مهندس حسن نامجو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی از این پس صدور مجوز واحدهای دامداری روستایی و نیمه صنعتی و واحدهای آبزی پروری روستایی و پرورش کرم ابریشم به این سازمان واگذار شده است.
وی افزود: پیش از ابلاغ این بخشنامه دامداری هایی که خارج از محدوده روستا و در چهارچوب ضوابط واحدهای صنعتی قرار نمی گرفتند امکان دریافت مجوز صنعتی و روستایی را نداشتند.
نامجو گفت: همچنین در گذشته واحدهای دامداری روستایی باید 500 تا یک هزار متر خارج از محدوده روستا قرار می گرفتند تا مجوز دریافت کنند.
وی اظهار داشت: بر اساس این دستورالعمل این مشکلات برطرف شده است و برای دامداری های روستایی و نیمه صنعتی خارج از محدوده روستا نیز توسط این سازمان مجوز صادر می شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی با اشاره به صدور حدود یک هزار و 700 پروانه دامداری در محدوده روستا فقط در مدیریت جهاد کشاورزی بجنورد، افزود: در گذشته نقشه ای برای واحدهای دامداری صادر نمی شد.
وی افزود: با وجود این، اکنون برای همه واحدهای دامداری که از این سازمان پروانه تاسیس دریافت می کنند نقشه فنی دامپروری توسط شرکت های مشاور ارائه می شود.
نامجو گفت: با انجام این روند تمام مراحل کار در حین ساخت تا مراحل تولید توسط یک کارشناس دامپروری از ابتدا تا انتها نظارت می شود.
وی اظهار داشت: همچنین در زمان تولید نیز یکی از کارشناسان سازمان کشاورزان را در روند تولید راهنمایی می کند تا از جیره غذایی درست استفاده کرده و سلامت دام حفظ و از بیماری جلوگیری شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی از دیگر تفاوت ها در انجام این روند را ورود دانش به مراحل تولید دام دانست و گفت: این امر باعث کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در واحدهای دامداری طی مراحل ساخت تا تولید می شود.
وی یادآور شد: از سال 92 تا امروز یکهزار و 56 فقره مجوز فعالیت اصولی واحدهای دامداری صنعتی در این سازمان صادر شده که منجر به صدور 374 فقره پروانه تاسیس و 676 فقره پروانه بهره برداری شده است.
هم اکنون 2 هزار و 500 دانش آموخته در رشته های مرتبط با بخش کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی این استان هستند که به کشاورزان مشاوره های فنی و خدماتی ارائه می دهند.
در خراسان شمالی 2 میلیون و 36 هزار راس دام سبک شامل یک میلیون و 723 هزار راس گوسفند، حدود 313 هزار راس بز و 81 هزار و 880 راس گاو و گوساله، 2 هزار 350 نفر شتر و در مجموع 84 هزار و 230 راس دام سنگین و در مجموع حدود سه میلیون واحد دامی در استان نگهداری و پرورش داده می شود.
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.