به گزارش ایرنا «تیرقوت چورتنبایف» روز دوشنبه در نشست دانشگاهیان خراسان شمالی با هیات علمی اعزامی قرقیزستان اظهار داشت: دانشگاه کشاورزی قرقیزستان، بزرگترین و مهمترین دانشگاه تخصصی این کشور است که با قدمت 85 ساله می تواند برای توسعه علمی، تجربه ها را در اختیار قرار دهد.
رئیس دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان با اشاره به سفر سفیر قرقیزستان در ایران به بجنورد در پاییز امسال گفت: وی پس از دیدن از خراسان شمالی، در مکاتبه با وزارت خارجه، از قابلیت های موجود در این استان یاد کرده و پیشنهاد همکاری داده بود.
چورتنبایف اظهار داشت: ظرفیت های علمی خوبی در دانشگاه ملی قرقیزستان برای توسعه کشاورزی وجود دارد که دانشکده های کشاورزی، دانشکده تکنولوژی، دامپزشکی، بیوتکنولوژی، آبیاری و آبخیزداری و 2 انستیتوی آبخیزداری و دامپزشکی از آن جمله است.

* باید از اشتراکات برای توسعه مراودات بهره ببریم
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست با اشاره به وجود اشتراکات فرهنگی میان ایران و قرقیزستان گفت: این اشتراکات بستری برای توسعه مراودات و همکاری های بیشتر است.
ولی الله حیاتی اظهار داشت: خراسان شمالی هم پتانسیل های فراوانی برای توسعه مراودات با قرقیزستان دارد و آمادگی لازم را برای تبادل علمی و همکاری در زمینه های مختلف دارد.
وی تصریح کرد: ظرفیت ها برای توسعه کشاورزی خراسان شمالی زیاد است و توسعه کشت گلخانه ای و گیاهان دارویی از جمله مزیت های این خطه است که تمایل داریم تجارب این بخش ها را به اشتراک بگذاریم.
وی خاطرنشان کرد: برای افزایش همکاری در زمینه های آموزشی و پژوهشی، اندوخته ها و تجربه های ارزنده ای در این استان وجود دارد که می توان در مراودات از آن بهره برد.
حیاتی با بیان اینکه، پس از فروپاشی شوروی سابق، ایران از نخستین کشورهایی بود که استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت، افزود: خوشبختانه روابط خوبی میان ایران و این کشور آسیایی وجود داشته و رویکرد استانداری خراسان شمالی هم همکاری دوجانبه میان دو کشور است.

* خواهرخواندگی با قرقیزستان
رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در خراسان شمالی هم با اشاره به سفر سفیر قرقیزستان به این استان در مهرماه امسال گفت: در آن سفر بر تشکیل کارگروهی برای گسترش همکاری ها تاکید شده بود.
احمد شنوایی اظهار داشت: خواهرخواندگی یکی از شهرهای استان با یکی از شهرهای کشور قرقیزستان از دیگر مواردی بود که در آن سفر مطرح شده بود.
رئیس دانشگاه بجنورد هم با تاکید بر وجود ظرفیت های خوب در آموزش عالی خراسان شمالی گفت: این ظرفیت ها می تواند در همکاری های دوجانبه مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر احمد محقر اظهار داشت: جهاد دانشگاهی، پارک علم و فن آوری و مرکز تحقیقات کشاورزی از جمله ظرفیت های علمی این استان است.
جمهوری قرقیزستان، کشوری محصور در خشکی در منطقه آسیای مرکزی است.
این کشور با اشتراکات تاریخی و فرهنگی و دیدگاه های سیاسی نزدیک با جمهوری اسلامی ایران، دارای شرایط مساعدی برای گسترش همکاری های اقتصادی، علمی و فرهنگی است.
وجود این اشتراکات و قرار گرفتن قرقیزستان در حوزه تمدنی ایران و مسیر جاده ابریشم از جمله انگیزه ها برای تحکیم روابط دو طرف ارزیابی می شود.
ایران جزو نخستین کشورهایی بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در آذر 1370 (1991) استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت و به سرعت روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را با این کشور توسعه داد.
مهرماه امسال، سفیر قرقیزستان در ایران به استان خراسان شمالی سفر کرده بود.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.