علی مهربان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار داشت: کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نیازمند در دنیا نظیر ندارد و در هیچ کشوری جشنی برای کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد برگزار نمی شود.
به گزارش ایرنا، ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند به عنوان یک موسسه مردم‌نهاد و با هدف کمک به آزادسازی زندانیانی که به علت عدم توانایی در پرداخت جرایم غیرعمد مانند بدهی دیه ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کارگاهی، محکومیت‌های مالی نظیر صدور چک‌های غیر کلاهبرداری، مهریه معقول و نفقه در زندان‌ها محبوس هستند، در سال 1369 راه اندازی شد.
معاون اداری و مالی ستاد دیه همچنین بر اصلاح قوانین برای جلوگیری از ورود به زندانیان جرایم غیرعمد به زندان ها تاکید کرد و گفت: در سال های اخیر در این خصوص قدم هایی برداشته شده است اما، هنوز نیازمند کار در این حوزه هستیم که نماینده های مردم در مجلس و همچنین مسئولان باید به اصلاح قوانین بپردازند.
مهربان به اصلاح و تصویب قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث رانندگی اشاره ای کرد و افزود: این قانون با کمک ستاد دیه در سال 95 اصلاح شد.
معاون اداری و مالی ستاد دیه گفت: در سال 82 افزون بر 30 هزار نفر زندانی در بخش حادثه رانندگی داشتیم که اگر این قانون اصلاح نمی شد هم اکنون چندین برابر افزایش می یافت.
مهربان افزود: هم اکنون تنها 186 نفر زندانی جرایم غیرعمد از ناحیه حادثه رانندگی در زندان های کشور تحمل حبس می کنند.
وی به اصلاح قانون صدور چک نیز اشاره ای کرد و گفت: محکومیت ها در این زمینه نیز از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است.
وی اظهار داشت: این ستاد با هدف کاهش زندانیان جرایم غیرعمد در زندان های کشور اقداماتی در راستای اصلاح قوانین برداشته است که هم اکنون نیز در بحث مهریه می پردازیم.
معاون اداری و مالی ستاد دیه با بیان اینکه اکنون هشت هزار و 642 زندانی جرایم مالی غیرعمد در زندان های کشور محبوس هستند، اظهار داشت: از این تعداد 131 نفر حوادث رانندگی، 56 نفر حادثه کار، دو هزار بدهکار دیه، 131نفر بدهکار نفقه، و افزون بر 6 هزار نفر نیز بدهکار مالی هستند.

*196 زن جرایم غیرعمد در زندان های کشور
معاون اداری و مالی ستاد دیه با بیان اینکه 196 زن جرایم غیرعمد در زندان های کشور تحمل حبس می کنند گفت: بیشتر این زنان به علت بدهکاری مالی در زندان ها به سر می برند.
مهربان افزود: بیشترین زنان زندانی جرایم غیرعمد در زندان های فارس و گیلان تحمل حبس می کنند.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.