به گزارش ایرنا محمدعلی شجاعی روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اظهار داشت: اولویت نخست استان بعد از حوادث اخیر، ساخت راه روستایی، ابنیه و بهسازی و بازسازی بافت تخریب شده روستایی است.
وی افزود: بررسی های انجام شده مشخص کرد برخی از اعتبارات جبران خسارت سیل و زلزله در سال های گذشته درست و در محل خود هزینه نشده و همین برای استان مشکل آفرین شده است.
شجاعی گفت: حدود نیمی از جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند اما این بخش جمعیت از بسیاری از امکانات و زیرساخت ها محرومند و به روستاییان استان واقعا ظلم شده است.
استاندار خراسان شمالی با اشاره به سیل اخیر گفت: هر اعتباری که دستگاه ها در این خصوص دریافت می کنند تجمیع و با دستور ستادی که در این مورد تشکیل می شود، بر اساس اولویت ها، ریال به ریال هزینه خواهد شد.
وی گفت: هیچ دستگاهی حق گرفتن پیمانکار بدون اطلاع این ستاد را نخواهد داشت و ستاد تصمیم می گیرد سرجمع اعتبارات نوسازی و بازسازی در کجاها و توسط کدام پیمانکار و بخش خصوصی قوی هزینه شود تا مشکلاتی که هم اکنون با آن مواجهیم به وجود نیاید.

* ضرورت آمادگی کامل مدیران
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی از مدیران و فرمانداران خواست تا بخصوص در روزهای 12 و 13 فروردین توجه کاملی به مناطق پرخطر روستایی مانند روستاهای در معرض رانش زمین و سیل داشته باشند.
شجاعی افزود: تا 2 روز آینده از هیچ منطقه، حتی مناطقی که گمان می رود خطری آنها را تهدید نمی کند، غافل نشوید.
وی با اشاره به پیش بینی هواشناسی و احتمال تهید استان از ناحیه توفان و بارندگی، تأکید کرد: مسئولان در صورت احساس خطر، تنها به توصیه به مردم بسنده نکنند و بلکه باید آنان را ملزم به کار کرده و به آنها اطلاع رسانی کنند که به کجاها نباید بروند.

* وضعیت 2 روستای استان نگران کننده است
استاندار خراسان شمالی با اظهار نگرانی از وضعیت روستاهای دچار رانش زمین، اظهار کرد: وضعیت 2 روستای نرگسلو و گلی نگران کننده است و باید برای تخلیه ساکنان این 2 نقطه اقدام شود.
شجاعی افزود: ضروری است در این مورد تصمیم جدی گرفته و به اجرا درآید و البته لازم است که محیطی مناسب برای اسکان موقت آنان فراهم شود.

* ارسال کمک به دیگر استان ها ممنوع
شجاعی تأکید کرد: دستگاه های اجرایی استان حق ندارند بدون اجازه استانداری، چیزی از استان برای کمک به دیگر استان ها ارسال کنند.
وی با تاکید بر اینکه تلاش داریم باری بر دوش دولت نباشیم، افزود: دولت به استان های دیگر کمک کند، ما اعلام کردیم که کمک نمی خواهیم اما نگفتیم که تجهیزات استان ما به دیگر استان ها برود.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی گفت: هیچ مدیری مجاز نیست امکانات استان را، حتی در صورت اعلام ملی، بدون اجازه مدیریت ارشد استان به استان های دیگر بفرستد.

* شناسایی بناهای ساخته شده در حریم رودها
استاندار خراسان شمالی افزود: فرمانداران باید تمام ساخت و سازهای انجام شده در حریم و بستر رودخانه ها را شناسایی و اعلام کنند تا بر اساس قانون برچیده شده و آسیب تخلفات عده ای متوجه کشاورزان و روستاییان نشود.
شجاعی گفت: سوء مدیریت ها در این بخش موجب برخی ساخت و سازهای غیرمجاز مانند ساخت مدرسه در بستر رودخانه شده است که باید مدیران نسبت به کوتاهی خود در این مورد پاسخگو باشند.
وی افزود: ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و آموزش و پرورش باید مدارس ساخته شده در محل های خطرناک و در معرض خطر را شناسایی کرده و اعلام کنند تا نسبت به رفع خطر از آنها اقدام شود.

