دکتر قربانعلی رسام روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بر گسترش رشته های بین دانشگاهی در دانشکده های فنی و حرفه ای تاکید کرد و اظهار داشت: برای سال تحصیلی جدید رشته معماری داخلی در دوره کاردانی که بسیار اشتغال آفرین است راه اندازی شد.
وی افزود: رشته مربی کودک، پرورش زنبور عسل، لوازم خانگی، نقشه کشی صنعتی، تکنولوژی امور زراعی و تعمیر ماشین های الکتریکی از جمله رشته هایی هستند که از آن استقبال نمی شود.
وی اظهار داشت: رشته معماری داخلی که شامل طراحی و دکوراسیون داخل منازل است بازار کار بسیار مناسبی دارد که دانش آموزان علاقه برای تحصیل در این رشته دانشگاهی را دارند.
وی گفت: رشته های حمل و نقل، معماری داخلی، فتوگرافیگ و مکاتورونیک از جمله رشته هایی هستند که در سال تحصیلی جدید به رشته دانشگاه های فنی و حرفه ای در سراسر کشور افزوده شده است که این استان هم اکنون تنها قابلیت اجرای رشته معماری داخلی را دارد.
رسام با بیان اینکه داوطلبان دانشگاه فنی و حرفه ای از میان هنرستان ها جذب خواهند شد افزود: در مرحله اول باید رشته های مناسب بازار کار در هنرستان ها ایجاد و در ادامه در دانشگاه ها آن رشته دایر شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان شمالی گفت: همچنین رشته تاسیسات، تولید گیاهان گلخانه ای، پرورش گیاهان زینتی و رشته تربیت بدنی که بازار استقبال دارد نیز در سال های آینده راه اندازی خواهد شد.
وی بر رونق کسب و کار در بازار تاکید کرد و افزود: هم اکنون باید کسب و کارهای نوین ایجاد کنیم زیراکه دیگر برخی از رشته ها پاسخگو نیستند، رشته های دانشگاهی باید به سمت رشته هایی بروند که در بخش خصوصی کار ایجاد و خود دانش آموخته ها به سمت کار و بازار حرکت کنند.
وی با بیان اینکه 80 درصد دانش آموخته های دانشگاه های فنی و حرفه ای جذب کار می شوند گفت: این دانش آموختگان با کسب مهارت های لازم، وارد بازار کار دولتی و یا خصوصی شده و برخی نیز به کارآفرینی روی آورده اند.
به گزارش ایرنا، پیشتر مسئولان خراسان شمالی نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در استان را 15.6 درصد اعلام کرده بوند.
این در حالی است که نرخ بیکاری در این استان 9.9 درصد است.
رسام اظهار داشت: این مرکز آموزش عالی دارای پنج دانشکده شامل آموزشکده فنی و حرفه ای دارالفنون پسران و آموزشکده انقلاب اسلامی دختران در بجنورد، آموزشکده دکتر حسابی در شیروان، آموزشکده جاجرم و آموزشکده کشاورزی سمنگان در مانه و سملقان است که افزون بر سه هزار دانشجوی دختر و پسر در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان شمالی، با اشاره به خالی نماندن صندلی های این مرکز آموزش عالی، بر خلاف دیگر دانشگاهها، گفت: این مرکز با نیازسنجی بازار کار، رشته هایی را ایجاد می کند که از استقبال بیشتری برخوردار بوده و فارغ التحصیلان آن بیکار نمانند.
چهار عضو هیات علمی و 300 استاد مدعو در دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان شمالی تربیت دانشجویان را بر عهده دارند.
سه هزار دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان شمالی در 50 کد رشته فنی مشغول به تحصیل هستند.
در استان خراسان شمالی بیش از 40 هزار دانشجو در دانشگاه های دولتی، پیام نور، آزاد و سایر مراکز آموزش عالی تحصیل می کنند.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.