به گزارش ایرنا امین قربانی شنبه شب در کارگروه صادرات غیرنفتی این استان گفت: سال گذشته، ارزش صادرات خراسان شمالی 134.5 میلیون دلار شد در حالی که هدفگذاری انجام شده در این بخش 160 میلیون دلار بود.
وی با بیان اینکه ارزش واردات کالا در سال 97 در این استان به 26 میلیون دلار رسید، افزود: واردات استان نیز نسبت به سال 96 حدود 116 درصد رشد داشت.
وی با بیان اینکه تراز بازرگانی خراسان شمالی در سال 96، 138 میلیون دلار بوده است، افزود: در سال 97، این رقم به 108 میلیون دلار کاهش یافت.
وی گفت: سهم صنعت از صادرات استان، 28 میلیون دلار بود و پتروشیمی با صدور 89 میلیون دلار تولیدات، معادل 66 درصد کل صادرات را به خود اختصاص داد.
قربانی، سهم کشاورزی از صادرات خراسان شمالی در سال گذشته را 16.5 میلیون دلار عنوان و بیان کرد: میزان صدور کالا از گمرک خراسان شمالی در سال گذشته 50 میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل از آن 31 درصد کاهش داشته است.

* دارندگان کارت از هر گمرکی صادر می کنند
رئیس گمرک خراسان شمالی علت اصلی کاهش صادرات از گمرک استان را صادر نشدن پودر آلومینا و کاهش شدید صادرات کالا از مجتمع فولاد اسفراین برشمرد.
جواد جعفری در مورد چرایی عدم صدور همه کالاهای استان از گمرک خراسان شمالی، نیز گفت: دارندگان کارت بازرگانی می توانند از هر گمرکی کالاهای خود را صادر کنند و برخی از این افراد ساکن استان نیستند.

* ضرورت شفاف سازی بازگشت ارز به استان
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در این جلسه، خواستار ارائه گزارشی از وضعیت ارز کالاهای صادراتی استان شد.
محمود قنبری گفت: با توجه به رقم صادرات استان باید گزارش شفافی از وضعیت ارز و چگونگی بازگشت ارز به‌ صورت حواله، کالا و یا چمدانی به استان مشخص شود.
وی میزان تولید ناخالص داخلی خراسان شمالی را پایین تر از کشور دانست و افزود: این استان در شاخص‌های اقتصادی مشکلات زیادی دارد و اگر این میزان ارز به استان بازگشت داده می‌شد، تاثیر آن بر استان بارز بود.
وی با بیان اینکه بانک‌های استان ارزی معادل آنچه صادرات داشته ایم ندارند، گفت: باید تکلیف ارز کالاهای صادراتی مشخص شود.
قنبری از سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه ها و نهادهای مرتبط خواست تا گزارش روشن و موثقی از ارزهای صادراتی استان ارائه کنند تا تکلیف ارز خارج شده از استان روشن شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این نشست گفت: صادرات عمده خراسان شمالی، مواد پتروشیمی است که شامل 70 میلیون دلار می‌شود اما حساب مالی این شرکت در استان نیست و حواله های ارزی آن نیز در بانک های استان صادر نشده است.
در پایان این جلسه اعلام شد با وجود اینکه در برنامه ششم توسعه هدف گذاری استان برای صادرات 205 میلیون دلار است اما با توجه به شرایط موجود احتمال رسیدن به این رقم کم است و بر این اساس هدف صادراتی استان در سال جاری 150 میلیون دلار تعیین شد.
هدف گذاری صادرات سال 98 از گمرک خراسان شمالی نیز 55 میلیون دلار مشخص شد.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی، یک درصد جمعیت کشور را دارد، اما به علت پایین بودن شاخص های اقتصادی و توسعه، سهم این استان از تولید ناخالص ملی تنها نیم درصد است.
خراسان شمالی رتبه 30 کشور در زمینه تولید ناخالص داخلی را دارد.
ب/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.