به گزارش ایرنا، نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان از نظر بزرگی و در کل کشور از نظر مقیاس بعد از نیروگاه دماوند تهران و نکا سومین نیروگاه است.
هر یک از 6 واحد این نیروگاه گازی 159 مگاوات ظرفیت تولید برق دارد و سه واحد بخار دیگر این نیروگاه هم هر کدام 160 مگاوات ظرفیت دارد که در مجموع توان تولید آن یکهزار و 434 مگاوات است.
براساس این گزارش، در راستای سیاست های اجرایی برنامه پنج ساله توسعه کشور و ضرورت تامین برق مطمئن برای تقویت شبکه سراسری برق کشور، احداث بخش گاز نیروگاه های سیکل ترکیبی شیروان در سال 77 به سازمان توسعه برق ایران ابلاغ شد.
با توجه به برنامه ریزی صنعت برق برای احداث هفت نیروگاه و لزوم تامین واحدهای توربین گازی مورد نیاز جمعا به تعداد 30 واحد (هر واحد معادل 159 مگاوات از نوع V94.2 ) قراردادی بصورت کلید در دست و با هدف انتقال دانش فنی ساخت مرحله ای توربین گاز در ایران با شرکت مپنا منعقد و در آذرماه 87 مبادله شد که در این راستا ساخت و مونتاژ توربین ها به شرکت توگا و ساخت و مونتاژ ژنراتور به شکت پارس ژنراتور محول شد.
این قرارداد به صورت انتقال تکنولوژی بوده و از توان داخلی در ساخت تجهیزات به بهترین نحو استفاده شده است به ترتیبی که از مجموع فعالیت های انجام شده برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان ، سهم ساخت داخل نسبت به سایر نیروگاه های طرح 30 واحد بالاتر و در حد 85 درصد می باشد.
فرماندار شیروان گفت: انتقال انرژی تولیدی نیروگاه به شبکه سراسری از طریق یک پست 132/400 کیلو ولت که دارای چهار فیدر 400 کیلو ولت و شش فیدر 132 کیلو ولت و دارای دو ترانس 132/400 است، انجام می گیرد.
امین رضا مرآتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سوخت اصلی نیروگاه گاز طبیعی با مصرف 270 هزار مترمکعب در ساعت برای 6 واحد می باشد و سوخت دوم نیروگاه گازوئیل با مصرف 280 مترمکعب در ساعت است.
وی گفت: همچنین در راستای سیاست های وزارت نیرو بخصوص در بحث افزایش راندمان، پروژه بخش بخار نیروگاه در سال 1387 آغاز شد که این پروژه شامل نصب و راه اندازی سه واحد بخار با ظرفیت هر واحد 159 مگاوات و در مجموع 477 مگاوات است.
مراتی افزود: با اتکا به توان داخلی ساخت تجهیزات عملیات نصب شروع و در اردیبهشت ماه امسال اولین واحد بخار پس از طی مراحل تست و راه اندازی آزمایشی، تحویل بهره برداری نیروگاه شد که واحدهای گازی نیروگاه شیروان دارای راندمان 33 درصد بوده که با راه اندازی واحد بخار این راندمان به 48 درصد می رسد.
مدیرعامل شرکت تولید برق شیروان هم گفت: سیستم مدیای تبخیری در سال 96 برای شش واحد گازی نیروگاه انجام شد و با در مدار قرارگرفتن سیستم مدیا در هر واحد گازی 15 MW تولید اضافه نسبت به شرایط قبل داشته که در شرایط گرم سال و پیک مصرف 90MW اضافه تولید نسبت به قبل وجود داشته است که هزینه تمام شده مدیا برای شش واحد 14.1 میلیارد تومان است.

*نیروگاه خورشیدی 20KW متصل به شبکه شده است
علیرضا بانکیان افزود: این نیروگاه کوچک خورشیدی با استفاده از پتانسیل بومی منطقه در نیروگاه شیروان بر روی بام یکی از ساختمان ها نصب شد و به صورت متصل به شبکه توان تولیدی خود را به شبکه تغذیه داخلی نیروگاه تزریق کند.
وی گفت: این نیروگاه تا توان 18.3KW نیز از آن استحصال می شود باعث کاهش در مصرف داخلی شده و از طرفی منجر به کاهش مصرف سوخت متناسب با توان تولیدی می شود که هزینه تمام شده آن 950 میلیون ریال است.

