طاهر رستمی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اقدام در مرحله نهایی با حضور 60 نفر از نیروی های انتظامی، محیط زیست، منابع طبیعی، بسیج عشایر و نیروهای مردمی منطقه انجام شد.
وی گفت: به علت احتمال حضور مجدد برخی از دلالان و سودجویان در منطقه، تعدادی از محیط بانان با پشتیبانی نیروهای انتظامی و بسیج عشایر در منطقه حضور خواهند داشت.
رستمی گفت: این اقدامات با دستور ویژه استاندار خراسان شمالی و پشتیبان و حمایت قاطع معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی وی و شورای تامین استان صورت گرفته است.

*دستگیری 60 نفر از سودجویان
وی افزود: در این راستا 2 ایستگاه ایست و بازرسی در محدوده محور های منتهی به معدن آلبلاغ تشکیل شده و تاکنون 150 تن سنگ معدنی غیرمجاز کشف شده و تعداد زیادی چهارپا ، ماشین آلات و وسایل نقلیه که بار غیر مجاز حمل می کردند، توقیف شده است.
فرماندار اسفراین گفت: با اقدامات قاطعی که با پشتبانی نیروی انتظامی، دادستانی و شورای تامین استان صورت گرفت تاکنون 60 نفر در این رابطه دستگیر شده اند.

*دستور پیگرد قانونی دلالان
رستمی گفت: بر اساس دستور دادستان و مصوبه شورای تامین استان، دلالان و کسانی که اقدام به خرید این سنگ معدنی کرده اند و سبب تحریک دیگران برای حضور در معدن آلبلاغ شده اند شناسایی ، بازداشت و برخورد قانونی با آنها در دستور قرار گرفته است.
وی افزود : از زمان اجرای قاطع برخورد در این موضوع بسیاری از دلالان این منطقه متواری شده اند.

*دپوی سنگ معدن برداشت شده در منازل و کوه ها
فرماندار اسفراین گفت: با وجود اینکه همه افراد حاضر و بیش از 2هزار چهارپایی که در معدن آلبلاغ و ارتفاعات آن حضور داشتند اکنون از این منطقه خارج شده اند اما، ممکن است هنوز دپوی برداشت ها از این معدن در منازل، انبارها و کوه های روستاهای همجوار وجود داشته باشد که بعدا کشف خواهد شد.
رستمی افزود: بتازگی یک محل دپوی سنگ معدن های برداشت شده در یکی از کوه های این منطقه توسط نیروی انتظامی کشف شد و کار اننقال آن به پایین کوه در حال انجام است.
فرماندار اسفراین گفت: در چند روز آینده با کمک بسیج عشایر ، عشایر شهرستان که دارای پروانه مرتع و چرا در این محدوده هستند مستقر خواهند شد که این اقدام به امنیت منطقه معدن آلبلاغ کمک خواهد کرد و این اقدام برای حضور دلالان و سودجود جویان بازدارنده خواهد بود.

*منطقه آلبلاغ صاحب محیط بانی می شود
رستمی افزود: بر اساس مصوبه شورای تامین، محیط زیست باید در منطقه آلبلاغ استقرار و حضور دائم داشته باشد تا بتوانند از منطقه حفاظت کند و برای اجرایی شدن آن نیاز به ایجاد ساختمان محیط بانی در این منطقه است که از محل اعتبارات تملک دارایی شهرستان برای آن اقدام خواهد شد.
وی گفت: اولویت شهرستان ثبات وضعیت منطقه معدن آلبلاغ و حفاظت و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و محیط زیست در این منطقه است و سایر تصمیمات از جمله امکان ثبت معدن در سطح استان و ملی پیگیری می شود.
به گزارش ایرنا برداشت غیرمجاز از یک معدن تازه یافته شده سرب و روی در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین در سال جاری با هجوم سودجویان به این منطقه شدت گرفته است.
این معدن در منطقه زیر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و از این رو سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تاکنون در ثبت آن ناکام مانده است.
استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت سنگ سرب و روی این معدن، هفته گذشته به ریزش کوه و مرگ یک شهروند اسفراینی و مجروح شدن یک تن دیگر منجر شد.
شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.
7189/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.