علی متقیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون تجهیزات رشته ورزشی بوچیا خریداری شده و دانش آموزان مبتلا به مشکلات جسمانی و حرکتی مورد آموزش قرار گرفته اند.
وی افزود: تربیت بدنی و سلامت روان در دانش آموزان با نیازهای ویژه، اهمیت بالایی دارد و ورزش بوچیا در تمامی مدارس استثنایی مرکز استان برگزار می شود.
بر اساس این گزارش، بوچیا (Boccia)ورزش ویژه معلولان جسمی-حرکتی است که توسط ورزشکاران با معلولیت های چندگانه و شدید حرکتی همانند دیستروفی عضلانی نخاعی (SMA) و یا سایر دانش آموزان با مشکلات حرکتی جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
روش اجرای این ورزش، پرتاب توپ های رنگی به نزدیکی توپ سفید (جک بال) است که شرکت کنندگان در آن می توانند توپ ها را بر حسب توانایی هایشان با دست، پا و در ناتوانی های شدید با سر و با هماهنگی وسیله کمکی (رمپ) پرتاب کنند.
این ورزش نیاز به هماهنگی اندام، پردازش سیستم عصبی مرکزی، کار گروهی و کنترل هیجانی دارد و کیفیت زندگی بسیاری از اشخاص مبتلا به فلج مغزی و یا معلولان جسمانی از طریق شرکت در این بازی، ارتباط با مردم و دوستابی افزایش یافته و در کاهش اختلالات اضطرابی همچون افسردگی و سایر مشکلات روحی –روانی نقش بسزایی دارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این ورزش می تواند در بهبود عملکرد علمی-آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه نقش موثری ایفا کند.
متقیان گفت: اوایل هفته جاری، مسابقات ورزشی استانی برای دانش آموزان استثنایی در دو بخش دختران و پسران و در چهار رشته ورزشی فوتسال، دو ومیدانی، بوچیا و تنیس روی میز در حوزه های معلولیتی کم توان ذهنی، کم شنوا و ناشنوا و دانش آموزان جسمی-حرکتی در چهار سالن ورزشی مجزا و تخصصی با شرکت 100 دانش آموز با نیاز ویژه برگزار شد.
به گفته رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی، آموزش و پرورش استثنایی استان تنها یک سالن ورزشی در اختیار دارد.
یکهزار و 300 دانش آموز با نیازهای ویژه در 59 مدرسه و کلاس استثنایی خراسان شمالی تحصیل می کنند که نیمی از این دانش آموزان در بجنورد هستند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.