به گزارش ایرنا محمدعلی شجاعی عصر پنجشنبه در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر استان، اظهار داشت: هنرمندان استان علی رغم تمام نداشته ها و مشقت ها باز هم خوب کار می کنند و هنر با زندگی آنها عجین شده است.
وی از هنرمندان به عنوان سرمایه هایی کم نظیر یاد و بیان کرد: متاسفانه نگاه به مدیریت خراب است و همه کاستی های عدم توسعه استان را به تغییر استانداران ربط می دهیم و حال آنکه وضعیت در همه کشور تقریبا همین است اما توسعه هم داریم.
شجاعی، پیشرفت و توسعه را در دست انسان هایی دانست که در آن زندگی می کنند و افزود: فرافکنی کار بسیار راحتی است و تا اصلاح را از خود آغاز نکنیم چیزی درست نمی شود.

* بروکراسی در استان غوغا می کند
شجاعی با بیان اینکه خراسان شمالی علیرغم همه ظرفیتها در مولفه های کسب و کار عقب مانده است، گفت: بروکراسی اداری به هم ریخته و به هم چسبیده در استان غوغا می کند و البته که سرمایه گذار همه این ها را مشاهده می کند.
وی از خراسان شمالی به عنوان یک استان دارای نرخ مهاجرت یاد کرد و اظهار داشت: باید کارهای درست و عملیاتی بدون فرافکنی در استان انجام دهیم تا ماندگاری در منطقه بیشتر شود.
مقام عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به اختصاص 6 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری امسال استان، گفت: برای سال 98 این رقم 2 برابر می شود تا بدون نگاه دولتی، مورد استفاده اهالی فرهنگ و هنر قرار گیرد.

* هرجا از دین غفلت شده، مشکل داریم
استاندار خراسان شمالی با رد نظراتی که همه مشکلات را به دینی بودن نظام ربط می دهند، گفت: این نگاه غلط است زیرا ما در واقع در هر جا که اسلام و قرآن اجرا نمی شود، مشکل داریم.
وی با تاکید بر برگزاری شب های فرهنگی اقوام در استان، گفت: هیچگونه نگاه امنیتی به اقوام در استان وجود ندارد و برنامه ها از قبیل چاپ کتاب به زبان های محلی اقوام، پیگیری می شود.

* صف مواد غذایی، نشانگر ضعف زیرساخت فرهنگی است
شجاعی، مشکلاتی چون صف های طولانی برای دریافت مواد غذایی و نیز گرانی ها را در ضعف زیرساخت های فرهنگی دانست و گفت: البته مردم خیلی مقصر نیستند چون اطمینان ندارند و یاد گرفته اند از فرصت ها به هرشکلی، حتی با بداخلاقی و عدم رعایت حقوق دیگران، بهره ببرند.
وی بخش مهمی از مشکلات را ناشی از تحریمها دانست و گفت: اوضاع ما برای دور زدن تحریم ها مطلوب نیست بنابراین تنها باید با کاستن از خطای بخش مدیریت و مهار رانت ها، وضعیت را بهبود بخشید.

* به اقوام نگاه امنیتی نداریم
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز گفت: نگاه ما به اقوام استان نه امنیتی، که فرهنگی است و حتی آنان را تولید کنندگان امنیت در حوزه های مختلف می دانیم.
ولی الله حیاتی افزود: در این راستا پاس داشتن شان، منزلت و هویت اقوام را به عنوان بخشی از هویت استان، ضروری دانسته و بر آن تاکید داریم.

* هنر، جهانی ترین دارایی خراسان شمالی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز از زبان هنر به عنوان جهانی ترین دارایی این خطه یاد کرد و گفت: هنر در استان در بخش هنرهای بومی و محلی و هنرهای جدید از جایگاه و جاذبه بسیار خوب ملی و بین المللی برخوردار است.
حسین فرخنده افزود: آن چیزی که خراسان شمالی را از استان های دیگر متمایز می کند فرهنگ بومی و محلی آن است بنابراین باتوجه به وجود تنوع فرهنگی که بین اقوام زبانزد است، این بخش الگوی بسیار خوبی برای سایر حوزه ها به شمار می رود.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر میل و اراده هنرمندان برای معرفی فرهنگ بومی و محلی استان بیشتر شده است، اظهار داشت: برگزاری شب های فرهنگی و هنری اقوام، فعالیت های موسیقیایی، تئاتر، هنرهای تجسمی با مشارکت اصحاب فرهنگ و هنر استان گویای این مدعاست.
فرخنده، با اشاره به نگاه سند توسعه استان به جهانی شدن، گفت: برای اینکه فرهنگ بومی محلی ما به انزوا نرود نیازمند مشارکت، پژوهش و شناخت فرهنگ بومی و محلی استان هستیم.

* شناسایی 200 تن از مفاخر استان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره غنای استان از نظر مفاخر شعر و ادب و عرفان، افزود: تاکنون 200 تن از مفاخر فرهنگی در این استان شناسایی شده است.
فرخنده، حضور هنرمندان این خطه را در جشنواره ها و محافل بین المللی درخشان خواند و گفت: هنرمندان خراسان شمالی در جشنواره ها و محافل مختلف کشور، به خوبی می درخشند.
وی افزود: هم اکنون استان دارای 1100 مرکز فرهنگی است که تا پایان برنامه ششم به 1400 مرکز اعم از انتشارات، موسسات فرهنگی و هنری، چاپخانه ها و... خواهد رسید.
رئیس حوزه هنری خراسان شمالی نیز مهمترین ضعف استان در حوزه فرهنگ را زیرساختی دانست و گفت: رابطه خوبی بین توسعه فرهنگ و زیرساخت های فرهنگی در استان نداریم.
وحید نمازی بر اختصاص فضاهای مناسب برای فعالیت هنرمندان و تدوین دانشنامه فرهنگ و تمدن خراسان شمالی و افزایش بودجه های هنری تاکید کرد.
در این نشست جمعی از هنرمندان در بخش های مختلف مسائل و مشکلات هنر و هنرمندان استان را بیان کرده و پیشنهادهایی را برای حل این مشکلات ارائه کردند.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.