زمانی بجنورد هنوز قنات و کاریز داشت و میدان های «17 شهریور ، شهید فهمیده و دانش آموز» پر از خودرو نبود و اگر گفته می شد که چند سال دیگر نه صدرآباد می ماند، نه کاریز و قنات و نه این میدان های آشنا، شاید هرگز کسی باور نمی کرد.
باور نمی کردند که روزی ممکن است تعداد ماشین ها با رهگذران پیاده برابری کند و صحبت از حذف میدان ها شود تا خودروها نفسی راحت تر بکشند و ترافیک آنها گلوی شهر را نفشارد.

*بجنورد و میدان هایش
مدتی است که برچیدن برخی میدان های بجنورد از جمله میدان «کارگر» در شورای ترافیک سبک و سنگین می شود و شماری از اعضای شورا در موافقت و یا مخالفت با آن نظر می دهند.
قدیم ترین میدان های بجنورد بعد از «سبزه میدان» که پیشنیه تاریخی دارد و ثبت ملی هم شده، کارگر و شهیدند و البته برخی از مهمترین تجمعات روزهای مبارزات انقلاب نیز در میدان شهید و کارگر شکل می گرفت.
جدای از این ها، عده ای از شهروندان بجنوردی فلکه و میدان های شهر را پیشانی و هویت شهر می دانند و معتقدند باید میدان ها باقی بمانند و عده دیگری هم بر این اعتقادند که با بزرگتر شدن شهر، دیگر نباید به فکر حفظ خاطرات بود و توسعه، زیرساخت هایی را می طلبد که ممکن است حذف میادین یکی از آنها باشد.

*رفت و آمد پیاده ها
یکی از کسبه حاشیه میدان کارگر در مورد تبدیل این میدان به چهارراه می گوید: تبدیل میدان به چهارراه بهتر است چون ترافیک روان تر و از ازدحام و هیاهوی کنونی آن هم کاسته خواهد شد.
ریحانه آقایی می افزاید: تبدیل میدان به تقاطع، امکان عبور راحت تر عابران پیاده را فراهم می آورد و برای فروشگاه های اطراف این محل هم خوب است.
حسین قاسم زاده، از دیگر کسبه میدان کارگر نیز می گوید: تبدیل میدان به تقاطع وضعیت ترافیک را بهتر می کند اما رفت و آمد عابران پیاده در پیاده رو کمتر خواهد شد مگر این که در طراحی این تقاطع پیاده روهایی با نگاه تسهیل رفت و آمد مردم هم دیده شود.
وی معتقد است که میدان ماندن این محل برای کسب و کار بهتر است.
یک شهروند بجنوردی هم در مورد بودن یا نبودن میدان در بجنورد می گوید: میدان ها به شهر هویت و روح می دهند و سرسبزی و طراوت میدان هایی که آب نما، گل و درخت هم دارند به انسان هم منتقل می شود.
علی سیدی می افزاید: میدان ها به نوعی معرف فرهنگ شهرها هستند و در برخی از مناطق حتی می توانند سرعت خودروها را کنترل کنند و نمونه آن میدان شهید فهمیده بود که به تقاطع تبدیل شد.
وی با بیان اینکه در اطراف چهارراه شهید فهمیده فضای سبز وجود ندارد، می گوید: نزدیک ترین بوستان به این محل پارک سرداران است و اگر این میدان حذف نمی شد، زیبایی این بخش از شهر بیشتر می بود.

