محمد رضایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تاکداران این استان توصیه های کارشناسان و صاحب نظران را جدی گرفتند و با مبارزه حفاظتی به موقع تاکستان ها را از بیماری سفیدک داخلی انگور نجات دادند.
وی افزود: مهندسان و کارشناسان این سازمان هر روز از تاکستان های استان به خصوص منطقه بدرانلو بجنورد بازدید دارند و تاکنون هیچ موردی از این بیماری در سطح باغ های انگور مشاهده نشده است.
وی اظهار داشت: کشاورزان بجنوردی افزون بر پنج هزار هکتار از سطح باغ های انگور استان را در راستای جلوگیری و پیشگیری از بیماری سفیدک داخلی انگور سمپاشی کردند.
وی با بیان اینکه هنوز آمار سمپاشی تاکستان های سایر شهرستان ها به دست نیامده است افزود: بیشتر تاکداران یک تا دوبار اقدام به سمپاشی حفاظتی کرده اند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه آلودگی اولیه قابل کنترل است افزود: این بیماری تحت تاثیر اقلیم است و در صورت بارانی شدن هوا شیوع پیدا می کند که در این صورت به تاکستان ها خسارت وارد می شود.
به گزارش ایرنا در سال 95 آفت سفیدک داخلی به 40 درصد تاکستان های خراسان شمالی خسارت وارد کرد که این میزان خسارت 810 میلیارد ریال برآورد شد.
رضایی اظهار داشت: بارش باران و تگرگ روز های اخیر به بخش زیادی از تاکستان های این استان خسارت وارد کرده که اندام رویشی و زایشی گیاه را با مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: تاکداران استان در طی چند سال گذشته از ناحیه بیماری سفیدک داخلی انگور، سرما زدگی و سایر علت ها دچار خسارت زیادی شده اند که این امر آنان با با کمبود نقدینگی مواجه کرده است.
رضایی اظهار داشت: هم اکنون نگران هستیم که تاکدارانی که در اثر تگرگ خسارت دیده اند به علت کمبود نقدینگی انگیزه مبارزه حفاظتی با بیماری سفدیک داخلی انگور را از دست دهند که این امر بسیار خسارت زا است.
وی از مسئولان استان خواست تا در این خصوص کمک هایی داشته باشند و افزود: مبارزه با بیماری ها و آفات در تاکستان ها دولتی نیست و سازمان جهاد در این خصوص اعتبار ندارد نیازمند حماتی و مساعدت های استانداری در این زمینه هستیم.
در خراسان شمالی بیش از 40 هزار هکتار باغ وجود دارد که از این میزان 16 هزار هکتار مربوط به تاکستان ها است که سالانه بیش از 180 هزار تن انواع انگور تولید می شود.
65 درصد تولیدات بخش باغی در خراسان شمالی مربوط به انگور است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 500 تن انواع محصول کشاورزی زراعی و باغی و همچنین دامی تولید می شود.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.