به گزارش ایرنا، دیار سرسبز مانه و سملقان که با جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی در مسیر اصلی استان های شمالی به مشهد مقدس واقع شده یکی از مناطق جذاب برای مسافران نوروزی و گردشگران است.
جریان دائمی رود اترک از بخش جنوبی این شهرستان و همچنین رطوبت نسبتا بالا و چشمه‌های جوشان آن، باعث ایجاد جنگل‌های انبوه و مراتع سرسبز در نوار جنوبی شهرستان و دامنه‌های رشته کوه 'یامان داغی' شده است.
وجود رشته کوه آلاداغ و تفرجگاهی ییلاقی نظیر درکش، شیرآباد و شیرین‌دره، چشمه آب گرم مهمانک، ارتفاعات بزداغی، ارتفاعات یامان داغی و دره‌های زیبا و سرسبز از جاذبه‌های طبیعی این منطقه است.
طبیعت زیبای سولگرد، غار کنه گرم و چشم‌اندازهای بکر و زیبای این منطقه همه ساله شمار زیادی از مسافران و گردشگران را به این ناحیه می‌کشاند.
همچنین کوه‌های سر به فلک کشیده منطقه حفاظت شده 'قورخود' و نیز چشمه‌های فراوان، مانه و سملقان را به شهر صد چشمه استان خراسان شمالی تبدیل کرده است.
روستـای هدف گردشگری «درکش» نیز در فاصله 30 کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه واقع شده و از جاده اصلی 2 کیلومتر فاصله دارد که دارای آب و هوای معتدل، طبیعتی جنگلی و کوهستانی و نیز چشمه سارهای بسیار است و تنها جنگل بلوط شرق کشور در مجاورت این روستا قرار دارد.
آبشار مشهور «بیار» به فاصله یک کیلومتری جنوب شهر آشخانه، در نزدیکی روستای بیار واقع شده و از ارتفاعات جنوب روستا سرچشمه می گیرد که ارتفاع آبشار حدود 14 متر است.
«زوی‌جندان» نیز یکی دیگر از آبشارهای دیدنی مانه و سملقان که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد، در منطقه قورخود در دره کاستان قراردارد که پوشیده از درختان گردوی وحشی است و با وجود ارتفاع نه چندان زیاد، بسیار زیبا و دیدنی است.
بر اساس پژوهش های باستان شناسی بخش هایی از شهرستان مانه و سملقان برای نخستین بار در حدود هشت هزار سال پیش مسکونی شده که آثار آن را می توان در تپه 'قلعه خان' در دشت سملقان مشاهده کرد.
این شهرستان در دوره هخامنشی به عنوان بخشی از شهربانی پارت مطرح بوده و طی دوره های اشکانی و ساسانی نیز بسیار مورد توجه بوده است.
برجسته ترین اثر مذهبی دوره ساسانی در خراسان شمالی «آتشکده اسپاخو» است که در محل به کلیسا مشهور است.
روستای «بازار قارناس» آرامگاه امامزاده قاسم یکی از یادمانهای مذهبی، تاریخی دوره قاجار در شهرستان مانه و سملقان است.
آرامگاه «امامزاده دلاور» یا محمد دیباج از بقاع متبرکه می باشد و امامزاده سید ابراهیم روستای انصار در حاشیه جاده جایی برای زیارت و استراحت مسافران است.
آرامگاه امامزاده «گلزار کشانک» در فاصله 13 کیلومتری مرکز شهرستان و در کنار جاده آسیایی در دامنه سرسبز ارتفاعات بلند روستای کشانک قرار دارد که متعلق به امامزاده سلطان ابراهیم (ع) معروف به گلزار است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مانه و سملقان گفت: این شهرستان بیش از150 اثر تاریخی را در سینه خود جای داده که 100 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
رضا ریواده افزود: این شهرستان علاوه بر آثار تاریخی، چشم اندازهای زیبا و منحصر به فرد دارد که می توان به روستای زیبای شیرآباد و آبشار روستای بیار در فاصله یک کیلومتری از مرکز شهر آشخانه اشاره کرد.
وی بیان کرد: چشمه، آب گرم روستای مهمانک به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده اصلی استان های شمالی به مشهد مقدس ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد.
وی قلعه خان در 18 کیلومتری شمال غرب شهر آشخانه را یکی دیگر از بناهای تاریخی با ارزش شهرستان نام برد که این اثر تاریخی در تپه ای به گستره 4.5 هکتار بنا شده است.
وی گفت: قدمت این بنا در کاوشهای مختلف به زمان آهن و هخامنشی بر می گردد.
ریواده افزود: شهرستان مانه و سملقان بناهای تاریخی دیگری نظیر تپه ریوی دارد که هم اکنون کاوشگران در حال کاوش در این مجموعه تاریخی هستند.
شهرستان مانه و سملقان با 110 هزار نفر جمعیت در غرب بجنورد واقع شده و دارای سه بخش مرکزی، مانه و سملقان می باشد و دارای 6 دهستان حومه، جیرانسو، قاضی، آلمه، اترک و شیرین سو است.
7183/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.