* میدان واقعی نداریم
برخی از صاحب نظران حوزه شهرسازی معتقدند که در بجنورد میدان، به معنای واقعی آن وجود ندارد و آن چه هست، فلکه است.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بجنورد در مورد میدان های بجنورد می گوید: اظهار نظر در این مورد منوط به داشتن داده هایی است مانند این که میدان یا تقاطع در کدام نقطه شهر و با چه کاربردی قرار دارد و چه حجمی از ترافیک را می خواهد هدایت کند و یا تمایلات فرهنگی مردم محل چیست.
مهدی حمیدی می افزاید: به طور کلی نمی توان در این باره نظر داد اما در خصوص اینکه برای یک محل وجود میدان بهتر است یا تقاطع، چندین عامل تعیین کننده وجود دارد.
وی تقاطع را از نقطه نظر روان سازی ترافیک بهتر از میدان دانسته و می افزاید: میدان ها در محل هایی ساخته می شوند که تعاملات اجتماعی بیشتر و خودرو کمتر است و میدان در واقع پیاده محور است.
حمیدی با بیان این که در بجنورد میدان نداریم و آن چه میدان نامیده می شود در واقع فلکه است، اظهار می کند: میدان نقش فرهنگی و اجتماعی دارد و البته برخی از میدان ها هم با عملکرد ترافیکی ساخته شده اند اما آن ها هم ظرفیتی دارند که اگر پر شود تبدیل به چهارراه می شوند.
وی می افزاید: با نگاه به میدان هایی که تبدیل به چهارراه شده اند، می توان دریافت در این محل ها ترافیک روان تر شده، اما این میدان ها با توجه به حجم کم رفت و آمدهای آن زمان، نقش خود را ایفا کرده اند.
وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های ترافیک پویا بودن آن است، می افزاید: نمی توان گفت همه فلکه های بجنورد تبدیل به تقاطع می شوند و یا به همین شکل می مانند.
وی اظهار می کند: در واقع نمی توان برای آینده شهرها اکنون نسخه پیچید و ممکن است روزی آنقدر حمل و نقل عمومی قوی شده و ترافیک کاهش یابد که دوباره به ساخت میدان نیاز پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه میدان 15 خرداد ترافیک را تا میدان کارگر پس می زد و در مورد میدان شهید فهمیده و شهدای دانش آموز نیز بحث ایمنی مطرح بود، تاکید می کند: حذف میدان کارگر در مطالعات جامع حمل و نقل بجنورد مطالعه و پیشنهاد شده و مصوبه شورای عالی ترافیک کشور و استان را هم دارد.

* میدان مفهوم عمیق شهرسازی ایرانی
معاون شهرسازی و معماری شهرداری بجنورد نیز با معاون حمل ‌و نقل و ترافیک این سازمان هم عقیده است.
به گفته روزبه دادجو، میدان مفهوم عمیق شهرسازی ایرانی را دارد و محلی برای تعاملات اجتماعی، تجمع و حتی داد و ستد بوده است.
وی از سبزه میدان بجنورد به عنوان یک میدان با کارکرد واقعی آن نام برده و می گوید: تنها میدان کنونی کشور که کارکرد میدان دارد، «نقش جهان» اصفهان است و نه تنها در بجنورد بلکه در کشور میدانی به مفهوم آنچه که در کشورهای توسعه یافته دیده می شود، نداریم.
البته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز بر این باور است: میدانی که در معماری مد نظر و محل تعاملات اجتماعی است الزاما نباید مانند میدان شهید و کارگر باشد و در ساختارهای شهری می تواند بوستان و یا محل هایی مانند آن باشد.
رضا رجب زاده می گوید: این گونه نیست که یک میدان بدون مطالعات کافی تبدیل به تقاطع شود و شهرداری بجنورد هم در مورد میدان هایی که باید برچیده می شدند و یا خواهند شد مطالعات کافی انجام داده است.
وی اظهار می کند: هدف از حذف میدان کارگر روان سازی ترافیک است و در این مورد مطالعه نیز شده است و اکنون باید ببینیم نتایج این مطالعات ما را به این مفهوم می رساند یا نه.
وی می افزاید: تصمیم گیری در این مورد به بررسی های بیشتر و اعلام نظر شورای حمل و نقل و ترافیک استان در سال آینده موکول شده است.
به گزارش ایرنا در آخرین جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک استان تبدیل میدان کارگر به چهارراه بررسی شد و قبل از تصویب نهایی، استاندار اعلام کرد جوانب طرح‌هایی از این قبیل باید به‌ طور کامل سنجیده شود و شتاب در کار باعث نادیده گرفته شدن پیوست های مختلف طرح نشود.
محمدعلی شجاعی، خواهان بررسی دقیق تر این موضوع شد و برهمین اساس فقط با کلیات طرح موافقت شد.
در هر حال گفته می شود میدان کارگر عمری 81 ساله دارد و ساخت آن به سال 1316 باز می‌گردد.
ممکن است این میدان تا چند صباح دیگر به خاطره ها بپیوندد و البته بودن و نبودن آن به تصمیم شورای ترافیک استان در سال آینده بستگی دارد.
بر اساس آمار غیررسمی روزانه 60 تا 70 هزار خودرو در شهر 210 هزار نفری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، تردد می کنند.
ب/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.