به گزارش ایرنا، سیدمحمد احمدی روز چهارشنبه در نشست کارگروه های اقتصادی خراسان شمالی گفت: این استان ظرفیت های خوبی در بخش های کشاورزی،صنعت و گردشگری دارد که با جمع بندی درخواست ها و اعلام آن ها می توان گام به گام به سمت ایجاد کانالی برای ارتقا و افزایش مبادلات در این استان و ترکمنستان ایجاد کرد.
تضمین و تعهد برای ارائه درست خدمات نیز درخواستی بود که سفیر ایران در ترکمنستان از فعالان بخش خصوصی داشت و در این نشست مطرح کرد.
به گفته احمدی برخی از درخواست های فعالان تجاری و کارگروه های استان مانند استفاده از واگن های ایرانی در حال بررسی است و استانداردسازی واگن های ایران و ترکمنستان نیز در حدود 2 میلیون دلار هزینه دارد که می توان در مورد آن به توافق رسید.
وی با اشاره به اشتراکات قومی، فرهنگی و زبان مشترک نواحی ترکمن نشین افزود: نوروز یکی از آیین های مشترکی است که می تواند در بخش فرهنگی و گردشگری در زمینه برقراری ارتباط دو سویه ازاین ظرفیت استفاده کرد.
وی در پاسخ به درخواست هایی مانند تسهیل روابط بانکی بیان کرد: با توجه به مشکلات مختلفی که در این زمینه وجود دارد فعلا بهترین کار تهاتر است و همچنین می توان از ارزهایی که شامل تحریم نیست در مبادلات ارزی استفاده کرد.
احمدی اظهار داشت: حذف همه عوارض از ابتدای تشکیل بازار های مرزی مورد نظر بود اما ترکمنستان به دنبال این کار و تجارت آزاد نیست و اقتصاد کوچکی دارد که در آن باید گام به گام به سمت تجارت ترجیحی حرکت کنیم.
وی افزود: اگر همین اکنون به من این تضمین داده شود که تجار استان می توانند به آن چه در زمینه صادرات و مبادلات قول می دهند عمل کنند و مشکلی در زمینه تامین تعهدات در این کشور ایجاد نشود، می توانیم به سمت اخذ راهبردهای درست اقتصادی حرکت کنیم.

*معبر مرزی در هر نقطه نوار مرزی که مناسب باشد گشوده می شود
استاندار خراسان شمالی هم در این نشست گفت: در هر نقطه از نوار مرزی که مناسب بود و طرف ترکمنستان اعلام کرد می تواند معبر باز کند، آماده تعامل و همکاری هستیم حتی اگر پرسه سو نباشد.
محمد علی شجاعی گفت: در بازگشایی مرز شرایط ما با طرف ترکمنستان فرق می کند و باید تلاش کنیم تا ترکمنستان قانع شود که با ما ارتباط برقرار کند و اگر پرسه سو شدنی نیست باید به فکر نقطه دیگری باشیم.
وی با بیان این که گردشگری بحث مناسبی است که باید به آن پرداخته شود افزود: از همین نوروز سال 98 باید کار تبادل فرهنگی و اعزام گروه های فرهنگی به ترکمنستان آغاز شود.
وی خطاب به سفیر ایران در ترکمنستان گفت: بسته های عملیاتی از پیشنهادهایی که برای ارتباط گرفتن با ترکمنستان اعلام شد آماده می کنیم و شما از سوی ما وکیل هستید تا هر تضمین و تعهدی که در این زمینه ممکن است، بدهید و ما هم تضمین می کنیم به تعهدات خود عمل کنیم.
وی افزود: ترکمنستان اولین و یا اخرین هدف ما برای صادرات و تبادلات اقتصادی نیست و اگر نتوانستیم در این کشور به خواسته های تجاری خود برسیم کشورهای دیگری هستند که تمام تلاش خود را برای ارتباط اقتصادی با آن ها به کار بگیریم.
خراسان شمالی با ترکمنستان 301 کیلومتر مرز مشترک بدون معبر باز دارد و از سال 83 تلاش برای بازگشایی معبر مرزی پرسه شو در حال انجام است اما تاکنون به جایی نرسیده است. جمعیت مرزنشینان خراسان شمالی صد هزار نفر تخمین زده شده است.
میزان مبادلات تجاری این استان با ترکمنستان 4درصد از مجموع مبادلات اقتصادی استان را تشکیل می دهد. جمعیت نوار مرزی خراسان شمالی و ترکمنستان صد هزار نفر است.
ب/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.