فرنوش راهدار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اثر تاریخی قبلا مرمت شده است،
بارندگی های امسال موجب رسوب گل و لای در خزینه آن شده بود که هم اکنون پاکسازی شده است.
وی گفت: با توجه به گذشت زمان و بارندگی ها مجددا ساختمان این حمام تاریخی نیاز به بازسازی دارد که قول آن از سوی مسئولان استانی برای سال جاری داده شده است.
عضو شورای اسلامی روستای پیرشهید از توابع بخش مرکزی شیروان هم گفت: بتازگی اطراف حمام خزینه و تاریخی روستای پیرشهید شیروان حصارکشی شده است.
پیمان سویدانلویی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اثر تاریخی چندین سال بود که به محل زباله ها تبدیل شده بود و از سویی با توجه به قرار گرفتن در مسیر سیل هرساله داخل آن پر از گل و لای می شد.
وی با بیان اینکه امسال 350 میلیون ریال برای دیوار کشی اطراف اثر و احداث باغچه برای آن هرینه شده است گفت: هم اکنون با اقدامات انجام شده این اثر قابل بازدید است.
سویدانلویی با اشاره به اینکه مرمت این اثر تاریخی در چند سال اخیر مورد غفلت مسئولان واقع شده بود، افزود: بر اثر بارندگی و سیلاب دو گنبد این اثر سقوط کرده که نیاز به مرمت، ایزوگام سقف و سنگ فرش دارد و قول اعتبار برای آن در سال جاری داده شده است.
شورای روستای پیرشهید از توابع بخش مرکزی شیروان گفت: سال گذشته 570 میلیون ریال اعتبار برای مرمت و سقف آن در نظر گرفته شد ولی هم اکنون برای بازسازی این اثر اعتبارات بیشتری لازم است.
سویدانلویی با اشاره به برنامه های در دست اجرا برای این اثر تاریخی افزود: سعی بر این است که داخل حیاط مجموعه فضای سبز و آلاچیق کار شود که مسئولان استانی برای انجام آن قول طراحی سایت پلان را داده اند.
حمام خزینه روستای پیرشهید شهرستان شیروان بنای تاریخی دوره قاجاریه که با معماری ویژه اسلامی ایرانی ساخته شده که در سال 82 با شماره 8942 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
ارزش بنای تاریخی حمام پیرشهید به عنوان الگوی معماری اسلامی ایرانی، توجه مسئولان به این اثر و نیز اعطای کاربری متناسب و متجانس با اثر می تواند در حفظ و نگهداری از آن موثر باشد.
روستای پیر شهید از توابع بخش مرکزی در 5 کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است که 300 خانوار و یک هزار و 200 نفر جمعیت در آن سکونت دارند.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.