به گزارش ایرنا، با پیروزی انقلاب اسلامی، نه تنها در زمینه سوادآموزی بلکه در عرصه های مختلف آموزشی، اقدامات بسیار چشمگیری در این استان انجام شده است.
از توسعه فضای آموزشی و افزایش سرانه ورزشی گرفته تا توجه به ساختار آموزش و پرورش، توجه به وضعیت بهداشتی مدارس و سلامت دانش آموزان همه مرهون آرمان هایی است که پس از انقلاب در حوزه تعلم و تربیت ایجاد شده است.
اکنون مناطق مختلف استان خراسان شمالی، در دورترین نقاط مرزی از امکانات آموزشی بهره مند شده اند این در حالی است که این خدمات پیش از انقلاب عادلانه توزیع نشده بود و روستاها از خدمات آموزشی بهره چندانی نداشتند.

* ارتقای سوادآموزی
ارتقای باسوادی و حرکت جهادی برای سواد و آموختن خواندن و نوشتن یکی از دستاوردهای مهم انقلاب است که در سایه توجه ویژه مسئولان در جامعه ما به دست آمده است.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در این باره گفت: میزان باسوادی گروه 6 سال و بالاتر در این استان در چهل سال گذشته 48.3 درصد رشد داشته است.
مهدی مودی اظهار داشت: میزان باسوادی در گروه 6 سال و بالاتر از 40 درصد در پیش از انقلاب به 83.3 درصد در سرشماری سال 95 رسیده است و در این زمینه 43.3 درصد رشد حاصل شده است.
وی افزود: میزان باسوادی زنان در گروه 6 سال و بالاتر هم با 51.47 درصد رشد از 27.2 درصد قبل از انقلاب به 78.67 درصد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: درصد باسوادی مردان درگروه 6سال و بالاتر استان از 52.4 درصد در قبل از انقلاب به حدود 87.9 درصد رسیده و 35.4 درصد رشد داشته است.
مودی گفت: درصد باسوادی شهری در گروه سنی 6 سال و بالاتر از 60.8 درصد در قبل از انقلاب به 89.61 درصد رسیده است و در این زمینه 28.8 درصد رشد حاصل شده است.
وی با اشاره به رشد 48.4 درصدی در میزان باسوادی روستاییان استان درگروه سنی 6 سال و بالاتر گفت: میزن باسوادی این قشر از 26.6 درصد قبل از انقلاب به بیش از 75 درصد در آخرین سرشماری رسیده است.
وی گفت: انجام ده ها طرح محلی و منطقه ای در خصوص توانمندسازی مخاطبین تلاش شده است تا به سوادآموزی و پایداری سواد کمک شود.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی، اجرای طرح آموزش آی.سی.دی.ال، راه اندازی مراکز یادگیری محلی، حلقه های کتابخوانی، خواندن با خانواده، زنان، عشایر، پرسش مهر ریاست جمهوری و تولید قارچ را از برنامه های مکمل برای ارتقای سوادآموزی در این معاونت عنوان کرد.

* ارتقای فضاهای ورزشی
معاون سلامت و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم توجه به موضوع بهداشت و ارتقای فضای ورزشی در مدارس را از دستاوردهای مهم انقلاب برشمرد و گفت: پیش از انقلاب، هیچ مجتمع ورزشی فعال در آموزش و پرورش این منطقه وجود نداشت اما اکنون 66 مجتمع در اختیار دانش آموزان استان است.
حسن لنگری اظهار داشت: ایجاد سه اردوگاه دانش آموزی و چهار استخر شنا از دیگر دستاوردهایی است که به برکت این نظام در آموزش و پرورش استان محقق شده است.
وی با اشاره به توسعه سرانه ورزشی برای دانش آموزان آن را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش و از مصادیق توجه مسئولان نظام به سلامت کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: اکنون سرانه ورزشی سر پوشیده به کل دانش آموزان 28 سانتیمترمربع است که رتبه چهار کشوری از آن این استان بوده و سرانه ورزشی روباز به کل دانش آموزان 18 سانتیمترمربع است که در این زمینه رتبه هشت کشوری به این استان اختصاص یافته است.
معاون سلامت و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در باره توجه به سلامت دانش آموزان در مدارس گفت: پیش از انقلاب طرح های سنجش سلامت تنها 10 درصد از دانش آموزان این منطقه را تحت پوشش داشت اما اکنون 75 هزار دانش آموز از 169 هزار نفر دانش آموز استان از این طرح بهره مند هستند.
وی گفت: اکنون طرح بهداشت دهان و دندان 95 هزار و 500 دانش آموز، طرح سفیران سلامت 24 هزار و 500 دانش آموز، جشنواره نوجوان سالم 95 هزار و 500 دانش آموز و برنامه های پیشگیرانه آسیب های اجتماعی برای دانش آموزان 47 هزار و 750 دانش آموز استان اجرایی شده است.
معاون سلامت و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی افزود: این در حالی است که هیچ کدام از این برنامه ها پیش از انقلاب مورد توجه نبوده است.

