سید عقیل مرتضوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روز گذشته دریچه های سد شیرین دره، آب مخزن این دریاچه را با دبی 50 مترمکعب بر ثانیه خارج کردند و امروز هم بخشی از آب این دریاچه با همین میزان دبی، تخلیه می شود.
وی با بیان اینکه تخلیه بخشی از آب سد شیرین دره، در صورت نبود بارندگی ها، فردا هم ادامه دارد افزود: در صورت وقوع بارندگی ها، برای جلوگیری از خسارت، رهاسازی آب سد متوقف خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی های هواشناسی در خصوص بارندگی در روزهای آتی، رهاسازی آب سد با رویکرد ظرفیت سازی در بارندگی ا و جلوگیری از سریز سد با حجم بسیار بالا در زمان بارندگی، انجام می شود.
مرتضوی گفت: از مردم انتظار می رود از تردد در مسیر رودخانه اترک در پایین سد شیرین دره خودداری کنند.
سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: رهاسازی آب سد شیرین دره، با مدیریت و انجام هماهنگی های لازم انجام می شود.
اواخر اسفندماه سال گذشته هم آب سد شیرین دره در چند روز رها شد.
سد شیرین دره، در سال 84 با ظرفیت ذخیره سازی 91 میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید اما در سالیان اخیر به علت گل و لای ورودی به مخزن، حجم مفید آبگیری آن به حدود 60 میلیون مترمکعب کاهش یافت.
سد شیرین دره در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان بر روی رودخانه شیرین دره، از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.
این سد علاوه بر مشروب ساختن کشتزارهای پایین دست، بخشی از آب شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی و شماری از روستاهای مسیر انتقال را تامین می کند.
پایین افتادن سطح آب این سد در تابستان امسال موجب بروز مشکلاتی در کیفیت آب بجنورد و بوی نامطبوع آب مصرفی شهروندان مرکز استان خراسان شمالی شده بود.
اکنون هفت سد با حجم 221 میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که آب کشاورزی 22 هزار هکتار از زمین های پایین دست را تامین می کند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.