طاهر رستمی صبح چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: رئیس و عضو هیات رئیسه کنفدراسیون بازیهای بومی و محلی جهان و روسای فدراسیون های جودو، ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی و مقامات ارشد استان مهمانان ویژه این رویداد خواهند بود.
وی افزود: کار اسکان مهمانان و ورزشکاران انجام شده و با بازدیدهای مستمر از گود چشمه زینل خان، این مکان برای برگزاری باشکوه این مسابقات آماده سازی شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسفراین نیز گفت: این اداره همچون سالهای پیش به نفرات برگزیده هر وزن یک گلیم سفره کردی به ارزش هشت میلیون ریال اهدا خواهد کرد.
محمد محمدی افزود: با هدف برندسازی این رویداد ملی، همچنین بشقابهای میناکاری منقش به تصاویر کشتی باچوخه 14 فروردین و شهر تاریخی بلقیس به عنوان یادبود این مسابقات، به چوخه کاران و مهمانان اهدا می شود.
وی برپایی 3 سیاه چادر عشایری و عرضه لباس و غذای سنتی و صنایع دستی شهرستان و اجرای نوروزگاه در حاشیه گود زینل خان را از برنامه های جنبی مسابقات کشتی با چوخه 14فروردین اسفراین برای استفاده تماشاگران این رقابت ها و خانواده های آنان دانست.
محمدی افزود: کشتی با چوخه 14 فروردین اسفراین که در سال 87 به عنوان میراث معنوی به شماره 30 در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده، بزرگترین رویداد تک زمانی و تک مکانی گردشگری ورزشی کشور شناخته می شود.
به گزارش ایرنا همه ساله 14 فروردین این رویداد بزرگ ورزش سنتی کشور در حضور بیش از 50 هزار تماشاگر مشتاق از مناطق دور و نزدیک در گود زینل خان اسفراین رقم می خورد که از شبکه های مختلف صدا و سیما نیز به صورت زنده پخش می شود.
چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادت ها و دلاوری های پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.
کشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه که معمولا از پیشکسوتان این رشته است، کشتی را آغاز می کنند.
کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است
شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی مهد کشتی با چوخه است و تاکنون پهلوانان و قهرمانی زیادی از این خطه برای کشور در میادین ملی و بین المللی افتخار آفرینی کرده اند.
5132/7189
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.