به گزارش ایرنا حجت الاسلام اسدالله جعفری عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران، هفت عنوان مهم جرائم استان را به ترتیب شامل ضرب و جرح عمدی، سرقت، توهین به اشخاص، تصادفات ، تهدید، تخریب و تصرف عدوانی برشمرد.
وی با اشاره به تشکیل شورای حل اختلاف از سال 87 در استان، گفت: تا کنون 531 هزار و 548 فقره پرونده وارده به این شورا داشته ایم که 530 هزار و 80 فقره آن مختومه شده و 52 درصد آنها منتهی به صلح و سازش شده است.
حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه تاکنون هشت دفتر خدمات الکترونیکی برای کاهش تشریفات، صرفه جویی در وقت و جلوگیری از افزایش مراجعات به شعب قضایی فعال شده که 33 دفتر دیگر نیز در حال دریافت مجوز است.
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به شکل گیری شورای حفظ حقوق بیت المال به منظور تعیین تکلیف اراضی ملی گفت: این شورا در حال تعیین تکلیف هزار هکتار از زمین هایی است که سال ها قبل به متقاضیان واگذار شده ولی هنوز متقاضی نتوانسته به تعهدات خود عمل کند.
وی افزود: همچنین تعیین تکلیف هزار و هفت هکتار از اراضی داخل شهرها که به دلایل مختلف از قبیل عدم اهلیت، عدم توانایی در انجام کار و یا انصراف متقاضی عملیاتی نشده اند نیز تا نیمه اول سال 98 انجام‌ می شود.
حجت الاسلام جعفری یادآور شد: دستگاه قضایی به منظور حمایت از تولید و اشتغال و سرمایه گذاری به طور جدی وارد میدان شده و هم اینک موردی نیست که باعث تعطیلی واحد فعال اقتصادی و یا صنعتی و تولیدی شود.
وی افزود: بر این اساس امسال از اجرائیات 51 واحد که دچار نبود نقدینگی و توانایی در پرداخت دیون شده بودند، جلوگیری شد.
وی اظهار داشت: دستگاه قضایی تمامی کسانی را که مدعی سرمایه گذاری با هدف دستیابی به منابع و ثروت و امکانات هستند، مفسد می داند.
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به مشکلات موجود کشور، یادآور شد: درصد زیادی از نابسامانی ها و مشکلات امروز ارتباطی به تحریم ها ندارد و بیشتر به دلیل سوء مدیریت و عدم رعایت قوانین است.
وی با اشاره به برخورد دستگاه قضا با 2 تن از مدیران استان به دلیل اختلاس و سایر مشکلات، اظهار داشت: چهل سالگی انقلاب زمان آزمون و خطا نیست بنابراین کسانی که در پست های مدیریتی هستند وظیفه سنگینی در برابر مردم دارند.
حجت الاسلام جعفری در ادامه به حوزه زندان ها نیز اشاره کرد و افزود: هم اکنون 2 هزار و 77 مددجو در زندان های استان زندانی هستند که عمده محکومیت آنها در حوزه سرقت، مواد مخدر، جرائم علیه اشخاص و محکومیت مالی است.
وی گفت: با تلاش های ستاد دیه در 10 ماهه امسال 217 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد از زندان آزاد شده اند که مبلغ 20 میلیارد ریال توسط ستاد دیه و خیران به آنها کمک شد و مابقی نیز از طلبکاران تخفیف گرفته شد.
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: اکنون نیز در کمیسیون عفو و بخشودگی 47 پرونده مطرح شده که به 37 پرونده رسیدگی و با بخشودگی چهار فقره موافقت شده است.
وی افزود: در سال جاری 500 هزار پرونده راکد نیز ساماندهی و امحا شد به گونه ای که هیچ پرونده ای که قابلیت امحا داشته باشد تا پایان سال نخواهیم داشت.

