به گزارش ایرنا، پارک های ملی و منطقه های حفاظت شده با داشتن قابلیت های بالا در گردشگری طبیعی، نقطه قوتی برای جذب گردشگران محسوب می شوند.
خراسان شمالی واقع در شمال شرق کشور با داشتن اقلیم مدیترانه ای، تفاوت چشمگیری با استان های مجاور خود از نظر برخورداری از مواهب طبیعی کوهستان و جنگل دارد و از آن به عنوان دروازه شمالی ورود به خراسان بزرگ یاد می شود.
در این استان مناطقی مثل بجنورد و شیروان دارای آب و هوای معتدل کوهستانی، مانه و سملقان و اسفراین دارای آب و هوای معتدل و جاجرم و گرمه هم دارای آب و هوای کویری هستند.
پوشش گیاهی در خراسان شمالی هم با توجه به آب و هوای آن به طرز چشمگیری متنوع و متغیر است به طوری که در این منطقه رودخانه ها و جنگل های ریزبرگ ارس به همراه بیابان ها و مراتع ضعیف به فاصله کمی از هم مشاهده می شود.
طبیعت خراسان شمالی در کوهستان ها، مراتع و جنگل های این خطه، مامن و زیستگاه مناسبی برای وحوش ایجاد کرده است و این منظره ها، هر گردشگری را به سوی خود جلب می کند.
خراسان شمالی از نظر طبیعی محصور بین دو رشته کوه کپه داغ در شمال و دنباله البرز یعنی آلاداغ و کوه شاه جهان در جنوب بوده و در مجموع سرزمینی کوهستانی با دشت های حاصلخیز در میان کوه ها است.
مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم با داشتن ظرفیت های ارزنده منتظر حضور مسافران و گردشگران هستند.

* پارک ملی ساریگل
پارک ملی ساریگل با بیش از هفت هزار هکتار وسعت، در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اسفراین واقع است و دارای اقلیم نیمه خشک و معتدل است.
از جمله گیاهان این منطقه می توان به ارس، زرشک، زالزالک، کرکو، انجیر وحشی، گردو، باریجه، درمنه، کلاه میر حسن، گون، شیر خشت، نسترن وحشی، چوبک و کنگر اشاره کرد.
ساریگل یکی از زیستگاه های اصلی قوچ و میش اوریال است. جانوران دیگری نظیر پلنگ، بز و پازن، کفتار، گرگ، گربه، پالاس، گربه وحشی، آهو، کبک، تیهو، هما، کرکس، چکاوک، سهره، عقاب طلایی، بالابان، انواع سارگپه، افعی، کفچه مار و تیر مار در این منطقه زیست می کنند.

* منطقه حفاظت شده ساریگل
منطقه حفاظت شده ساریگل با مساحت بیش از 21 هزار هکتار در غرب پارک ملی ساریگل و در پنج کیلومتری شرق اسفراین قرار دارد و این منطقه دارای اقلیم نیمه خشک معتدل است.
حدود 200 گونه گیاهی از جمله ارس، زالزالک، انجیر وحشی، گردو، بید، سنجد، زرشک، نسترن کوهی، شیر خشت، چوبک، فرفیون، کنگر، زنبق، گاو زبان و پامچال در منطقه شناسایی شده اند و گیاه دارویی و صنعتی باریجه به وفور در منطقه یافت می شود.
ساریگل، زیستگاه یکی از اصیل ترین و زیباترین پستانداران ایران یعنی قوچ و میش اوریال است. از دیگر گونه های مهم جانوری منطقه می توان به پلنگ، بز و پازن، گرگ، روباه معمولی، گربه پالاس، سمور سنگی، سنجاب زمینی، تشی، کبک، تیهو، بلدرچین، هما، دال، سنقر، بالابان، شاهین، دلیجه، مار افعی، کفچه مار و تیر مار اشاره کرد.

* پارک ملی سالوک
پارک ملی سالوک با بیش از هشت هزار هکتار وسعت، در شمال غربی اسفراین قرار دارد و دارای اقلیم نیمه خشک معتدل است.
از گونه های گیاهی منطقه می توان به کلاه میرحسن، گون، زالزالک، زرشک، نسترن وحشی، گوجه وحشی، انجیر، کما، کلاغک، زیره و انواع لاله ها اشاره کرد.
قوچ و میش اوریال و پازن و بز در کوهستان ها از جانوران شاخص منطقه به شمار می آیند و دیگر گونه های مهم جانوری منطقه شامل پلنگ، گراز، گرگ، روباه، شغال، کفتار، گربه پالاس، سمور سنگی، تشی، کبک، تیهو، چکاوک، انواع سهره، سارگپه، بحری، کفچه مار، افعی و مار آتشی است.

