محمدنقی کاظمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شیروان میانگین تولید حبوبات در هر هکتار را 550کیلوگرم دانست.
وی گفت: در کشت انتظاری حبوبات با مساعد شدن شرایط آب و هوایی در اولین فرصت کشت انجام گرفته و بذر در داخل خاک قرار داده می شود به طوری که به محض آغاز بارش های اواخر زمستان و اوایل بهار، گیاه به تدریج جوانه زده و سر از خاک بیرون می آورد.
سالانه بیش از 17 هزار هکتار اراضی استان به کشت حبوبات اختصاص می یابد.
وی در ادامه با اشاره به بارندگی های خوب شهرستان شیروان در سال جاری و استقبال خوب کشاورزان برای کشت حبوبات از جمله نخود اظهار داشت: کشت پاییزه حبوبات در بهمن ماه انجام شد که در چند روز اخیر به اتمام رسید.
وی سطح ابلاغی کشت حبوبات این شهرستان در سال جاری را پنج هزار و 970 هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان سطح 2 هزار و 200 هکتار نخود دیم و 3 هزار و 750 هکتار عدس دیم است.
وی گفت: 55 هکتار از حبوبات کشت شده پاییزه است که از این میزان 2 هکتار پاییزه و مابقی انتظاری و به صورت مکانیزه و پنج هزار و 915 هکتار هم به صورت بهاره کشت می شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه اکثر کشاورزان حبوبات را به صورت بهاره کشت می کنند گفت: تلاش داریم تا بخشی از فعالیت های کشاورزی این حوزه را به دلیل عملکرد و افزایش تولید به کشت پاییزه منتقل کنیم که البته تحقق این مهم نیازمند مراقبت بیشتر در مقابل علف های هرز و سایر آفات است.
وی در ادامه کشت مکانیزه حبوبات را مورد تاکید قرار داد و در تشریح مزایای کشت مکانیزه افزود: بالاترین هزینه کشت و تولید حبوبات مربوط به برداشت آن است که با کشت مکانیزه، علاوه بر اینکه بذور به طور یکنواخت در داخل خاک قرار گرفته و با امکان برداشت مکانیزه آن هزینه ها کاهش می یابد، از طریق افرایش تولید در واحد سطح عملکرد مناسبی نیز حاصل خواهد شد.
شهرستان شیروان 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی و 12 هزار بهره بردار کشاورزی دارد.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.