طبیعت مملو از گل و شکوفه، بهار مفرح مناطق گرمسیری و طبیعت سرسبز شهرستان فاروج بویژه هر سال تابستان بستری مطلوب برای حرفه شیرین تولید عسل در این شهرستان فراهم کرده است.
عسل فاروج به عنوان یکی بهترین و مرغوب‌ترین عسل های تولیدی در استان می تواند از سوغاتی های معروف منطقه باشد تا مسافران و گردشگرانی که در طول سال از این شهرستان و جاذبه های مختلف آن دیدن می کنند به خود جذب کند؛ از دیگر مزایای این حرفه قرار گرفتن و جریان داشتن این چرخه تولید در کنار دیگر مشاغل کشاورزی نظیر دامداری ، باغداری و دیگر مشاغل زیربخش کشاورزی است.
عسل از نخستین غذاهای بشر است، غذایی که قرآن مجید آن را شفابخش دانسته و علم پزشکی نیز ثابت کرده است این ماده طبیعی با داشتن 15 نوع قند، خواص درمانی فراوانی دارد.
در کشورهای همچون برزیل، روسیه، چین، آرژانتین، سوئیس، آلمان، استرالیا و نیوزیلند که مهم ترین کشورهای تولید کننده عسل در جهان هستند حداقل 150 فرآورده غذایی از قبیل شکلات عسل، عسل کریستاله، کیک عسل، ماست عسل، شیرعسل، گرده عسل، ژله عسل و سالاد میوه با عسل تولید می‌ شود.
این در حالی است که عسل زنبورداران در فاروج بدون فرآوری و به صورت فله، راهی بازار می ‌شود که باید مسئولان برنامه ریزی هدفمندی در این عرصه داشته باشند
یک کارشناس زنبورداری فاروج در این باره با تاکید بر نقش قابل توجه صنایع بسته بندی و فرآوری عسل در تولید ارزش افزوده و ایجاد فرصت ‌های شغلی جدید گفت: ارزش این محصول در صورت بسته بندی 25 درصد و در صورت فرآوری 30 درصد افزایش می ‌یابد و اگر صنایع بسته بندی و فرآوری عسل در فاروج توسعه پیدا کند، ارزش سالانه عسل تولیدی در این شهرستان افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد
حسن یار محمدی، همچنین با اشاره به مزیت اشتغال زایی ایجاد صنایع تبدیلی عسل درفاروج گفت: با فرآوری عسل تولیدی این منطقه برای افراد زیادی شغل فراهم می‌ شود.
وی تاکید کرد: بدون شک ایجاد و گسترش این دست از صنایع، با مشتری پسند کردن محصول بر مقدار مصرف می‌افزاید و در دراز مدت باعث افزایش تولید و نیز افزایش درآمد عمومی شهرستان خواهد شد.
یار محمدی گفت: از سوی دیگر صنایع تبدیلی عسل، محصولی سالم و مطمئن را در اختیار مصرف کننده قرار می ‌دهد و از امکان سوء استفاده برخی سودجویان که عسل نامرغوب وغیربهداشتی را به مردم عرضه می‌ کنند، می ‌کاهد.
کارشناسان بخش صنایع غذایی معتقدند: چنانچه صنایع بسته بندی و فرآوری عسل گسترش یابد، علاوه بر ایجاد اشتغال ، افزایش درآمد و رغبت زنبورداران به تولید بیشترعسل، سرانه مصرف این ماده با ارزش غذایی هم به علت تنوع محصولات، افزایش خواهد یافت.

* ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی در بخش عسل
رئیس جهادکشاورزی فاروج گفت : عسل تولیدی شهرستان با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیای یکی از عسل های مرغوب استان است اما نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی کاهش ارزش اقتصادی تولیدات زنبورداران را به همراه داشته است.
مهران حیاتی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: براساس آمار برداری انجام شده تعداد زنبورداران این شهرستان از 56 زنبوردار در سال 96 هم اکنون به 65 بهره بردار فزایش یافته است.
وی گفت: سه هزار و 227 کلنی زنبوردار در سال 96 به چهار هزار و 62 کلنی رسیده است.
حیاتی، میانگین تولید عسل از هر کلنی در شهرستان را هفت کیلو و 91 گرم عنوان کرد و افزود: سال گذشته تولید عسل شهرستان به بیش از 32 تن رسیده است.
وی از توز یع 2 هزار و 800 کیلوگرم شکر در بین زنبورداران شهرستان خبر داد و افزود: در شهرستان صنایع تبدیلی و تکمیلی یا فروش ژل رویال نداریم که این روند به اقتصاد کلنی داران شهرستان آسیب زده است.
وی نداشتن شرکت تعاونی را یکی از مشکلات فعالان این حوزه برشمرد و بیان داشت: نشست های مختلفی در این خصوص با زنبورداران برگزار شده است اما هنوز بهره برداران در این خصوص به اجماع نرسیده اند.
وی گفت: همدلی بهره برداران در پیشبرد اهداف توسعه ای فعالیت های این حوزه می تواند موثر باشد و زمینه را برای حرکت به سمت ایجاد صنایع تبدیلی که نبود آن از دیگر مشکلات این بخش است، فراهم کند.
حیاتی افزود: صنایع تبدیلی کمک می کند تا با فراوری محصولات، علاوه بر خلق ارزش افزوده بتوانند تولیداتشان را در فصول گوناگون ارائه کنند، رهاورد این مساله افزایش سودآوری است.
وی یادآورشد: شهرستان فاروج دارای پتانسیل های بالا برای تولید عسل طبیعی بوده و در صورت احداث صنایع جانبی می تواند فرصت اشتغالزایی موثری ایجاد کند و در صورت ایجاد پیوند میان صنایع تبدیلی و محصولات تولیدی، جهشی مهمی در بالا بردن ارزش افزوده رخ می دهد.
در استان خراسان شمالی یک هزار و 676 نفر در حرفه زنبورداری مشغول فعالیت اند که از این تعداد 921 نفر زیر پوشش بیمه زنبورداری هستند.
وجود اقلیم متفاوت در گستره 2 میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوریکه رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند
7187/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.