محسن نظام دوست روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پارسال در همین مدت 16 هزار و 700 تن کود اوره بین کشاورزان استان توزیع شده بود.
وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری نیز افزون بر چهار هزار تن بین کشاورزان استان کود اوره توزیع خواهد شد افزود: کشاورزان در خصوص تامین کود مورد نیاز هیچ نگرانی نداشته باشند.
وی افزود: همه ساله همزمان با فصل کاشت کودهای مورد نیاز کشاورزی بین بهره برداران این بخش توزیع می شود.
وی گفت: در توصیه های کارشناسان کشاورزی میزان مصرف کود برای زمین های آبی 150 کیلو و زمین های دیم 50 کیلوگرم در هر یک هکتار است که این میزان نیز بسته به شرایط زمین در مناطق مختلف، میزان بارش و بذور متفاوت است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی از کشاورزان خواست تا نسبت به تامین کودهای مورد نیاز به موقع اقدام کنند و افزود: دولت با هزینه های زیادی کود را با قیمت مناسب به دست کشاورزان می رساند که هم اکنون تلاش می کنیم تا کود تنها به دست بهره برداران برسد و از چرخه خارج نشود.
وی از کشاورزان خواست تا اگر افرادی نسبت به فروش کود اقدام می کنند اطلاع رسانی کنند.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: توسط شرکت پتروشیمی خراسان شمالی سالانه 150 هزار تن کود اوره در اختیار این شرکت قرار می گیرد که از مجموع این میزان 40 هزار تن سهم استان و مابقی نیز به 15 استان اختصاص می یابد.
وی گفت: به طور متوسط استفاده از انواع کودهای شیمیایی بین 40 تا 45 درصد میزان تولید محصول را افزایش خواهد برد که این امر نیز مستلزم رعایت استفاده به موقع، میزان مصرف درست و سایر فاکتورها است.
وی با بیان اینکه میزان مصرف انواع کودهای شیمیایی این استان در مقایسه با میانگین کشور کمتر است اظهار داشت: عرصه های کشاورزی این استان بیشتر خرده مالکی با میانگین سطح زیر کشت پایین است که به همین دلیل نیز تغذیه گیاهی کمتر انجام می شود.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه اختلاف قیمت بین کودهای یارانه ای و بازار وجود دارد احتمال خروج کود از شبکه توزیع هست که در این راستا نیز با دستگاه های نظارتی و نیروی انتظامی برنامه هایی مشارکتی داریم.
نظام دوست گفت: در سطح استان 78 واحد کارگزاری توزیع کود شیمیایی وجود دارد که در واقع نمایندگی های این شرکت هستند و کود دریافتی را در بین کشاورزان با قیمت یارانه ای توزیع خواهند کرد.
پیشتر ، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفته است: حدود 60 درصد تولیدات این استان در بخش زراعی و باغی پاک تولید می شود.
عبدالله یوسفی اظهار کرد: میانگین استفاده از سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی در این استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.
میانگین کشوری در مصرف سموم شیمایی در هر هکتار 600گرم است این در حالی است که در این استان در هر هکتار 245 گرم انواع سموم استفاده می شود.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.