* توجه ویژه به ساختار آموزش و پرورش
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم توجه به ساختار این نهاد را از دستاوردهای مهم انقلاب عنوان کرد و گفت: شمار ادارات فعال آموزش و پرورش استان پیش از انقلاب تنها سه اداره بود اما اکنون به 9 مورد رسیده است.
عباس سعیدی اظهار داشت: شمار آموزشگاه های ابتدایی از 613 باب به یکهزار و 203 باب، آموزشگاه های متوسطه اول از 48 مورد به 459 باب و آموزشگاه های متوسطه دوم از 15 باب به 167 باب رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: آموزشگاه های فنی و کاردانش پیش از انقلاب ایجاد نشده بود اما اکنون 121 آموزشگاه دایر است.
وی گفت: شمار کلاس درس دوره ابتدایی از یکهزار و 830 کلاس در سال تحصیلی 56-57 به چهار هزار و 805 کلاس رسیده و شمار کلاس درس متوسطه اول از 243 به یکهزار و 901 و همچنین شمار کلاس درس متوسطه دوم از 134 به 888 کلاس ارتقا یافته است.
سعیدی گفت: اکنون 668 کلاس درس برای رشته های فنی و کاردانش در استان دایر است.
وی با اشاره به افزایش چشمگیر شمار دانش آموزان و تلاش برای پوشش حداکثری در انقلاب گفت: در این چهل سال شمار دانش آموزان ابتدایی از 53 هزار و 601 نفر به 99 هزار و 723 نفر، دانش آموزان متوسطه اول از 10 هزار و 171 نفر به 39 هزار و 641 نفر و دانش آموزان متوسطه دوم از پنج هزار و 72 نفر به 19 هزار و 636 نفر رسیده است.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون 10 هزار و 147 نفر دانش آموزان فنی و کاردانش، مشغول به تحصیل هستند که پیش از انقلاب این رشته ها دایر نبوده است.
وی افزایش شمار کارکنان را از دیگر اقدامات برای توسعه خدمات آموزشی برشمرد و اظهار داشت: شمار کارکنان دوره ابتدایی استان از 2 هزار و 129 نفر در پیش از انقلاب به پنج هزار و 961 نفر رسیده و شمار کارکنان متوسطه اول از 454 نفر به سه هزار و 357 نفر ارتقا یافته است.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار داشت: شمار کارکنان متوسطه دوم هم از 195 نفر در چهار دهه گذشته به سه هزار و 505 نفر افزایش یافته و شمار کارکنان اداری هم از 175 نفر به 611 نفر رسیده است.
در سال تحصیلی جاری، 169 هزار و 155 نفر دانش آموز در این استان مشغول به تحصیل هستند که این رقم معادل 1.2 درصد دانش آموزان کشور است.
اکنون تراکم دانش آموزان در مدارس دولتی در کلاس درس 20.7 نفر است.
در استان 13 هزار و 468 به عنوان کارکنان آموزشی به صورت رسمی، آزمایشی و پیمانی مشغول به خدمت هستند که این رقم معادل 1.5 درصد از کارکنان کشور است.
7185/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.