به گزارش ایرنا، حضور 400 تا 500 نفری مردم حاکی از سود بالا و دلالانه ای است که پشت این معدن وجود دارد. معدن هنوز به ثبت نرسیده و سامانی ندارد و از این رو به صورت غیرمجاز، تراشیده می شود البته سود این تیغ زدن های طبیعت تنها به جیب دلالان می رود.
مردم مواد معدنی سرب و روی را از ارتفاعات با الاغ، پایین می آورند و به دلالان می فروشند و این مواد پرعیار به سمت استان زنجان بارگیری می شود.
این روزها بازار دلالان و آنان که مردم را تحریک به برداشت مواد معدنی می کنند که هیچ، بازار الاغ ها هم رونق گرفته و قیمت آن حسابی بالا رفته است البته ارزش افزوده ای که برداشت های غیرمجاز سرب و روی دارد، به قیمت بالای الاغ می چربد.
بر اساس اعلام مسئولان، در 6 ماه گذشته سه هزار تن سرب و روی از آلبلاغ برداشت شده است و این روند اکنون هم با شدت بیشتری ادامه دارد.
هر فرد روزانه 100 کیلوگرم از ماده معدنی سرب و روی را به صورت غیرمجاز برداشت می کند و بر این اساس روزانه 50 هزار کیلوگرم سرب و روی برداشت می شود که هر کیلوگرم آن توسط دلالان 50 هزار ریال خریداری و سپس با قیمتی بسیار بیشتر به کارخانه های استان زنجان فروخته می شود.
گفته می شود استقبال هجوم واره مردم برای برداشت سرب و روی از منطقه آلبلاغ اسفراین، متقاضی برای الاغ را هم افزایش داده است.
در این زمینه هر الاغ، روزانه 500 هزار تا یک میلیون ریال اجاره داده می شود.
برخی صاحب نظران، افزایش حمل و جابه جایی الاغ ها در شهرستان ها و جاده ها را بی ارتباط به موضوع برداشت مواد معدنی سرب و روی از ارتفاعات آلبلاغ اسفراین نمی دانند.
گفته می شود تقاضای مجوز حمل الاغ از مبدا بندرعباس به این استان داده شده است اما در این باره دامپزشکی استان اعلام کرده که مجوزی صادر نشده است.
به هر حال، آنچه شاید مردم از آن بی خبر باشند، تهدید سلامت آنان به واسطه سمی بودن سرب است زیرا به گفته مسئولان، خراش کوه و برداشت این مواد سمی، نه تنها منابع آب و خاک را آلوده می کند، می تواند تیغی بر گلوی سلامت خودشان است زیرا سرب ماده ای سرطان زا و سمی است.
این معدن در منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان شمالی واقع است و این سازمان تاکنون نسبت به آزادسازی آن روی خوش نشان نداده است.
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درخواست دارد تا این منطقه از مدیریت حفاظت محیط زیست خارج شود تا بتواند آن را ثبت کند اما اداره کل حفاظت محیط زیست این خطه با آن موافقت نکرده است.

* هر روز بر تعداد افراد افزوده می شود
معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه هر روز به تعداد افراد برای برداشت مواد معدنی افزوده شده است گفت: روزانه 500 نفر از مردم با حضور در ارتفاعات منطقه آلبلاغ، اقدام به برداشت سنگ سرب و روی کرده و آن را با الاغ به پایین کوه می آورند.
علی اصغر رضازاده اظهار داشت: معادن آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین عیار بالایی دارد و از این رو سودجویان به برداشت غیرمجاز آن روی آورده اند.
وی در پاسخ به اینکه چرا هنوز اقدام عملی برای جلوگیری از این تخلف انجام نشده است گفت: تا زمانی که این معدن ثبت نشود، نمی توان برای برداشت مجاز آن اقدام کرد، این معدن در منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است و برای ثبت، منطقه باید آزاد شود.
وی با بیان اینکه دلالان، مواد معدنی را به کارخانه های زنجان می فروشند گفت: آنها سرب و روی غیرمجاز برداشتی را با جوازهای جعلی، به کارخانه عرضه می کنند.
رضازاده گفت: در این زمینه با هماهنگی استانداری پیشنهاد شده تا خودروهایی که با بارگیری این مواد معدنی آن را به دیگر استان ها حمل می کنند، شناسایی و توقیف شوند.
معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: با توقیف خودروها، بازار برداشت کنندگان از معدن کساد می شود و با این کار، از برداشت های غیرمجاز جلوگیری خواهد شد.
وی افزود: امروز کارشناسانی از سازمان محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان سفر کرده اند و موضوع آزاد سازی منطقه و ثبت معدن را بررسی می کنند.
معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: چندین نوبت شکایت به دستگاه قضا برده شده و چند پرونده در دادگستری تشکیل شده است که یک پرونده منجر به صدور رای و یک نفر محکوم به زندان شده است.
رضازاده اظهار داشت: عامل اصلی برداشت غیرمجاز سرب و روی در شهرستان اسفراین شناسایی و با حکم قضایی روانه زندان شد و چند نفر در این زمینه شناسایی و دستگیر شدند.
وی افزود: امسال دست زیاد شده است و به علت سودآور بودن، افراد زیادی به برداشت غیرمجاز از این معدن روی آورده اند و از آنجا که عیار سرب و روی در معدن مزبور بالا است، سودجویان را وسوسه کرده است.
رضازاده تصریح کرد: این معدن در منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست واقع است از این رو نمی توان آن را ثبت و به شخص واگذار کرد.
وی خاطرنشان کرد: تنها راه برای حل اساسی این مشکل که البته درخواست و پیشنهاد شده، این است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان محدوده معدنی را از تحت مدیریت خود آزاد کند تا بتوانیم معدن را ثبت و بهره برداری از آن را به شخص واگذار کنیم.
معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: در این صورت کار حفاظت و مراقبت از معدن هم توسط بهره بردار انجام می شود اما حفاظت محیط زیست با آن موافقت نمی کند.

