به گزارش ایرنا محمدرضا دوست محمدی دوشنبه شب در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان شمالی اظهار داشت: طبق ارزیابی طرح پایش ملی محیط کسب و کار در پاییز 97، وضعیت مولفه های محیط کسب و کار این استان ها بالای 6 بوده است که عدد 1 بهترین و 10 بدترین وضعیت است.
وی افزود: استان های گیلان، آذربایجان غربی و زنجان محیط کسب و کار مساعدتری در مقایسه با دیگر استان ها داشته اند.
وی اظهار داشت: عدد شاخص برای 26 درصد استان های کشور از عدد شاخص ملی فضای کسب و کار بالاتر بوده است.
مدیر آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب و کار در پاییز امسال، رقم شاخص کل 6.49 محاسبه شده است.
دوست محمدی افزود: شاخص امسال در مقایسه با فصل گذشته 6.60 است، این ارزیابی بیانگر آن است که از دید فعالان اقتصادی مشارکت کننده در این پایش، در اکثر استان ها وضعیت بیشتر مولفه های موثر بر محیط کسب و کار، تا حدودی مساعدتر شده است.
مدیر آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: بر اساس نتایج این پایش، وضعیت محیط کسب و کار در بخش خدمات در مقایسه با بخش های کشاورزی و صنعت نامناسب تر ارزیابی شده است.
دوست محمدی گفت: در بین فعالیت های اقتصادی، رشته اداری و خدمات پشتیبانی، سلامت انسان و مددکاری اجتماعی، عمده فروشی و خرده فروشی، تعمیر وسایل، صادرات و واردات به ترتیب دارای بدترین وضعیت کسب و کار بوده اند.
وی اظهار داشت: این در حالی است که در بخش مالی و بیمه، هنر، سرگرمی و تفریح و آموزش به ترتیب وضعیت کسب و کار در مقایسه با سایر رشته فعالیت های اقتصادی، وضعیت بهتری داشته اند.
وی گفت: بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، شاخص ملی محیط کسب و کار ایران در پاییز امسال 6.47 است که نمره به دست آمده در مقایسه با شاخص فصل گذشته که 6.42 بوده، بدتر شده است.
وی اظهار داشت: امروزه محیط کسب و کار از مهمترین راهبردهای توسعه اقتصادی به شمار می رود و علاوه بر آن هرچه محیط کسب و کار شرایط بهتری داشته باشد، بهره برداری از فرصت های کارآفرینی بیشتر و هرچه بهره برداری از فرصت های کارآفرینی در جامعه ای بیشتر باشد، عملکرد اقتصاد آن کشور و خلق ارزش و ثروت در آن جامعه نیز بیشتر می شود.
دوست محمدی افزود: بهبود محیط کسب و کار، نیازمند برنامه ریزی و سیاست گذاری مطلوب است که دستیابی به این مهم نیازمند وجود فرایندی مستمر برای پایش و سنجش وضعیت محیط کسب و کار است.
این نشست با حضور مسئولان و فعالان اقتصادی خراسان شمالی در سالن اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی این استان برگزار شد.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.