دکتر ابراهیم بازخانه ای روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وزارت بهداشت واکسن مورد نیاز را به استان ها تحویل داده که به کودکان متولد 95 به بعد تزریق می شود.
وی با اشاره به برخی نگرانی های مردم از احتمال شیوع بیماری و هجوم به مراکز بهداشت، افزود: برخی استانها فراخوان عمومی برای تزریق سریع واکسن دادند که این امر باعث نگرانی مردم شد.
دکتر بازخانه ای گفت: همین مساله باعث شد در برخی روزها در تعدادی از مراکز بهداشت مشکلاتی برای تزریق واکسن ایجاد شود که به تدریج ظرفیتهای لازم تامین شد و اکنون کمبود مرتفع شده است.
وی علت تزریق دوباره این واکسن را مشاهده چند مورد بیماری فلج اطفال در کشورهای همسایه دانست و افزود: با توجه به اینکه احتمال انتقال بیماری از طریق مهاجران و یا افرادی که از کشورهای دیگر به کشور وارد می شوند وجود دارد، دستور تزریق مجدد واکسن توسط وزارت بهداشت صادر شد.
دکتر بازخانه ای گفت: این در حالی است که واکسیناسیون در برخی کشورهای همسایه نیز کامل نیست و نیاز بود مراقبت بیشتری صورت گیرد.
وی تزریق واکسن مجدد را برای تقویت شبکه ایمنی بدن به منظور مواجهه با آنتی ژن و کسب آمادگی بیشتر در زمان انتقال احتمالی ویروس و پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری خواند.
رئیس مرکز بهداشت بجنورد با رد برخی ادعاها مبنی بر تقلبی بودن واکسن های قبلی گفت: تمام کودکان از بدو تولد تا 6 سالگی چندین بار این واکسن را دریافت می کنند که در این راستا پوشش 100 درصدی را داریم.
وی گفت: تنها دلیل تزریق مجدد واکسن برای پیشگیری از انتقال ویروس بوده و الا تا کنون مشکلی در رابطه با بروز مشکلات در این رابطه در کشور نداشته ایم.
به گزارش ایرنا، واکسن خوراکی فلج اطفال برای اولین بار در سال ۱۳۵۴ در ایران تولید شد و از سال ۱۳۶۳ در برنامه ایمن‌سازی کشوری قرار گرفت.
به گفته رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو، آخرین مورد بیماری فلج ‌اطفال در ایران در سال ۱۳۷۹ گزارش شده و از آن پس دیگر گزارشی از بروز این بیماری در کشور گزارش نشده است.
این در حالی است که ایران در کنار 2 کانون مهم فلج‌اطفال یعنی افغانستان و پاکستان قرار دارد.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.