* به کارگیری مدیر معلق، جرم است
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در خصوص شایعات مربوط به اعطای حکم مشاورت وزیر به یک مدیر معلق شده استانی، که به اتهام اختلاس بازداشت شده بود، گفت: پرونده این متهم در مرحله صدور کیفرخواست است، بنابراین مجرمیت وی برای دستگاه قضایی احراز و به مسئولان بالادستی اعلام شده است.
حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه به کارگیری مدیر معلق جرم است، اظهار داشت: دادن عنوان مشاور وزیر به این مدیر توسط وزیر و معاون وزیر تکذیب شده ولی ظاهرا یکی از معاونان وزیر پیگیر اعطای حکم مشاورت به این مدیر بوده است.
وی انجام این اقدام را دهن کجی به نظام و قانون دانست و با بیان اینکه از این مساله به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد، گفت: اگر اقدامی علیه قانون در این رابطه صورت گیرد، فرد خاطی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.

* طرح 25 پرونده جرائم اقتصادی مدیران در استان
جعفری گفت: در مجموع 25 پرونده از پرونده های قضایی استان در حوزه جرائم اقتصادی مدیران است که از عمده آنها بازرسی و نظارت دقیق انجام شده است.
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی درباره آخرین وضعیت پرونده آلومینای جاجرم، اظهار داشت: از مجموع محکومان این پرونده حکم اولیه تعدادی از محکومان نقض و تعدادی نیز تایید شده است.
وی افزود: هم اینک نیز پرونده موارد نقض شده در شعبه هم عرض دوم کیفری یک در حال رسیدگی است.
حجت الاسلام جعفری به پرونده پروژه کالیمانی نیز اشاره کرد و افزود: مدیرعامل این شرکت به دلیل طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده و تعطیلی دیگر شرکت های مرتبط در این پروژه، با ارائه مستنداتی از خود دفاع و تقاضای ادامه این کار را داشته که در حال رسیدگی است.
وی درباره اجرای حکم پنج مدیر میانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به دلیل سهل انگاری در حفظ اموال عمومی و مسائل مالی نیز گفت: برای این مدیران حکم شلاق صادر و اجرایی شده است.

* 685 شکایت از ادارات استان
رئیس سازمان بازرسی خراسان شمالی نیز شمار شکایات از ادارات و دستگاه های اجرایی استان در 10 ماهه سال جاری را
685 مورد عنوان کرد و افزود: این رقم در مدت مشابه سال گذشته 660 مورد بوده است.
احمدرضا مهرپرور اظهار داشت: عمده این شکایات در حوزه بانک ها و بیمه ها به دلیل تغییر مکرر قوانین و ابهام در قوانین و دستورالعمل ها و عدم آشنایی مراجعان به این قوانین بوده است.

* کاهش 10 درصدی همسرآزاری در استان
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی نیز در این نشست خبری گفت: آمار همسرآزاری در این استان در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 10 درصد کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا دکتر بابک سلحشور اظهار داشت: در این بازه پنج هزار و 801 پرونده نزاع در پزشکی قانونی بررسی شده که نسبت به پارسال کاهش 2 درصدی دارد.
وی وضعیت این استان از نظر آمار خودکشی را نسبت به استان های هم رده جمعیتی و فرهنگی بهتر دانست و بدون ذکر آماری افزود: شمار خودکشی های استان در سال جاری نسبت به قبل تغییری نکرده است.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی با اینکه پیش از این آزمایش های قانونی سم شناسی استان به خراسان رضوی ارسال می شد، گفت: امسال با خرید تجهیزات مورد نیاز، انجام این آزمایش ها در استان میسر و زمانبری آن از 4 ماه به 10 روز رسیده است.
دکتر سلحشور با اشاره به رشد 9.7 درصدی مصدومان تصادفات جاده ای در کشور، گفت: امسال چهار هزار و 264 نفر از مصدومان تصادفات جاده ای درون و برون شهری به پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که این رقم رشدی 17.5 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی افزود: در تعداد متوفیان سوانح جاده ای وضعیت بهتر است به طوری که در این مدت 204 نفر فوتی تصادفات داشتیم که این رقم کاهش 18 درصدی داشته است.

* کاهش 50 درصدی آمار مسمومان مونوکسید کربن
وی با اشاره به رتبه اول خراسان شمالی در کشور از نظر مسمومیت افراد با گاز مونوکسید کربن در 2 سال گذشته، گفت: این آمار در سال جاری بهتر شده و کاهش 50 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.