به گزارش ایرنا ولی الله حیاتی روز سه شنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، چرخه مبارزه با این آسیب را معیوب خواند و اظهار کرد: دستگاه های مرتبط حلقه مفقوده را پیدا کنند تا مشخص شود چرا تلاش هایی که برای دستگیری، سم زدایی و درمان انجام می شود به بار نمی نشیند.
وی افزود: در مورد کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه در حوزه اعتیاد و بانوان نتوانسته ایم از ظرفیت سمن ها استفاده مطلوبی بکنیم.
حیاتی در این نشست که با محوریت طرح تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر برگزار شد، از مدیران مربوط خواست این طرح را که 2 هفته پیش برای آنان ارسال شده طی 10روز آینده مطالعه کرده و با تحلیل آن، نقاط قوت و ضعف آن را ارائه کنند.
معاون استاندار خراسان شمالی افزود: استاندار این طرح را به دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه کرده و روی این طرح بحث و گفت و گو شده و بنای کشور بر این است که این طرح در استان اجرا شود.
وی گفت: بر این اساس دستگاه ها فرصت را غنیمت شمرده و نیازمندی های خود در زمینه اجرای این طرح را احصا و توجهاتی که باید دستگاه های ملی به این طرح داشته باشند، مد نظر قرار دهند و به جمع بندی مناسب برسند تا به معاونان ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه کنیم.
وی اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که استان در زمینه اعتیاد دارد، مصصم هستیم تا با همه امکاناتی که داریم به سمت کاهش این آسیب برویم و در نخستین گام افزایش فضای نگهداری معتادان در دستور کار است.
حیاتی با بیان اینکه مصصم هستیم مجموعه اقامتی سپاه را به مراکز اقامتی معتادان اضافه کنیم، افزود: در سفر آینده دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به استان، اردوگاه سپاه را تعیین تکلیف و مقدمات استفاده از اردوگاه کمیته امداد امام (ره) با ظرفیت هزار و 500 نفر را نیز در همین سفر فراهم خواهیم کرد.

* تصویب برش استانی طرح مبارزه با اعتیاد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه مطالعات این طرح با توجه به داده های 16 استان توسط دانشگاه شهید بهشتی انجام شده، گفت: در این طرح در مجموع وضعیت استان ما از بقیه بهتر بود.
احمد ریواده با بیان اینکه برش استانی طرح مبارزه همه جانبه با مواد مخدر مصوب شده، افزود: با توجه بازگشت 40 درصد معتادان به اعتیاد و مراجعه مجدد به مرکز نگهداری معتادان ماده 16، و نیز نبود غربالگری و فضای مناسب در این کمپ، می توان گفت در اجرای طرح موفق نبوده ایم.
وی با بیان اینکه 98 درصد افرادی که در کمپ ماده 16 نگهداری می شوند سنجش غربالگری را نداده و نیز سنجش سل، هپاتیت و ایدز از آنها گرفته نشده، اظهار کرد: متاسفانه مصادیق معتاد متجاهر نیز از سوی کمیته ای که باید این کار را انجام دهد، مشخص نشده است.

* خراسان شمالی با 62 هزار معتاد
این مسئول، شمار معتادان استان را 62 هزار و 142 نفر عنوان و بیان کرد: از این تعداد 335 معتاد متجاهر طرد شده از خانواده، 165 معتاد متجاهر بی خانمان، 245 معتاد متجاهر بیش از دو بار ارجاع شده به مراکز درمانی هستند.
ریواده تصریح کرد: علاوه بر آن 40 درصد افراد پذیرش شده بازگشت مجدد به مصرف مواد مخدر را داشته اند.
وی به حوزه کودکان و زنان نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه ها برنامه مشخصی نداریم و بعد از رهاسازی نمی دانیم سرنوشت آنها چه می شود و مرکز ماده 16 ویژه زنان نداریم.
وی اظهار داشت: پارسال یک واحد بستری در بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد به انجام عملیاتی همچون سم زدایی این کودکان اختصاص یافت اما مرکز ویژه ای برای نگهداری کودکان دچار اختلال سوء مصرف مواد مخدر، بعد از عملیات سم زدایی وجود ندارد.
ریواده بیان کرد: بسیاری از این کودکان بلافاصله بعد از سم زدایی مواد مخدر به خانواده تحویل داده می شوند اما برخی از خانواده ها معتاد هستند و کودک دوباره به چرخه مصرف مواد باز می گردد.
وی با بیان اینکه هیچ سامانه اطلاعاتی در مورد کودکان دارای اختلال سوء مصرف مواد مخدر نداریم، افزود: اطلاعاتی در مورد اینکه این افراد چه کسانی هستند و چه بیماری هایی همراه آنهاست نداریم و بیشتر کودکانی که به بیمارستان برای سم زدایی ارجاع می شوند توسط پلیس در پاتوق ها دستگیر شده اند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: یک سوم کودکان دچار اختلال سوء مصرف مواد مخدر در این استان بازگشت به مصرف مواد مخدر را دارند.
ریواده با بیان اینکه برای زنان بی خانمان و معتاد مرکز و یا مراکز حمایتی نداریم، گفت: در این طرح مراکز و راهکاری نیز برای این زنان دیده شده تا مخاطرات آن ها کاهش پیدا کند.
وی شمار مردان مبتلا به بیماری ایدز در استان را 250 نفر برشمرد و افزود: هم اکنون شرایط نگهداری این بیماران فراهم نیست اما در طرحی که ارائه شده این موارد هم دیده شده است.
وی تاکید کرد: در ساماندهی معتادان با روش فعلی و با وجود هزینه کرد 20 میلیارد ریال خروجی مناسب نداریم و باید از همه ظرفیت شورا و اعضای آن در این خصوص استفاده کنیم.
استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.
ب/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.