عبدالله یوسفی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در راستای حمایت از تاکداران طرح فراگیر بیمه تاکستانها تنها در این استان اجرا شد که 90 درصد هزینه های بیمه در باغ های آبی و 100 درصد هزینه در باغ های دیم توسط دولت پرداخت شد، اما با وجود این حمایت ها باز هم تاکداران زیر چتر حمایتی بیمه نرفتند.
وی گفت: اعتبارات دولتی برای پوشش بیمه ای تاکستان ها از محل کمک های فنی و اعتباری استانداری تامین شد اما کشاورزان برای بیمه کردن با وجود رایگان بودن در باغ های دیم و پرداخت ناچیزی در باغ های آبی به بیمه مراجعه نکردند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم گفت: در همایش ملی انگور و فرآورده های آن که در سال 96 برگزار شد طرح فراگیر بیمه برای تاکستان ها از محل کمک های فنی و اعتباری استانداری مصوب شد، با وجود حق بیمه ناچیز استقبال باغ داران کم رنگ بوده است.
محمدعلی شریکیان اظهار داشت: ریسک بیمه در حوزه کشاورزی بسیار بالا است و بخش خصوصی هیچ گاه وارد این حوزه نمی شود دولت در راستای حمایت از قشر کشاورز محصولات این قشر را بیمه می کند اما این فرهنگ در بین آنان نهادینه نشده است.
وی افزود: در طرح فراگیر تاکستان ها در استان خراسان شمالی دولت هزینه بیمه را بیش از 90 درصد تقبل کرده است اما با این وجود کشاورزان زیادی از این طرح استقبال نکردند.
وی اظهار داشت: تاکداران هرساله از ناحیه حوادث مختلف به خصوص سرمازدگی خسارت زیادی می بینند اما متاسفانه از بخش حمایتی بیمه کمتر استفاده می کنند.
وی بر فرهنگ سازی جامعه در راستای خدمات بیمه ای تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه بخش کشاورزی بسیار ریسک دارد کشاورزان در راستای تامین امنیت مالی باید به بیمه اهمیت دهند تا در حوادث بخشی از هزینه های تولید به آنان بر گردد و ضرر نکنند.
به گزارش ایرنا، 11درصد از درآمد کشاورزان استان 863 هزار نفری خراسان شمالی از تاکستان ها به دست می آید که در چند سال گذشته تاکداران از ناحیه بیماری سفیدک داخلی انگور، سرمازدگی خسارت زیادی دیدند.
در این راستا، استانداری خراسان شمالی با حمایت صندوق بیمه برای جبران خسارت به تاکداران تامین 90 درصد بیمه تاکستان ها را بر عهده گرفته بود اما، تاکداران آنچنان از نظر اقتصادی بی رمق بودند که حتی توانایی پرداخت حق بیمه 10 درصد را نیز نداشتند.
سالانه از سطح 18 هزار و520 هکتار تاکستان های خراسان شمالی بیش از 185 هزار تن محصول برداشت می شود، بیش از نیمی از انگور استان شامل رقم کلاه داری است.
تاکداران خراسان شمالی هرساله از ناحیه خشکسالی، سرما زدگی، بیماری و همچنین نبود بازار فروش دچار خسارت می شوند.
20 هزار خانوار در این استان معیشت و درآمد خود را از تاکداری و تولید انگور به دست می آورند و این نشان از سهم زیاد تولید انگور در اقتصاد روستاهای استان دارد.

* 6774 هکتار تاکستان بیمه شد
معاون بیمه ای بانک کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به حمایت بیمه ای از تاکداران استان گفت: این قشر با وجود حمایت های دولت، رغبتی به بیمه محصولات خود نشان ندادند.
هادی اسعدی با بیان اینکه در سال زراعی امسال 6 هزار و 774 هکتار از سطح تاکستان های این استان بیمه شد اظهار داشت: از مجموع این سطح دو هزار و 674 هکتار تاکستان آبی، سه هزار و 100 هکتار دیم و مابقی در تاکستان های طرح فراز است.
وی افزود: استانداری تامین 20 میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت حق بیمه تاکداران استان را تقبل کرد اما برخی تاکداران از این حمایت ها استقبال نکردند.
اسعدی گفت: با سهم صندوق بیمه و استانداری در مجموع 90 درصد از حق بیمه سهم تاکداران در باغ های آبی پرداخت می شد و در تاکستان های دیم نیز 100 درصد توسط دولت تامین شد اما برخی کشاورزان توان پرداخت همان میزان اندک را نیز نداشتند.
معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به استقبال نکردن کشاورزان از بیمه محصولات خود گفت: اکنون آنچه در بیمه کشاورزی جاری و ساری است، بیمه هزینه های تولید است و درآمد کشاورز زیر پوشش قرار نمی گیرد و بر این اساس خیلی از کشاورزان از مبالغ غرامت دریافتی گله مند هستند.
اسعدی افزود: تاکداران به علت اینکه بعضا غرامت ها به سختی نیز پرداخت می شود از بیمه استقبال نمی کنند.
وی اظهار داشت: در بیمه گزینه های مختلف وجود دارد که کشاوزان باید مد نظر داشته باشند چرا که در میزان پرداخت غرامت ها موثر است.
وی با بیان اینه در سال زراعی 96- 97 افزون بر چهار هزار از تاکستان خراسان شمالی زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفت که در همان سال افزون بر 46 میلیارد و 300 میلیون ریال نیز غرامت از ناحیه سرمازدگی به باغداران پرداخت شد.
وی گفت: در مجموع 140 میلیارد ریال غرامت در بخش زراعی و باغی به کشاورزان استان پرداخت شده بود.
خراسان شمالی جایگاه پنجم در میزان سطح تاکستان ها و جایگاه دهمی در میزان تولید انگور در میان استان های کشور را به خود اختصاص داده است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.