واحد دچار خسارد شد که 495 واحد در شهرها و مابقی در روستاها است.
علی روحانی با بیان اینکه تمام این واحدها باید بازسازی شوند گفت: برای بازسازی هر واحد مسکن روستایی 400 میلیون ریال وام بازسازی، 150 میلیون ریال وام معیشتی و 100 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می شود و در شهرها هم 500 میلیون ریال وام ساخت منزل، 150 میلیون ریال وام معیشتی و 120 میلیون ریال کمک بلاعوض داده می شود.
وی خاطرنشان کرد: در اسفراین 725 واحد، بجنورد یکهزار و 51 واحد، در جاجرم 203 واحد، در راز و جرگلان سه هزار و 130 واحد، شیروان 358 واحد، فاروج 69 واحد و در مانه و سملقان یکهزار و 364 واحد خسارت دیده است.
وی با بیان اینکه اکنون پی کنی 29 واحد روستایی آغاز شده است گفت: 10 واحد در روستاهای راز و جرگلان و 19 واحد در روستاهای مانه و سملقان بوده است.
روحانی گفت: سه واحد مسکونی شامل دو واحد در روستاهای راز و جرگلان و یک واحد در مانه و سملقان در مرحله فونداسون است و 2 واحد هم در روستاهای راز و جرگلان در مرحله اسکلت سازه است.
وی گفت: تا کنون برای 920 واحد روستایی در مانه و سملقان و 100 واحد در راز و جرگلان پرونده تشکیل شده است و 48 فقره پرونده در راز و جرگلان و 31 فقره پرونده در مانه و سملقان به بانک معرفی شده است.
روحانی با بیان اینکه وام بازسازی مناطق روستایی به 6 بانک عامل ابلاغ شده است که سهم هر کدام 50 فقره است تصریح کرد: بانک های ملی، صادرات و کشاورزی در مجموع 150 فقره تسهیلات در روستاهای راز و جرگلان را پرداخت می کنند و بانک های صادرات و ملی هم هر کدام 20 فقره وام بازسازی شهری را ابلاغ کرده اند.
معاون امور بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در مجموع در شهرستان راز و جرگلان 40 فقره وام شهری و 150 فقره وام روستایی ابلاغ شده است.
وی گفت: در شهرستان مانه وسملقان هم بانک های مسکن، سپه و رفاه هر کدام 50 فقره وام روستایی ابلاغ شده است و در مجموع تا کنون بازسازی 300 واحد روستای و 40 واحد شهری ابلاغ شده است.
روحانی خاطرنشان کرد: بر اساس هدف گذاری ها، بازسازی مناطق سیل زده تا یک سال به اتمام می رسد.
وی درباره مشکلات برای بازسازی مناطق سیل زده گفت: در جرگلان، تنها یک واحد سنگ شکن وجود دارد و احتمال دارد مردم در این منطقه، برای تامین مصالح با مشکل روبه رو شوند از طرفی مسافت طولانی سبب شده تا حمل مصالح تا جرگلان و مناطق مرزی هزینه بر باشد از این رو استقبال مرم از وام ها کم است.
معاون امور بازسازی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی اظهار داشت: تمام خدمات این بنیاد شامل آوار برداری، تهیه نقشه، صدور پروانه ساختمانی و نظارت ها رایگان است.

* آغاز ساخت مسکن مددجویان سیلزده رازوجرگلان
فرماندار رازوجرگلان گفت: ساخت 110 واحد مسکن برای مددجویان سیلزده کمیته امداد امام (ره) در این شهرستان مرزی از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده است.
محمد زراعی اظهار داشت: 3 هزار و 450 واحد مسکونی این منطقه از بارندگی و سیلابهای امسال بین 10 تا 100 درصد آسیب دیده است.
وی با تاکید بر مرمت نشدن هیچ خانه خشت و گلی، گفت: با توجه به اینکه عمده منازل تخریبی و خسارت دیده منطقه خشت و گلی است، مرمت آنها در دستور کار نیست و باید همه این واحدها با مصالح امروزی نوسازی شود.
وی با اشاره به کمک های صورت گرفته به سیلزدگان شهرستان، اظهار داشت: اصناف بجنورد با اهدای 100 تن سیمان به سیل زدگان در بازسازی و نوسازی مناطق سیلزده رازوجرگلان مشارکت کرده اند.

* آغاز طرح مطالعاتی بازسازی سرپناه های عشایر
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی هم گفت: طرح مطالعاتی بازسازی و مقاوم سازی سرپناه خانوار های عشایری این استان که از ناحیه بارش باران و جاری شدن سیل خسارت دیده بودند آغاز شد.
محمدرضا قلی پور اظهار داشت: با بارش باران و سیل یکهزار و 412 باب سرپناه عشایری که در مناطق قشلاقی استان گلستان و راز و جرگلان، مانه و سملقان و اسفراین است خسارت وارد شد.
وی افزود: 40 درصد این سرپناه ها که از مصالح بومی شامل خشت و گل، سنگ و چوب ساخته شده اند بین 30 تا 100 درصد خسارت دیده اند.
وی اظهار داشت: خانوار های عشایری این استان در مناطق قشلاقی از سرپناه های خشتی و گلی و در مناطق ییلاقی از سیاه چادر استفاده می کنند.
قلی پور اظهار داشت: هم اکنون سرپناه های عشایری از نظر جانمایی غلط، استفاده غیر اصولی از مصالح و سایر موارد آسیب شناسی می شود و برای بازسازی و مقاوم سازی برنامه ریزی خواهد شد.
وی افزود: از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز مجوز بازسازی سرپناه های عشایری با مصالح مستحکم از جمله بلوک و سیمان گرفته شده که این امر بسیار کمک کننده است.
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: عشایر این استان در سال جاری از ناحیه بارش باران و سیل 400میلیارد ریال خسارت دیدند که از مجموع این میزان 64 میلیارد ریال خسارت به سرپناه ها بوده است.
قلی پور افزود: در زمان بارش باران پلاستیک بین برخی از خانوار های عشایری این استان توزیع که بخشی از سرپناها محافظت شد.
وی اظهار داشت: عشایری که از سیاه چادر برای سرپناه استفاده می کردند از ناحیه بارش باران خسارت زیادی ندیدند.
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: علاوه بر خسارت ها از ناحیه بارش باران 50 درصد چادر خانوارهای عشایری این استان کهنه و فرسوده هستند که نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.
به گزارش ایرنا، بارندگی ها و سیلاب امسال خسارت های سنگین به بخش های مختلف خراسان شمالی وارد کرده است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.