به گزارش ایرنا؛ احسان مهدوی عصر جمعه در آیین ورک شاپ فرهنگ شهروندمدار در جمع طراحان گرافیک خراسان شمالی افزود: در دنیای امروز دیجیتال بر آثار گرافیک و مابقی رشته ها حاکم شده و آثار تولیدی به معنای واقعی گرافیک نیستند زیراکه با استفاده از کار سطحی نرم افزاری تولید شده اند و همین امر باعث شده این رشته آرام آرام در حال منقرض شدن باشد.
وی با بیان اینکه گرافیک امروز شکل تزئین عادی به خود گرفته، گفت: همان اتفاقی که در استفاده کودکان از گوشی های همراه رخ داده در شکل گرافیکی نیز باعث شده گرافیست های ما کمتر از رنگ و طراحی و مبانی استفاده کنند و خود را اسیر نرم افزار و دیجیتال کرده اند.
مهدوی با اشاره به اینکه گرافیک امروز به عنصر استبدادی تبدیل شده، افزود: در این ورک شاپ تلاش شده تا دوران گرافیست های خلاق و تکنیک های ترکیبی مختلف و پرکار دوباره زنده شوند.
وی یادآور شد: این ورک شاپ به سراغ کاغذ و مداد و دیگر لوازم سنتی و دستی گرافیکی رفته و سعی دارد صفات درست را به تصویر بکشد تا تصاویر ذهنی به فراموشی سپرده نشوند.
این طراح گرافیک خاطرنشان داد: گرافیک می تواند به ما تنهایی را گوشزد کند و باعث شادی شود و انسان را عاشق تر کند و حالا و صفات انسان ها را کشف کند.
وی گفت: در این ورک شاپ گرافیست ها با یک مداد و کاغذ و ذهن آزاد و رها می توانند به درجه ای مهم از خلاقیت دست یابند و چالشی در ذهن خود برای خلق آثار بهتر ایجاد کنند.
این عضو انجمن طراحان گرافیک ایران به تصویر کشیدن حالات ذهن را از برنامه های روز دوم این ورک شاپ ذکر کرد و اظهار داشت: طی این برنامه با استفاده از کلاژ و روزنامه و چسباندن و کپی کردن تلاش کردیم تا دست های خشک گرافیست ها را با کمک گرفتن از هم دوباره زنده کنیم.
وی از رایانه ها به عنوان ابزاری یاد کرد که فقط می تواند اندیشه ها و خلاقیت افراد را برای اجرای نهایی مرتب و آماده کند و اظهار داشت: در گرافیک هیچ چیز تمام نمی شود بلکه ادامه دار است و هر لحظه باید کامل تر شود زیرا که جریان بی پایانی است که باید سال های سال ادامه یابد تا به سرانجام برسد.
وی از امید داشتن به عنوان تنها راهکار زنده کردن گرافیک امروز یاد کرد و گفت: انجام این روند کار آسانی نیست چرا که در قالب یک جریان اجتماعی باید به آن کمک کرد تا گرافیست ها اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و متوجه خلاقیت های خود شوند.
مهدوی با اشاره به تاثیرگذاری عمیق جامعه در این روند، افزود: در شرایط فعلی اقتصادی کشور گرافیست های ما سرخورده شده اند و زندگی سختی دارند ولی باید کمک کنیم تا این قدرت و امید را پیدا کنند که در هر شرایطی رشته خود را با هیچ چیزی عوض نکنند.
وی با تاکید بر دادن انگیزه به گرافیست های خلاق، اظهار داشت: این هنرمندان باید به ارزش کار خود پی ببرند.
این استاد دانشگاه از سفارش دهنده ها به عنوان دیگر مشکلات موجود یاد کرد و گفت: سفارش دهنده ها باید فرهیخته تر شوند و بدانند آنها تصمیم گیرنده نیستند و باید کارها را به طراحان واقعی بسپارند.
وی افزود: سفارش دهنده ها به جای گرافیست تصمیم می گیرند و طرح را به دلخواه خود ارائه می دهند که همین امر باعث سرخوردگی گرافیست ها می شود و بنابراین باید این افراد آگاه شوند.
این ورک شاپ به مدت سه روز با حضور جمع زیادی از طراحان گرافیک استان در محل حوزه هنری خراسان شمالی برگزار شد.
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.