به گزارش ایرنا؛ حسین فرخنده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران استان افزود: جشنواره روستا و عشایر و جشنواره آیات به صورت ملی و مابقی شامل جشنواره های شعر، موسیقی، تئاتر و داستان و ... به صورت استانی برگزار می شود.
وی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته به منظور جلوگیری از تمرکزگرایی این جشنواره ها در شهرهای مختلف استان برگزار می شود تا منجر به رونق فرهنگی و هنری در نقاط مختلف شهرها و روستاهای استان شود.
فرخنده برگزاری جشنواره ملی آیات در استان را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: طرح این جشنواره آماده شده و در سه ماهه پایانی سال به میزبانی خراسان شمالی برگزار می شود.
وی از جشنواره ملی فیلم روستا و عشایر به عنوان دیگر امتیاز استان در سال جاری یاد کرد و اظهار داشت: تا الان 142 اثر از هنرمندان 28 استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
فرخنده با اشاره به افزایش سرانه فضاهای کتابخوانی استان، گفت: تاکنون پیشرفت خوبی در احداث کتابخانه های روستایی داشتیم و امسال نیز پانزدهمین کتابخانه روستایی تحویل نهاد کتابخانه های عمومی داده شد.
وی افزود: بر اساس توافق انجام گرفته قرار است ادامه روند تکمیل و احداث باقی مانده کتابخانه های روستایی نیز توسط نهاد کتابخانه های عمومی انجام شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به افزایش تعداد صندلی های سینما به دو هزار و 40 صندلی در سال گذشته، یادآور شد: بر این اساس میانگین تعداد صندلی های سینما در استان از سطح کشور پیشی گرفته است.
وی رشد 25 درصدی تعداد آموزشگاه های آزاد هنری و 35 درصدی تولیدات نمایشی و افزایش تعداد چاپخانه ها به 61 باب را از دیگر دستاوردهای سال گذشته استان اعلام کرد.
فرخنده در خصوص دلایل عدم میزبانی جشنواره تئاتر رضوی در استان نیز اظهار داشت: بر اساس سیاست و اراده دبیرخانه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) بسیاری موضوعات استان ها عوض شد و طی آن قرار شد امسال این جشنواره در استان برگزار نشود.
وی با بیان اینکه احتمال بازگشت این جشنواره به استان در سال های آینده وجود دارد، اعلام دلایل مربوط به کمبود اعتبار را در نقش داشتن عدم برگزاری این جشنواره در خراسان شمالی رد کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از احداث ساختمان اداری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان رازوجرگلان به عنوان دو پروژه امسال یاد کرد و گفت: این استان در سرانه فضاهای فرهنگی مشکلات بسیاری دارد.
وی یادآور شد: خراسان شمالی در مشارکت دادن هنرمندان در اجرای فعالیت های هنری جزو سه استان برتر کشور است به گونه ای که سال گذشته هفت مجتمع فرهنگی استان به متقاضیان واگذار شد.
وی با اشاره به رشد مطلوب جریان کتابخوانی در استان، اظهار داشت: هم اینک حدود 100 باشگاه کتابخوانی به منظور اجرای برنامه های کتابخوانی در روستاهای استان تشکیل شده است.
وی از برگزاری نمایشگاه کتاب طی پاییز امسال در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر یک هزار و 150 مرکز فرهنگی و هنری در استان داریم که نیازمند ارائه تسهیلات برای ادامه فعالیت هستند.
وی در خصوص اعتبار اختصاص یافته برای هنرمندان استان توسط استاندار نیز گفت: مبلغ 20 میلیارد ریال قرار است از محل اعتبارات فنی استانداری به هنرمندان استان کمک شود که منتظر ابلاغ این اعتبار توسط خزانه هستیم تا پیگیر امور باشیم.
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.