* منطقه حفاظت شده سالوک
این منطقه با بیش از 11 هزار هکتار وسعت، در غرب پارک ملی سالوک و در شمال غربی اسفراین قرار گرفته است و دارای اقلیم نیمه خشک معتدل است.
گونه گیاهی غالب منطقه درمنه است که به همراه جنگل های پراکنده ارس و کونه هایی مانند زرشک، گون، کلاه میر حسن، ریش بزی، نسترن وحشی، آنقوزه، باریجه و انجیر پوشش گیاهی منطقه را تشکیل می دهد.
گونه های مهم جانوری منطقه هم شامل آهو، قوچ و میش اوریال، بز و پازن، گرگ، پلنگ، کفتار، شغال، سمور سنگی، سنجاب زمینی، روباه معمولی، کبک، تیهو، جغد، انواع سهره و چکاوک است.

* منطقه حفاظت شده قرخود
قرخود با 43 هزار هکتار گستره در منتهی الیه شرقی جنگل های خزری و در غرب شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و منطقه دارای اقلیم مدیترانه ای تا نیمه مرطوب معتدل است.
در دامنه های جنوبی رشته کوه های قرخود گونه های گیاهی نظیر گونه های ارس، زرشک، درمنه، گون، چمن، پری، شور اسفناج کوهی، باریجه و کنگر می روید و دامنه های شمالی دارای پوشش گیاهی با غنای بیشتر شامل گونه هایی مانند کرکو، سیاه تلو، ازگیل، زالزالک، تاغ، گلابی وحشی، تنگرس، قیچ، بارهنگ و زنبق است.
226 گونه جانوری در منطقه شناسایی شده است که مهم ترین این گونه ها عبارتند از آهو، قوچ و میش اوریال، بز و پازن، پلنگ، خرس قهوه ای، گربه وحشی، کبک دری، هما، شاهین، شاه باز، لاک پشت و افعی است.
قرخود به دلیل رویشگاه های گیاهی و زیستگاه های جانوری خود دارای ارزش فراوانی است. دامنه ارتفاعی یکهزار تا 2 هزار و 700 متر، دما و بارندگی متوسط سالیانه 9 درجه سانتیگراد و 660 میلیمتر، منطقه را دارای اقلیم مدیترانه ای تا نیمه مرطوب معتدل نموده است.
قله های مرتفع و به هم پیوسته با یخچال های دائمی، صخره های بزرگ، دره ها و آبشارها متعدد، دشت های کم و پیش وسیع، جنگل ها و مراتع زیبا، غارهای کوچک و بزرگ، چشمه های فراوان، تنوع زیستی گیاهی و جانوری، آثار تاریخی، جلوه های بدیع و کم نظیر و مجاورت با جاده اصلی مشهد – گرگان، بیانگر قابلیت بالای قرخود در جلب گردشگران است.

* منطقه حفاظت شده گلول و سرانی
منطقه حفاظت شده گلول و سرانی، ناحیه ای کوهستانی در 85 کیلومتری شمال شیروان است که با کشور ترکمنستان هم مرز است. مساحت این منطقه بیش از 18 هزار هکتار است.
گونه هایی چون ارس، کرکو، قره قات، تنگز، شیر خشت و نسترن وحشی، پوشش گیاهی عمده منطقه را تشکیل می دهند.
گونه های مهم جانوری منطقه هم شامل قوچ و میش اوریال، پلنگ، گربه وحشی، گراز، سمور سنگی، تشی، پایکا، خرگوش است و از گونه های شاخص پرندگان این منطقه می توان به دارکوب قهوه ای، سهره سیاه، کبک دری و هما اشاره کرد.

* پناهگاه حیات وحش میاندشت
پناهگاه حیات وحش میاندشت با حدود 84 هزار و 435 هکتار در حدود 10 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان جاجرم قرار دارد.
تاکنون 120 گونه گیاهی از جمله بابونه سفید، خارشتر کاکوتی، اشنیان، اسپند، گل جالیزی، درختچه های گز و تاغ، شور، زنبق و درمنه شناخته شده است.
یوزپلنگ، آهو، قوچ و میش، تشی، گرگ، روباه، شغال، گربه وحشی، کفتار، گراز، سارگپه، سلیم شنی، چکچک، چاخلق، هوبره، جغد کوچک، سنگ چشم خاکستری، دم سرخ، کوکر شکم سیاه، غراب، مار شاخدار( افعی)، تیر مار، بزمجه و لاک پشت آسیایی است.
استان خراسان شمالی با بیش از 28 هزار کیلومتر مربع وسعت در شمال شرق کشور قرار دارد.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.