محمدرضا قلی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران این استان اظهار داشت: تامین آب شرب خانوارهای عشایری، مرمت راه ها، بهسازی چشمه ها، برق رسانی به کانون های اسکان، راه اندازی پنل خورشیدی از جمله پروژه های اجرا شده در مناطق عشایری این استان است.
وی گفت: 746 میلیارد ریال تسهیلات از منابع مختلف به خانوارهای عشایری پرداخت شده است که قبل از انقلاب عشایر از منابع دولتی بهره ای نداشتند.
قلی پور اظهار داشت: از ابتدا تا سال 90، 83 میلیارد ریال تسهیلات از منابع مختلف به خانوارهای عشایری این استان پرداخت شده است.
وی افزود: از سال 90 تاکنون نیز 663 میلیارد ریال تسهیلات به این خانوار ها داده شده است.
وی اظهار داشت: از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز چهار هزار و 903 تخته چادر به خانوار های عشایری اهدا شده است.
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: سرانه دام خانوارهای عشایری این استان با 156راس دام از میانگین کشور با 113 راس بیشتر است.
وی افزود: خراسان شمالی از نظر تعداد خانوار های عشایری در کشور در رده پانزدهم قرار دارد اما، از نظر دام و تولید گوشت قرمز در جایگاه دوازدهم است.
وی افزود: مناطق ییلاقی خراسان شمالی و همچنین سامانه های قشلاقی که در این استان و استان های همجوار قرار داد از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار است به همین دلیل تعداد دام خانوارها از میانگین کشوری نیز بالاتر است.
وی اظهار داشت: هر خانوار عشایری اگر کمتر از 150 راس دام داشته باشد از نظر اقتصادی و درآمد خانوار دارای مشکل است که در طرح زنجیره تولید در این استان به خانوار هایی که کمتر از این میزام دام داشتند تسهیلات مورد نیاز برای پرواربندی و افزایش دام داده شد.
قلی پور با بیان اینکه خانوار های عشایری این استان 700 هزار راس دام در دست دارند گفت: عشایر با تولید هفت هزار و 500 تن تولید گوشت در سال 25 تا 30 درصد گوشت مورد نیاز این استان را تامین می کنند.
پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد گوشت استان را تولید می کنند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.