سیدعقیل مرتضوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارندگی های اخیر، حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای استان را به میزان قابل توجهی افزایش داده و بامهار سیلاب های اخیر از ورود خسارات به روستاهای پایین دست سدها جلوگیری شده است.
وی تصریح کرد: اکنون 110 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شده این در حالی است که این رقم در مدت مشابه پارسال تنها 76 میلیون مترمعکب به ثبت رسیده است.
وی افزود: بر اثر بارندگی های اخیر، 25 میلیون مترمکعب وارد سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان شده و اکنون 58 میلیون مترمکعب از حجم 61 میلیون مترمکعبی این دریاچه پر است.
سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود در باره رهاسازی بخشی از آب ذخیره شده در سدهای استان اظهار داشت: از نیمه اسفندماه پارسال، در دفعات متعدد، رهاسازی بخشی از آب سد شیرین دره انجام شده است و در این مدت 17 میلیون مترمکعب آب از این دریاچه تخلیه شده است.
وی با بیان اینکه رهاسازی آب سد شیرین دره بسته به شرایط، 25 تا 50 مترمکعب در ثانیه رها شده است گفت: رهاسازی آب این سد امروز متوقف شده و از سرگیری آن بسته به پیش بینی میزان بارندگی ها تصمیم گیری می شود.
وی خاطرنشان کرد: رهاسازی آب سد به منظور ظرفیت سازی در دریاچه و نیز تخلیه گل و لای ناشی از آورد سیلاب ها انجام می شود.
سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه رهاسازی آب سد چندیر هم از هفته اخیر آغاز شده و همچنان ادامه دارد افزود: رهاسازی آب سد بیدواز در اسفراین هم با رویکرد تخلیه رسوب از چند روز گذشته در حال انجام است.
اکنون هفت سد با حجم 221 میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که آب کشاورزی 22 هزار هکتار از زمین های پایین دست را تامین می کند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.