علیرضا نجفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شمار بازدیدکنندگان تعطیلات نوروز امسال از این بنای تاریخی نسبت به نوروز سال گذشته 10درصد کاهش دارد.
وی افزود: در نوروز سال 97 تعداد 44 هزار گردشگر از شهر تاریخی بلقیس بازدید کرده بودند.
نجفی نامساعد بودن شرایط جوی و بارندگی های شدید در برخی از روزهای نوروز امسال را سبب کاهش میزان بازدید گردشگران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ذکر کرد.
وی افزود: بیشترین استقبال گردشگران و مسافران نوروزی از شهر تاریخی بلقیس در روزهای 8 تا 14فروردین با میانگین 6هزار نفر در این روزها بود.
به گزارش ایرنا شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم، شناخته می شود که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.
این شهر گستره ای 180 هکتاری دارد که از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال 31 هجری توسط مسلمانان فتح شده است.
طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.
معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار پسر گرشاسب بنیانگذار این شهر خوانده اند.
مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.
استقبال خوب گردشگران برای دیدن این بنای عظیم تاریخی در ایام نوروز، آن را به پربیننده ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی تبدیل کرده است.
این مجموعه تاریخی به شماره 4497 در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال 1388 به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شده هم اکنون در حال طی مراحل تشکیل پرونده برای ثبت جهانی است.
7189/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.