صمد ایزانلو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اهمیت و جایگاه این اثر تاریخی در شهر و استان، این میزان اعتبار برای احیا و ساخت برج و بارو هزینه خواهد شد.
وی گفت: تاکنون دو دوره کاوش باستان شناسی درارگ باستانی شیروان با همکاری دانشگاه نانجینگ چین به مبلغ یک میلیارد و 500 هزار ریال انجام شده است که عملیات اولیه آن توسط گروه باستان شناسان چینی در آبان ماه 95 و دومین کاوش توسط گروهی از کاوشگران چین، فرانسه در نیمه دوم تیرماه امسال صورت گرفت.
ایزانلو با اشاره به خرید حریم تپه باستانی شیروان و تپه دوین به مبلغ پنج میلیارد و 200 میلیون ریال در سال های اخیر افزود: با توجه به موقعیت این اثر تاریخی باارزش در این شهرستان، ساماندهی آن باعث جذب گردشگر و رونق اقتصادی و اشتغالزایی خواهد شد.
معاون عمرانی و امور برنامه ریزی فرماندار شیروان گفت: در مراحل بعدی با تخصیص اعتبارات، احداث یک سایت موزه برای این اثر تاریخی در نظر گرفته شده است.
ارگ باستانی شیروان با ثبت تاریخی 703 در آثار ملی ایران در حال حاضر عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق ایران و اولین مرکز فرهنگ و تمدن خراسان شمالی است.
این اثر باستانی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است و از اولین محوطه های مسکونی حاشیه رودخانه اترک محسوب می شود.
ارگ باستانی شیروان همانند کوهی در داخل شهر کهن و باستانی شیروان قرار گرفته است که بر دشت شیروان اشراف دارد و رودخانه اترک از کنار آن می گذرد.
در این اثر تاریخی نوع سفال ها قرمز با نقوش سیاه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد می باشد که به عنوان کهن ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.
ارگ نادری شیروان در روزگاران گذشته محل برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی باچوخه خراسان بود که این بنای تاریخی برای چندمین بار آذرماه 89 توسط باستان شناسان گمانه زنی گردید و مهم ترین بنای تاریخی و سند هویت قدیمی ترین پایتخت شمال خراسان است.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.