به گزارش ایرنا؛ حجت الاسلام سیدمحمدکاظم موسوی متقی روز چهارشنبه در همایش نکوداشت «سیدمحمدجعفر نظام الشریعه» واقف خیراندیش بجنوردی افزود: اصولا اوقاف، هیچ اصرار و تبلیغی برای عهده دار شدن مدیریت موقوفات ندارد.
وی با بی اساس خواندن برخی تبلیغات سوء مبنی بر اینکه اوقاف قصد تصرف اموال موقوفات را دارد، اظهار داشت: هر واقفی می تواند خود و یا اقوام و نزدیکان خود را امین و متولی وقف تعیین کرده و از این طریق بر آن نظارت کند.
حجت الاسلام موسوی متقی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی وقف مشارکتی، گفت: اگر افرادی نیت وقف دارند ولی توانایی لازم را به لحاظ مالی ندارند می توانند به صورت مشارکتی اقدام کنند.
وی از وقف مشارکتی به عنوان راهکاری برای تسهیل مساله وقف یاد کرد و افزود: افراد می توانند در کنار هم انجمن یاوران وقف را شکل داده و با مبالغ اندک و بر اساس نیازهای روز جامعه، وقف داشته باشند.

* رشد وقف پس از انقلاب چندین برابر شد
مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ثبت سالانه حدود ۶۰ وقف در کشور پیش از انقلاب، اظهار داشت: بعد از انقلاب تنها تا سال ۸۸ سالانه ۲۰۰ مورد وقف داشته ایم.
موسوی متقی گفت: این در حالی است که بعد از این سال شمار وقفیات رشد خوبی داشت به طوری که در سال ۹۳ حدود 2 هزار و ۲۰۰ وقف با انواع و نیات مختلف در کشور ثبت شد.
حجت الاسلام موسوی متقی افزود: هم اینک حدود نیمی از موقوفات کشور به صورت زمین برای مسجد و حسینیه و دارالقرآن است.
وی، وقف کردن را نشانه زنده بودن جامعه و مردم ما دانست و اظهار داشت: بعد از انقلاب فرهنگ وقف در جامعه گسترش زیادی داشته و وقف های بسیاری به نیات مختلف صورت می گیرد.
مدیرکل فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی نیز گفت: در سال های اخیر موسسات موازی بسیاری در راستای انجام امور خیریه شکل گرفت به طوری که هم اینک ۱۵۰ هزار موسسه خیریه در کشور داریم که باعث شدند منابع مالی مردم به سمت امور خیر سوق داده شود.
حجت الاسلام عظیم آسوده یدکی افزود: با این وجود باز هم مساله وقف در کشور گسترش خوبی داشته و توجه خوبی از ناحیه مردم به مساله وقف صورت گرفته است.
وی از جاودانگی و نوعدوستی به عنوان 2 پایه اصلی وقف یاد و بیان کرد: وقف امری ماندگار است که واقف را تا آخرت جاودانه می کند و افراد بسیاری از عواید آن استفاده می کنند.
وی از سیدمحمدجعفر نظام الشریعه، واقف خیراندیش بجنوردی به عنوان فردی بسیار هوشمند یاد کرد که مال دنیوی خود را تبدیل به ثروتی اخروی کرد تا بتواند در آخرت از آن بهره مند شود.
موقوفات حاج سیدمحمدجعفر نظام الشریعه در زمره بزرگترین موقوفات بجنورد است که ۲۰۲ موقوفه را در حوزه های مختلف شامل می شود.
این وقفیات ۱۱۴ سال قبل صورت گرفته که به برکت انقلاب اسلامی اکنون با درآمد حاصل از آن خدمات بسیاری به جامعه انجام ‌می شود.
حاج سیدمحمدجعفر، فرزند سیدحسین بجنوردی معروف به نظام الشریعه و موسس مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بجنورد است.
در پایان این مراسم از خانواده و بازماندگان این واقف خیراندیش تجلیل شد.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.