دکتر حسین زارع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فضای کنونی مرکز 2 هزار متر مربع است که به علت نوع بنا، توسعه واحدها با محدودیت مواجه است.
وی فضای مورد نیاز برای انتقال خون خراسان شمالی را افزون بر سه هزار متر مربع عنوان کرد و افزود: این فضا باید حتی المقدور در مناطق مرکزی شهر و در دسترس عموم شهروندان باشد.
وی اظهار داشت: تاکنون هفت هزار و 500 واحد پلاسما از این استان به کشورهای آلمان و اتریش برای تهیه دارو از مشتقات آن ارسال شده است.
زارع اظهار داشت: تمامی بازرسی ها و نظارت های لازم در زمینه استانداردهای لازم محیط خونگیری و دستگاه های مرتبط با آن، توسط کشورهای مربوط از این اداره کل انجام شده است.
مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: در 2 سال گذشته چهار هزار و 140 واحد و امسال نیز 440 واحد گلبول قرمز به استان سیستان و بلوچستان ارسال شده است.
وی با اشاره به نبود واحد پلاسمازیس در این مرکز، اظهار داشت: ما پس از خونگیری، از خون پلاسما می گیریم که در صورت داشتن این واحد می توان مستقیما از اهداکننده پلاسما گرفت.
وی افزود: برای ایجاد واحدهای جدید و توسعه سایر واحدها فضای کافی در این مرکز وجود ندارد، چرا که باید فضاها طبق استاندارد باشد.
وی گفت: برای دقت در آزمایش ها، پالایش و صرفه جویی، نیاز به فضایی متمرکز داریم و بر این اساس باید این پایگاه به فضایی بزرگ تر انتقال یابد و تمامی خدمات به صورت متمرکز ارائه شود.
زارع اظهار داشت: انتقال خون خراسان شمالی نیاز خونی 12 بیمارستان را برآورده می کند و پاسخگوی تمامی نیازهای خونی مراکز درمانی استان است.
زارع گفت: پارسال 24 هزار و 796 داوطلب اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری استان مراجعه کردند که 17 هزار و 112 نفر آنان موفق به اهدای خون شدند.
وی افزود: هم اکنون شاخص اهدای خون در استان 69 درصد، اهدای خون زنان 4.49 درصد، اهدای مستمر 73.85 درصد و شاخص جذب اهدا کنندگان 22.91 درصد است.
خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 96 درصد نیاز خونی آن در داخل استان تامین می شود.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.