* برداشت غیرمجاز شدت گرفته
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم گفت: پیش از این افراد در گروه های 10 یا 20 نفره در عرصه حاضر شده و نسبت به برداشت غیرمجاز اقدام می کردند اما، اکنون روزانه 500 نفر در منطقه حضور دارند و سرب و روی را برداشت و با الاغ به پایین کوه می آورند.
سیداصغر مطهری اظهار داشت: برای جلوگیری از شدت گرفتن مشکل باید با دلالان و عوامل تحریک کننده مردم برخورد شود.
وی افزود: دلالان با تحریک مردم، آنان را ترغیب به برداشت غیرمجاز سرب و روی می کنند و مردم هم به جان طبیعت افتاده و مواد معدنی را قاچاق می کنند.
وی با اشاره به اینکه سودجویان منطقه را تخریب کرده اند گفت: بارها نیروی انتظامی با برداشت کنندگان برخورد داشته و بعضا درگیری هایی میان مردم و محیط بانان صورت گرفته است، شماری از افراد دستگیر شده و یک نفر هم روانه زندان شده است، ادوات و الاغ ها توقیف شده است اما برداشت همچنان ادامه دارد.
مطهری افزود: برداشت غیرمجاز سرب و روی علاوه بر تخریب طبیعت به لحاظ بهداشتی هم مخاطره آمیز و نگران کننده است زیرا سبب آلوده شدن منابع آب زیر زمینی و منابع خاک منطقه می شود.
وی اظهار داشت: بارها محیط بانان ما با مردم درگیر شده اند اما از پس آنان بر نیامده اند اما اکنون دیگر کاری از دست محیط بانان ساخته نیست و حضور مردم بشدت افزایش یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در باره آزاد سازی منطقه از مدیریت حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون با آن موافقت نکرده است و البته این امر، نباید این رویه شود که عده ای به صورت غیرمجاز به طبیعت و معدن دست برده و محیط زیست بناچار و برای ثبت معدن، منطقه را از مدیریت خود خارج کند.

* راهبردی ترین راه، واگذاری معدن آلبلاغ اسفراین به شرکت تعاونی
استاندار خراسان شمالی هم در باره حادثه ریزش کوه و مرگ یکی از برداشت کنندگان معدن سرب و روی در آلبلاغ اسفراین گفت: موضوع برداشت های غیرمجاز از این معدن در شورای تامین شهرستان هم مطرح شده و پیگیری هایی هم از طرف نماینده این شهرستان در مجلس در دست انجام است اما راهبردی ترین کار، واگذاری معدن به شرکت تعاونی عمرانی است.
محمدعلی شجاعی اظهار داشت: باید این معدن به شرکت تعاونی عمرانی اسفراین که سهامداران آن مردم هستند، واگذار شود تا منافع آن به مردم برسد.

* سفر کارشناسانی از تهران برای بررسی وضعیت معدن سرب اسفراین
ولی الله حیاتی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی هم گفت: کارشناسانی از سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان سفر کرده اند تا وضعیت منطقه را بررسی کنند.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل در شرق شهرستان اسفراین در فاصله حدود هشت کیلومتری این شهر، قرار گرفته است.
منطقه پارک ملی ساریگل با وسعت هفت هزار هکتار و منطقه محافظت‌شده ساریگل با وسعت بیش از 21 هزار هکتار یکی از زیست گاه های شاخص در سطح کشور شناخته شده است.
سوال اینجاست که مسئولان چرا ابتدای کار به صورت جدی وارد عرصه نشده اند تا کار به اینجا نکشد.
7185/ 60425
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.