به گزارش ایرنا حجت الاسلام عظیم آسوده یدکی روز چهارشنبه در آیین بزرگداشت واقف شاخص استان سید محمدجعفر نظام الشریعه اظهار داشت: هم اکنون بیش از 11 هزار رقبه در استان وجود دارد.
وی از جمله خدمات انجام شده در پس از انقلاب اسلامی، بازگرداندن حقوق موقوفات دانست و افزود: در زمان طاغوت برخی موقوفات فروخته شد اما، پس از انقلاب به دستور امام خمینی (ره) این موقوفات بازگردانده شد.
حجت الاسلام آسوده یدکی با اشاره به توجه به قرآن پس از انقلاب، گفت: اکنون سالیانه پنج هزار و 700 نفر در استان در بحث طرح تربیت حافظان قرآن کریم شرکت دارند.
وی افزود: این در حالی است که حفظ مجازی قرآن کریم نیز برای اولین بار در استان بعد از انقلاب شکل گرفت و اقدامات فرهنگی بسیاری نیز در حوزه طرح نشاط معنوی، خیمه های معرفت و سوگواره یاس نبوی انجام گرفت.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی یادآور شد: اقدامات انجام گرفته در حوزه ساخت و ساز و احیای موقوفات نیز در بخش های مختلف کشاورزی و باغ ها نیز بسیار بوده که در افزایش درآمد موقوفات بسیار تاثیرگذار است.
حجت الاسلام آسوده یدکی از موقوفات خاندان نظام الشریعه به عنوان خدمات و برکاتی یاد کرد که بعد از انقلاب ایجاد شده است و اظهار داشت: از حاج محمدجعفر نظام الشریعه 202 رقبه به یادگار مانده است.
وی افزود: از این تعداد 155 رقبه مسکونی، 25 رقبه اداری، 10 رقبه تجاری، هفت رقبه خدماتی، یک واحد رقبه مذهبی و چهار واحد رقبات ورزشی و آموزشی است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی دانشکده علوم قرآنی و سالن علیدخت و ساختمان کمیته امداد استان را از بزرگترین موقوفات این واقف خیراندیش دانست و گفت: برخی موقوفات استان 200 سال عمر دارند که به این معنی است که واقف آن همچنان زنده است و هر روز نیز جوان تر می شود.
وی افزود: حاج محمدجعفر نظام الشریعه از اولین واقفانی است که کلنگ وقف را در این خطه زد و اکنون برکات موقوفات وی همچون چشمه ای گوارا باعث شفای درد نیازمندان می شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی نیز در این آیین با اشاره به مستاجر بودن این نهاد در موقوفات، گفت: ارائه خدمات بزرگ به نیازمندان در فضایی مثل کمیته امداد از برکات وقفی است که انجام شده است.
مجید الهی راد با اشاره به شکل گیری نهادهایی از قبیل کمیته امداد و بهزیستی، سپاه و بنیاد مستضعفان پس از انقلاب افزود: نظام، خدمات بسیاری به ایتام و نیازمندان داشت و باعث رونق کار خیر و نوعدوستی شد.
وی به شکل گیری 150 هزارموسسه خیریه در کشور نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون در خراسان شمالی نیز 70 مرکز نیکوکاری برای کمک به نیازمندان محلات زیر نظر این نهاد فعالیت دارند که از دستاوردهای گران قیمت انقلاب است.
الهی راد افزود: در حال حاضر 6 هزار یتیم و کودکان طرح محسنین تحت پوشش این نهاد هستند که هر یک سرانه چهار حامی دارند که در مجموع 25 هزار حامی از ایتام استان حمایت می کنند.
وی ساخت 32 هزار واحد مسکونی مقاوم و اهدای آن به نیازمندان، ایجاد 30 هزار فرصت شغلی و اهدای 32 هزار سری جهیزیه و حمایت از یک هزار و 200 بیمار صعب العلاج و فراهم کردن شرایط بیمه برای 14 هزار و 500 نفر را از دیگر برکات انقلاب دانست.
موقوفات حاج محمد جعفر نظام الشریعه در زمره بزرگترین موقوفه های بجنورد است که 202 موقوفه را در عرصه های مختلف داشته است.
این موقوفات 114 سال قبل انجام شده که به برکت انقلاب اسلامی بیشترین خدمات از این طریق انجام ‌می شود.
این واقف خیراندیش فرزند سید حسین بجنوردی معروف به نظام الشریعه و موسس مدرسه علمیه امام خمینی (ره) فعلی است.
در 9 ماهه سال جاری حدود 13 میلیارد ریال درآمد موقوفات این استان براساس نیات واقفان هزینه شد.
استان خراسان شمالی دارای پنج هزار و 587 موقوفه و 11 هزار و 492 رقبه است.
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.