فرنوش راهدار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این تعداد در دوران پیش از انقلاب هفت اثر بوده است اظهار داشت: پراکندگی زیاد محوطه های باستانی و ثبت آثار تاریخی از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی نشان دهنده اهمیت این خطه در طول تاریخ است.
وی با بیان اینکه تاکنون هفت اثر طبیعی در این شهرستان در شمار آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است گفت: پنج اصله درخت شامل ارس سرانی، صنوبر نظرعلی، ارس عزیز آرچه تفتازان، ارس کهنسال اسطرخی و چنار کهنسال زوارم، درخت گردوی چپانلو و نیز آبشار شارشار در روستای اسطرخی در بخش مرکزی شیروان ثبت ملی شده است.
راهدار افزود: همچنین ثبت و مرمت خانه یحیی بیگ در فهرست آثار ملی با هزینه مرمت 300 میلیون ریال، ثبت مراسم شکرگذاری نامانلو، موسیقی مقامی و کشتی چوخه و گرفتن نشان ملی به چهار اثر صنایع دستی را از جمله اقدامات ارزنده شهرستان در چهل سال انقلاب عنوان کرد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان با اشاره به آموزش تخصصی رشته های صنایع دستی به صورت رایگان به صنعتگران گفت: در این مدت پنج هزار صنعتگر آموزش های لازم را گذرانده اند که برای تمام آنان کارت صنعتگری صادر شده و هم اکنون 350 نفر از صنعتگران صنایع دستی این شهرستان هم از بیمه برخوردارند.
راهدار با اشاره به حمایت این اداره از صنعتگران افزود: در این مدت 30 میلیارد ریال تسهیلات بانکی 4 و 6 درصد به صنعتگران پرداخت شده است که این خود باعث رونق، استقبال و انگیزه بیشتر فعالیت آنان شده است.
وی با بیان اینکه ساختمان اداری و موزه این شهرستان در سال 89 با اعتبار پنج میلیارد ریال به بهره برداری رسید گفت: همچنین تبدیل نمایندگی این اداره در سال 95، تشکیل یگان حفاظت میراث فرهنگی از سال 83، تشکیل انجمن میراث فرهنگی در سطح شهرستان برای حفاظت از آثار تاریخی، دستگیری حفاران در سال های مختلف، ضبط فلزیاب و وسایل حفاری از دیگر اقدامات بوده است.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه های صنایع دستی وگردشگری در ایام مختلف سال و حضور گسترده مسافران و گردشگران از آن افزود: برای رفاه حال و خدمات رسانی بهتر به مسافران و گردشگران هشت مجتمع بهداشتی بین راهی در سطح شهرستان احداث شده است.
راهدار با اشاره به پتانسیل های بالای این شهرستان در حوزه گردشگری گفت: 6 روستای این شهرستان شامل گلیان، زوارم، اسطرخی، قلعه زو، گلیل و اوغاز به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده اند که ایجاد مجتمع رفاهی (سرویس بهداشتی وآلاچیق) در روستاهای هدف از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش است.
وی گفت: تپه ارگ نادری در مرکز شهر شیروان و تپه دوین در روستای دوین در زمرۀ قدیمی ترین استقرارهای دره رود اترک به شمار می روند که قدمت سکونت در آنها به حدود شش هزار سال پیش می رسد که تاکنون دو دوره کاوش باستان شناسی در ارگ باستانی شیروان با همکاری دانشگاه نانجینگ چین انجام شده است.
شهرستان شیروان در درۀ رود اترک بین رشته کوه های کپه داغ هزار مسجد در شمال و آلاداغ و بینالود در جنوب شکل گرفته است.
آب و هوای این منطقه در تابستان ها معتدل و در زمستان ها بسیار سرد است.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.