*کابل های خودنگهدار و بهینه سازی سیستم روشنایی
وی گفت: کابل های مسی سیستم روشنایی اطراف نیروگاه که به صورت 4 سیم بوده جمع آوری و از کابل های خودنگهدار آلومینیومی استفاده شده و سیستم روشنایی با استفاده از پروژکتورهای LED تقویت و بهینه سازی شد.
وی افزود: در نیروگاه تعداد سه هزارعدد لامپ فلورسنت 40W وجود داشت که با لامپ های SMD 18W تعویض شد که منجر به ماهش توان 66KW در مصرف شد.

*اورهال سیستم HVAC و بخار کمکی
مدیرعامل شرکت تولید برق شیروان تصریح کرد: HVACنیروگاه به همراه سیستم های جانبی پس از 10 سال کارکرد برای اولین بار توسط نیروهای بومی منطقه اورهال و گواهینامه های بازرسی دیگ های آب گرم و بخار و مخازن تحت فشار اخذ گردید که هزینه تمام شده آن هزار و 870 میلیون ریال است.
اچ‌وی‌ای‌سی به مجموعه فن آوری‌های مربوط به «گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع» اطلاق می‌شود که در برگیرنده فناوری‌های مربوط به ایجاد آسایش از طریق تهویه و ایجاد شرایط دمایی مطبوع برای محیط‌های داخلی ساختمان است.
طراحی سیستم‌های اچ‌وی‌ای‌سی یکی از زیرگروه‌های اصلی مهندسی مکانیک و بر اساس اصول ترمودینامیک، مکانیک شاره‌ها و انتقال گرما شکل گرفته‌است.
بانکیان دریافت استاندار زیست محیطی ISO14001، دریافت گواهینامه صنعت سبز به عنوان تنها نیروگاه دارنده، برترین شرکت مدیریت تولید در تهیه و ارایه مقالات علمی-تخصصی در سال 94، ثبت اختراع در طراحی و ساخت ثبات سرعت بالا، کسب مقام دوم آمادگی تولید در سطح نیروگاه های کشور در چندین سال متوالی را از جمله افتخارات نیروگاه عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت تولید برق شیروان گفت: همچنین ارائه هشت مقاله در کنفرانسهای داخلی، انتقال تجربیات و کمک به نیروگاهای دیگر از جمله نیروگاه های یزد و کاوه، آموزش پرسنل نیروگاههای شهید کاوه ، چابهار و سرخس و انجام اورهال 6 واحد گازی با استفاده از پیمانکاران ایرانی و انجام نظارت کامل توسط کارشناسان نیروگاه را از دیگر افتخارات نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان برشمرد.
معاون عمرانی و امور برنامه ریزی فرماندار شیروان گفت: اکنون 30 درصد تولید نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان کل نیاز برق استان خراسان شمالی را تامین می کند و 70 درصد مازاد تولید آن به خارج استان ارسال می شود.
صمد ایزانلو اظهار داشت: ظرفیت کنونی تولید این نیروگاه هزار و 114 مگاوات است که با بهره برداری از واحدهای بخار در دست اجرا، این رقم به هزار و 400 مگاوات افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه تکمیل واحد دوم و سوم واحد بخار این نیروگاه 2 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، افزود: هر کدام از این واحدها با ظرفیت تولید 160 مگاوات برق در دست اجرا است که تا پایان سال 99 عملیات اجرایی آن به اتمام خواهد رسید.
ایزانلو افزود: هم اکنون هفت واحد شامل 6 واحد گازی و یک واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در حال بهره برداری است.
هم اکنون 700 نفر در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان فعالیت می کنند که 68 درصد آن بومی هستند.
نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در 10 کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع شده است.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.