به گزارش ایرنا، هادی قوامی عصر چهارشنبه در نشست شورای معادن خراسان شمالی اظهار داشت: منابع صندوق توسعه ملی بر اساس ارز نیمایی، 200 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
نماینده مردم اسفراین در مجلس با اشاره به اینکه بر اساس برآوردها، سیلاب اخیر، 500 هزار میلیارد ریال به زیرساخت های کشور خسارت وارد کرده است، افزود: امید است طرح مزبور برای تامین منابع صندوق توسعه ملی، هفته آینده در مجلس به تصویب برسد.
وی گفت: منابع مدیریت بحران، جوابگوی جبران خسارت ها نیست از این رو امید است با منابع صندوق توسعه ملی، جبران خسارت ها شتاب گیرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود از اقدامات استاندار خراسان شمالی برای مدیریت بحران سیلاب در این استان تقدیر کرد.
به گزارش ایرنا، سیلاب های اخیر بیش از 6 هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف استان خراسان شمالی خسارت وارد کرده است.
قوامی با تاکید بر اینکه بخش معدن، نیاز به توجه ویژه و عمیق دارد، گفت: برای کمک به رونق بخش معدن، کارهای پایه ای باید توسط اعضای شورا انجام شود و سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید سهم معادن در درآمدهای استان را مشخص کند تا بتوان در این باره برنامه ریزی کرد.
وی با بیان اینکه از محل منابع سفر رهبر انقلاب، مطالعاتی برای اکتشاف معادن انجام شده، افزود: این مطالعات باید تکمیل و مشخص شود چه معادنی با چقدر ظرفیت در استان داریم.
قوامی، سنتی بودن فعالیت های معدنی را از آسیب های این بخش در استان برشمرد و گفت: برداشت کنونی از معادن، سنتی است و در روش سنتی میزان تخریب عرصه ها، بالا است.
وی تصریح کرد: بیشتر افرادی که بهره بردار معدن هستند، به لحاظ مالی توانایی تامین تجهیزات، امکانات و ماشین آلات مناسب را ندارند از این رو برداشت های سنتی برای عرصه طبیعی، خسارت بار و آسیب زا بوده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تامین زیرساخت های معدن را وظیفه دولت دانست و گفت: در تامین زیرساخت معادن، میزان اشتغال، میزان سرمایه گذاری و فعال بودن معدن باید مورد توجه باشد.
به گزارش ایرنا، 28 ماده معدنی از 68 ماده معدنی موجود در کشور در خراسان شمالی وجود دارد و میزان ذخیره قطعی معادن استان یک میلیارد و 58 میلیون تن است و میزان ذخیره استخراج اسمی معادن 11 میلیون و 500 هزار تن است.
سالانه پنج میلیون و 800 هزار تن ماده معدنی در استان خراسان شمالی استخراج می شود.
میزان سرمایه گذاری در بخش معدن استان هم یکهزار و 340 میلیارد ریال گزارش شده است.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.