به گزارش ایرنا، مردم خراسان شمالی می گویند در ماه های گذشته قیمت برخی میوه ها دو تا سه برابر شده است و با این شرایط نگران تامین این محصولات برای نوروز هستند.
غرفه داران میدان میوه و تره بار عمده در بجنورد، صادرات را عامل گرانی میوه عنوان می کنند و می گویند در این شرایط، مسئولان باید به فکر تامین بازار داخل و نیازهای مردم باشند.
غرفه داران می گویند میوه و حتی صیفی جات صادر می شود و به همین علت قیمت کاهو و کلم هم به شدت افزایش یافته است.
مسئولان هم می گویند قرار است یکهزار تن سیب و پرتقال با قیمت مصوب برای تنظیم بازار در روزهای پایانی اسفندماه در استان توزیع شود اما قیمت ها هنوز نهایی نشده است.

* مردم توان خرید میوه ندارند
یک شهروند بجنوردی در این باره گفت: قیمت ها سر به فلک گذاشته است، اصلا نمی شود نزدیک میوه فروشی ها شد، قیمت یک کیلوگرم پرتقال 50 تا 60 هزار ریال است و سیب 120 هزار ریال، دیگر میوه هم نمی توانم بخرم.
مونا ریحانی با بیان اینکه مسئولان شب عید، قیمت ها را کنترل کنند اظهار داشت: در آستانه نوروز، نگران تامین میوه شیب عید هستیم.

* صادرات علت گرانی ها است
رئیس اتحادیه میوه و تره بار فروشان عمده بجنورد با بیان اینکه قیمت میوه در یک ماه گذشته بشدت افزایش یافته است گفت: علت این میزان افزایش قیمت، صادرات محصولات به خارج کشور است.
اسماعیل وحدانی اظهار داشت: صادرات محصولات برای کشور ارز آوری دارد اما این اقدام به چه قیمتی انجام می شود؟
وی تصریح کرد: مردم ما دچار زحمت و مشکل هستند و توان خرید ندارند، در آستانه شب عید نگران تامین میوه هستند.
وی با بیان اینکه در این مدت میزان میوه ورودی به استان هم کاهش داشته است گفت: در این یک ماه قیمت سیب زمینی، پیاز و سایر صیفی جات بالا رفته است و کاهو و کلم هم بشدت گران شده است.
وی افزود: قیمت ها در محصولات مختلف 2 تا سه برابر شده است.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار فروشان عمده بجنورد بار دیگر دیگر تاکید کرد: اکنون فصل صادرات نیست و باید بازار داخل تامین شود.

* میزان خرید مردم کاهش یافته است
رئیس اتحادیه میوه و تره بار خرد بجنورد هم گفت: قیمت میوه و سبزی بالا رفته و میزان خرید مردم کم شده است.
امید فیروزه ای در باره نگرانی ها از تامین میوه شب عید گفت: برای تنظیم بازار شب عید، فروش فوق العاده در بجنورد انجام می شود.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار خرد بجنورد اظهار داشت: قیمت های میوه تنظیم بازار هنوز اعلام نشده است.

* ذخیره سازی سیب به اندازه کافی انجام شده است
مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم در این باره گفت: مردم به هیچ عنوان نگران تامین میوه شب عید نباشند زیرا تمهیدات لازم در این باره انجام شده است و یکهزار تن سیب و پرتقال با قیمت مصوب 160 نقطه استان توزیع می شود.
علیرضا صادق اظهار داشت: ذخیره سازی سیب های تولیدی استان به میزان کافی انجام شده است و پرتقال مورد نیاز هم از استان مازندران تامین شده است.
وی در باره گرانی میوه گفت: یکی از علت های گرانی میوه، صادرات است که البته اکنون صادرات این محصول متوقف شده است.
مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه میوه به اندازه کفایت ذخیره سازی و تامین شده است گفت: با تدابیر انجام شده در سطح کشور به یقین قیمت میوه متعادل می شود از این رو مردم نگران شب عید نباشند.

* توزیع میوه در روزهای پایانی سال
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: میوه شب عید در این استان به اندازه کافی تامین و ذخیره سازی شده است و مردم در این باره نگران نباشند.
محمدرضا موفق هم اظهار داشت: میوه شب عید برای تنظیم بازار در دهه آخر اسفند ماه در بازار توزیع می شود و مردم اطمینان داشته باشند که سیب و پرتقال به اندازه نیاز ذخیره سازی شده و موجود است.
وی افزود: هنوز قیمت های مصوب سیب و پرتقال تنظیم بازار اعلام نشده است اما به یقین کمتر از قیمت های کنونی بازار است.
وی در باره افزایش قیمت مرکبات در بازار اظهار داشت: افزایش قیمت مرکبات در مقایسه با افزایش قیمت سایر میوه ها و سایر اقلام، کمتر بوده و قیمت های کنونی، مناسب است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی افزود: اکنون پرتقال در بازار به ازای هر کیلوگرم تا 50 هزار ریال به فروش می رسد که قیمت مناسبی است.
موفق در باره افزایش قیمت سیب گفت: امسال به علت سرمازدگی، میزان تولید سیب در کشور بشدت کاهش یافت و به بیش از نصف میزان تولید سال گذشته رسیده است از این رو افزایش قیمت این محصول قابل پیش بینی بود.
وی اظهار داشت: ما نیز از مشکلات گرانی ها و افزایش قیمت ها مطلع هستیم و دولت در تلاش است تا در شرایط تحریم، فشارها و سختی ها بر مردم کاهش یابد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: میوه شب عید به اندازه کافی موجود است و برای تنظیم بازار بتدریج در دهه آخر اسفند ماه توزیع می شود.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و با وجود محروم و کم درآمد بودن مردم، از گران ترین استان های کشور است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.