سیدعقیل مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رهاسازی آب سد شیرین دره به منظور ظرفیت سازی در مخزن سد و مدیریت سیلاب های بهاره انجام می شود.
وی افزود: با توجه به بارش ها و آوردهای ماه های اخیر در حوزه سد شیرین دره، رهاسازی آب این سد به منظور مدیریت و کنترل سیلاب های بهاره و تخلیه رسوبات مخزن ضروری بود.
مرتضوی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی مقرر شده است رهاسازی آب سد شیرین دره از طریق بازگشایی دریچه ها از ساعت 6 صبح چهارشنبه به مدت 72 ساعت به اجرا درآید.
وی اظهار داشت: میزان آب رها شده از دریچه سد حداکثر 30 متر مکعب برثانیه است.
سد شیرین دره، در سال 84 با ظرفیت ذخیره سازی 91 میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید اما در سالیان اخیر به علت گل و لای ورودی به مخزن، حجم مفید آبگیری آن به حدود 60 میلیون مترمکعب کاهش یافت که ذخیره کنونی آب آن از 50 میلیون مترمکعب فراتر رفته است.
سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: هنوز میزان قطعی آب رها شده از سد شیرین دره مشخص نشده اما به نظر می رسد تا 2 میلیون مترمکعب آب از این سد تخلیه شود.
مرتضوی گفت: از ساکنان روستاهای پایین دست درخواست می شود در طول خروج آب از دریچه های سد، از تردد در حاشیه رودخانه اترک پرهیز کنند.
بر اساس برنامه ریزی پیشین بنا بود رهاسازی آب این سد، هشتم اسفندماه جاری صورت گیرد اما چون میزان بارندگی های هفته گذشته، قابل ملاحظه پیش بینی شده بود، برای جلوگیری از خسارت های احتمالی، این امر به تعویق افتاد.
سد شیرین دره در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان بر روی رودخانه شیرین دره، از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.
این سد علاوه بر مشروب ساختن کشتزارهای پایین دست، بخشی از آب شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی و شماری از روستاهای مسیر انتقال را تامین می کند.
پایین افتادن سطح آب این سد در تابستان امسال موجب بروز مشکلاتی در کیفیت آب بجنورد و بوی نامطبوع آب مصرفی شهروندان مرکز استان خراسان شمالی شده بود.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.