* خراسان شمالی اعتبار ویژه سیل دارد
استاندار با بیان اینکه خراسان شمالی جزو 3 استان کشور است که ردیف اعتباری برای سیل دریافت خواهد کرد، افزود: همه دستگاه ها برای دریافت اعتبار از وزاتخانه های خود اقدام کنند و رونوشت مکاتبات خود به وزیران را به استانداری بفرستند.
شجاعی از معاونان استاندار خواست تا روز شنبه آینده میزان نهایی خسارات سیل را با آمار دقیق احصا و اعلام کنند و افزود: هم اکنون زمان این است که خسارت هایی که به بخش های صنعت، معدن، کشاورزی، راه و دیگر بخش ها وارد شده را جمع بندی و برای جذب اعتبار پیگیری کنیم.
وی اظهار داشت: کمیته امداد حضرت امام (ره) و اداره کل بهزیستی استان نیز به تفکیک شهرستان ها، مددجویانی را که مسکن آنها آسیب دیده شناسایی و اعلام کنند تا نسبت به
نوسازی آن اقدام شود.
وی با بیان اینکه گروه ویژه بانکی تشکیل می شود تا در مسیر پرداخت تسهیلات زمان از دست نرود، افزود: بانک ها باید پای کار باشند تا با تلفیق همه وام هایی که می شود، با حساب و کتاب کارها ردیف و فوری و فوتی رو به جلو گام برداریم.
استاندار خراسان شمالی با اشاره به وضعیت سایت های عشایری گفت: 5 هزار خانواده عشایر استان، مکان مناسبی ندارند و این بار که ساخت سایت عشایر ممکن شود، تلاش خواهیم کرد تا با مصالح خوب و به صورت مقاوم ساخته شود.
وی اظهار داست: ضروری است به بحث بیمه های روستایی و عشایری نیز توجه شود و دامپزشکی نیز برای دفن بهداشتی دام هایی که تلف شده اند با توجه به شرایط بحران به سرعت وارد عمل شود.

* آزادسازی بستر رودها مطالبه مردم است
دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز دراین نشست گفت: آزادسازی بستر و حریم رودها مطالبه مردم است و بخشی از خسارت هایی که سیل به استان وارد کرد به دلیل تصرف غیرقانونی بستر رودها بوده است.
مسلم محمدیاران اظهار داشت: ما به عنوان نماینده دستگاه قضا، باید در اموری مانند تخریب ابنیه و پل هایی که مدت کوتاهی از ساخت آنها می گذرد، وارد خواهیم شد.
وی افزود: این جای سئوال است که چرا با گذشت مدت کوتاهی از اجرای یک پروژه، آن پروژه تخریب می شود و آیا در این مورد دستگاه ها ضمانتی از پیمانکار نمی گیرند و این پل ها و ابنیه تحویل موقت شده اند یا نه؟
وی با بیان اینکه موارد این چنینی بررسی خواهد شد افزود: در این مورد مماشات نخواهیم کرد و به همه دادستان های دیگر استان نیز دستور داده شده تا به این موضوع ورود و قاطعانه برخورد کنند و از دستگاه های اجرایی نیز انتظار همکاری داریم.
دادستان بجنورد در مورد کمک های مردمی به سیل زدگان نیز اظهار داشت: لازم است برای جلوگیری از سوء استفاده ها، کمک ها ساماندهی و با توجه به ظرفیتی به نام هلال احمر، این کمک ها به این سمت هدایت شود.
وی در مورد سهمیه قیر استان و نحوه استفاده از آن نیز گفت: در شرایطی که بسیاری از روستاهای ما در حوزه راه ارتباطی مشکل دارند باید برای استفاده از این سهمیه تدبیر شود و اکنون بهترین فرصت استفاده از سهمیه تخصیصی قیر است.
بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب در هشت روز نخست فروردین امسال خسارات بسیاری به بخش های مختلف کشاورزی، راه و تاسیسات زیربنایی خراسان شمالی وارد کرد.
مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی، 2 روز پیش، میزان این خسارات را 6 هزار و 900 میلیارد ریال اعلام کرده بود اما گویا بررسی های تکمیلی از افزایش میزان این خسارات حکایت دارد.
ب/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.